Bukefalos 28 år!

Har varit på Vårdnadstvistförhandling igen....

Status
Stängd för vidare inlägg.

FannyN

Trådstartare
I två dagar höll vi på i TR.Det gick bra,men det är klart att det är jobbigt men också lite skönt att höra alla vittnen berätta.I våra första vårdnadstvister var det rena Kiviks marknad eftersom både han och jag hade släkt vänner arbetskamrater där och det kom ju inte att handla om barnet ett dugg utan bara om vilken underbar människa den ena var och vilken galen,missbrukare och våldsverkare den andre var.

Nu har vi bytt taktik min advokat och jag och kallar bara människor som i sitt yrke mött oss.Det blir ju lite mer tyngd om tex en polis säger att han tycker min motpart är en riktigt äcklig obehaglig person som försökt skalla och bita hans kollega inför barnet:devil:
Eller när soctanterna känt sig hotade osv.
Så det var många riktigt sköna stunder, och en del sorgliga såklart eftersom det är en massa tragik i detta också,men jag har blivit så avtrubbad och så fokuserad på att få upprättelse.Och att skydda min son från hans pappa.

Jag har en fråga till er.

Det är så att en av de socialsekreterarna som utrett oss föreslår gemensam vårdnad och umgänge med kontaktperson.Att hon föreslår gemensam vårdnad är för mig en gåta och vid vittnesförhör kunde hon inte ge något skäl till det mer än att det vore ett sätt för oss att kunna samarbeta kring sonen.:confused:

Hon fick frågan om hur hon resonerade gång på gång utan att kunna förklara sig.Hon sa också att det är dags att se framåt och glömma det som varit.Hon fick då frågan igen om hon hade i åtanke att denne pappa försökt strypa mamman inför barnet och att det är otänkbart för mamman (mig alltså) att ha någon som helst kontakt med pappan.Då svarade hon att hon inte visste....vad hon skulle svara:confused:
Nästa fråga var om hon ansåg att det var hon eller brottsoffret som skulle bestämma när tiden var mogen för att gå vidare.
Det visste hon inte först men sa sedan brottsoffret,hon fick då hon frågan hur hon resonerat och varför hon tidigare ansett att det var hennes bedömmning som skulle gälla, inget svar.....
Hon fick då frågan om hon var orienterad i SOU 2005:43 (statens offentliga utredning gällande dessa frågor ) särskilt kapitlet om vårdnad då en förälder motsