Har stallägaren rätt att göra så här?

SkorpSmulan

Trådstartare
När jag flyttade in i stallet i sepember så sa han att han skulle sätta in en elmätare så att jag kunde betala den exakta elen som gick. Men tills dess skulle jag betala 2000 kr i månaden inklusive el. Så sa han då.
Idag kom han och sa att han inte hunnit sätta in någon elmätare men el är ju dyrt och ville att jag skulle betala ca 1000-1300 kr i månaden för el, plus de 2000 sen tidigare. Dessutom skulle jag betala även för november och december.
Får han ens ta beltalt i efterskott sådär när vi hade kommit överens om ett pris? :confused:
Har inget kontrakt. Korkat korkat korkat! :mad:

Hur kan det ens kosta så mycket som 1300 i månaden för el i ett litet stall med fyra hästar i? :confused:
Dessutom har det ju varit plusgrader nästan hela vintern ända tills nu och jag har försökt snåla på elen och inte haft några lampor tända i onödan.

Sv: Har stallägaren rätt att göra så här?

nej, det kan inte stallägaren göra, ni har ett muntligt avtal och det gäller, tyvärr är ju muntliga avtal svår bevisade.

Det stallägaren kan göra är att säga till i god tid, rimligtvis lika lång tid som du har uppsägningstid att from datum så kommer elen läggas på hyran och jag vill ha X antal kronor i månaden.
Så får du ju själv ta ställning till om du vill stå kvar eller flytta.

men jag tycker det låter mycket med den summan för lite lampor som du inte använder mycket, jag har inget stall som jag vet el kostnaden på men min lägenhet med gamla vitvaror som drar massor med ström så betalar jag knappt 900 i kvartalet för elen.

Du skriver att de har varit plusgrader, har du tänkt att ha på någon sorts elemen eller värmefläkt när det är minusgrader så kan det iofs dra iväg rejält, vet tex att min pappas "byggfläkt" som han använde när det var som kallast (stort stall men endast två hästar inne så de värmde inte upp tillräckligt själva när det var riktigt kallt) några timmar varje natt kostade ca 50-60 kr dynet i elkostnad.

Ja det finns en fläkt i stallet men det är endast ett fåtal gånger den har varit igång, och då bara på dagarna, på nätterna värmer hästarna upp stallet jättebra själva.
Tvivlar på att det kan ha gått så mycket el hittils.

Det stallägaren kan göra är att säga till i god tid, rimligtvis lika lång tid som du har uppsägningstid att from datum så kommer elen läggas på hyran och jag vill ha X antal kronor i månaden.

Är det lag på detta så jag har ett solitt argument?

När jag flyttade in i stallet i sepember så sa han att han skulle sätta in en elmätare så att jag kunde betala den exakta elen som gick. Men tills dess skulle jag betala 2000 kr i månaden inklusive el. Så sa han då.
Idag kom han och sa att han inte hunnit sätta in någon elmätare men el är ju dyrt och ville att jag skulle betala ca 1000-1300 kr i månaden för el, plus de 2000 sen tidigare. Dessutom skulle jag betala även för november och december.
Får han ens ta beltalt i efterskott sådär när vi hade kommit överens om ett pris? :confused:
Har inget kontrakt. Korkat korkat korkat! :mad:

Hur kan det ens kosta så mycket som 1300 i månaden för el i ett litet stall med fyra hästar i? :confused:
Dessutom har det ju varit plusgrader nästan hela vintern ända tills nu och jag har försökt snåla på elen och inte haft några lampor tända i onödan.

1300!!!
:eek:

Vad eldar han vedpannan med? Pengar!
Det kostar inte mer för att din häst står där, det kostar mindre, din häst hjälper till att hålla värmen uppe i stallet... och 2000:- låter som väl nog mycket... nej seriöst. flytta...
Dessutom kan han inte be för pengar i efterskott. Men du kan ju påpeka att du vill flytta alltid och se om han verkligen vill ha det så här... ursh så fult!

Muntligt avtal gäller. Men det är alltid svårt att bevisa vad som egentligen avtalats. Se till att få ett skrivet kontrakt. 1300:-/månad i elkostnad är hutlöst. I ett litet stall med 4 hästar. Det låter som ocker.
Jag stod i ett litet stall med 5 hästar, betalade 2500:-/månad inkl. elen. Den enda extra elkostnad som tillkom var om jag använde torkskåpet. Då debiterades den faktiska förbrukningskostnaden efter antalet minuter/timmar skåpet var igång.
Jag tycker att din hyresvärd är ute och cyklar. Han får definitivt inte komma med en retroaktiv räkning. Hör med konsumentrådgivaren t.ex. på din ort.
Kommer ni inte fram till en acceptabel lösning så skulle jag nog se mej om efter ett annat stall.
Lycka till!

Faktiskt så får man göra så, för nu så är detta ju ett energitillägg.
Och sådana får man alltid göra om man kan peka på att energin blivit dyrare än beräknat.
Så även med ett skrivet kontrakt så hade stallägaren kunna komma och kräva extra elkostnmader.
Elpriserna galopperade i höstas så stallägaren kan enkelt hävda att det blivit mycket dyrare än förväntat.

Detta står det om i Hyreslagen (en del av Jordabalken).

(Kostnad för energi.)

Faktiskt så får man göra så, för nu så är detta ju ett energitillägg.
Och sådana får man alltid göra om man kan peka på att energin blivit dyrare än beräknat.
Så även med ett skrivet kontrakt så hade stallägaren kunna komma och kräva extra elkostnmader.
Elpriserna galopperade i höstas så stallägaren kan enkelt hävda att det blivit mycket dyrare än förväntat.

Detta står det om i Hyreslagen (en del av Jordabalken).

(Kostnad för energi.)

De hade väll om jag inte förstog fel kommit överenns om ett fast pris tills ägaren av stallet installerat en elmätare, vilket han inte gjort...

Och det pris han begär...
SÅ hutlöst dyrt är väll inte el? Min dator står på minst 12 h per dag pluss att min taklampa är dyr i min etta, jag har 800:-/tre månader i elräkning.

Visste är det saker i ett stall som kan vara dyrare men... nån gräns får det ju bli eftersom hans hästar ju också står där?

Tur att man hyr stallet inkl el.:) Jag betalar 2500kr/månad för nybyggt stall med 4 boxar, uppvärmd sadelkammare, elstängslade fina hagar.

Tycker 1000-1300kr/ månad låter mkt i elkostnad, mer än vi betalar för elen här hemma i villan, då är vi ändå storkonsumenter på el.

Det stämmer som I_U säger att man är rökt i det här fallet. Höjningen får dock inte vara oskäligt. Ta kontakt med Hyresnämnden i ditt län, de kan svara på dessa frågor och kan hänvisa till praxis.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift.

Jag tycker att det är hutlöst att ens behöva betala en separat kostnad för elen i ett stall! :eek: Jag har haft mina hästarinackorderade på många olika ställen genom åren, men aldrig har jag stött på annat än vanliga kallhyror (där el ingår) och tillägg för foder, strö och in/utsläpp m.m. Om en box kostar t.ex. 500:- per månad i kallhyra, då är det ju egentligen el och omkostnader för reparationer man betalar för. Boxen som sådan kostar ju ingenting när den väl står där, den har ju ingen kvadrathyra som tickar iväg för stallägaren. (Om nu inte den som hyr ut boxar i sin tur hyr stallet av en tredje person.) Det enda el-tillägg jag fått betala för var 100:- per månad för att sadelkammaren var uppvärmd på vintern. Det tyckte jag var rimligt, eftersom det var en stor sadelkammare med stora skåp och 2 sadelhängare var, så 100 spänn för uppvärmning var liksom inget att bråka om.

Men 1300:- i el?! Min gård, med villa och stall, kostar mig cirka 800:- per månad i el, inklusive alla avgifter. (Det är ju de som är dyra, den el jag förbrukar kostar inte mer än 300-400:- per månad.)

Kräv en beräkning där fastighetsägaren visar hur han kommit fram till den förbrukningen han säger och hur han kommit fram till den kostnaden.

De hade väll om jag inte förstog fel kommit överenns om ett fast pris tills ägaren av stallet installerat en elmätare, vilket han inte gjort...
Det hjälper inte.
Går elpriset upp så kan man ändå få betala det i efterhand.
Det låg på 60öre/kWh mot vanliga under 30öre i oktober november.

Och det pris han begär...
SÅ hutlöst dyrt är väll inte el? Min dator står på minst 12 h per dag pluss att min taklampa är dyr i min etta, jag har 800:-/tre månader i elräkning.
Det tycker jag var mycket för så litet.
Vi har el-uppvärmd sadelkammare i stallet och jag räknar med att bara det kostar 600/mån på vintern.

Visste är det saker i ett stall som kan vara dyrare men... nån gräns får det ju bli eftersom hans hästar ju också står där?
Ja det skall vara "skäligt".
Så det måste gå att motivera.

Det tycker jag var mycket för så litet.
Vi har el-uppvärmd sadelkammare i stallet och jag räknar med att bara det kostar 600/mån på vintern.
Det låter mycket. Har ni en jättestor sadelkammare eller glömde ni isolera den?:angel:

Tur att man hyr stallet inkl el.:) Jag betalar 2500kr/månad för nybyggt stall med 4 boxar, uppvärmd sadelkammare, elstängslade fina hagar.
Du går inte säker ändå.
Enligt lagen så får hyresvärlden ändå ta ut extra betalt för energi om energikostnaden p.g.a. omständigheter blir dyrare än beräknat.

Tycker 1000-1300kr/ månad låter mkt i elkostnad, mer än vi betalar för elen här hemma i villan, då är vi ändå storkonsumenter på el.
Jo det är det kanske.
Men det där får ju stallägaren motivera med en uträkning.

Dåligt isolerad.
Elpriset låg på 15öre när den byggdes.

Och så kallstall med spring och dålig diciplin på att stänga dörren.
Men denna vinter så går det ju inga 600:-/månad, det är ju sommartemperatur ute.

Jag tycker att det är hutlöst att ens behöva betala en separat kostnad för elen i ett stall!
Det beror väl på hur mycket elektriska saker som där finns.
Massor med uppvärmda ytor, dusch för både folk och fä, tvättmaskin o.s.v. kan ju göra att det drar iväg.

Om en box kostar t.ex. 500:- per månad i kallhyra, då är det ju egentligen el och omkostnader för reparationer man betalar för. Boxen som sådan kostar ju ingenting när den väl står där, den har ju ingen kvadrathyra som tickar iväg för stallägaren.
En viss kapitalkostnad vill man nog också ha ersättning för.
Typ räntor vid villalån.
Annars så kan man ju sälja stallet och köpa aktier för pengarna eller något annat lönsamt.

Min gård, med villa och stall, kostar mig cirka 800:- per månad i el, inklusive alla avgifter.
Då så har du väl ingen elvärme någonstans?
Uppvärmd sadelkammare?

Jag tycker att det verkar helt orimligt med dom priserna. Visst har vissa priser gått upp - men inte till den summan.

Om man tex tittar de rörliga priserna hos E-on så har de rörliga priserna snarare blivit lägre under hösten, så att priserna har ökat så markant stämmer inte riktigt det heller. Har han tecknat ett lägre pris för ett par år sedan och har ett avtal som löpt ut nu under hösten och på det sätt fått dyrare elkostnad så visst, då har dom ökat. Men då är det ju ganska kasst av honom att inte räkna in det från början.

Det du kan börja med själv är att göra en lista över vilka lampor du har i stallet, effekten på elagreggatet till staketen osv. och på det sättet räkna ut hur många kWh som går åt per månad - därefter kan du ju kolla om det är rimligt med över 1000 kr i månaden.

Något jag tycker är konstigt med det hela är, ska du betala hela elkostnaden? Med fyra hästar i stallet ska väll alla dela för det kan ju inte kosta 5200 kronor i månaden för elen. Jag har stall med plats för 9st hästar +en rätt stor kåk och det kostar mej ca 1600kr varannan månad.

Jag tycker att det är hutlöst att ens behöva betala en separat kostnad för elen i ett stall! :eek: Jag har haft mina hästarinackorderade på många olika ställen genom åren, men aldrig har jag stött på annat än vanliga kallhyror (där el ingår) och tillägg för foder, strö och in/utsläpp m.m.
Det beroe väl på hur förhållandena är.

De som hyr en boxplats i ett stall tycker jag inte skall ha en separat kostnad för energi. Om elpriserna går upp så höjer man stallhyran istället.

Om man däremot hyr ett helt stall som jag fattade att det rörde sig om här är det rimligt att hyresgästen betalar elen själv. Det bästa är att ha mätning av elen för då kan hyresgästen själv påverka kostnaden.

Var det där till mig?

Vad värmer du huset med?
Och har du uppvärmd sadelkammare?

Inga lampor, datorer, TV-apparater o.s.v. slår förbrukningen som blir för värme.
El-element, motorvärmare, tvättmaskiner, varmvattenberedare o.dyl. är det som kostar.

Och för mig min upplysta ridbana.
3000W halogenlampor kostar över 3:-/timme.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 386
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 658
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 505
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny... 2
Svar
22
· Visningar
5 929
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål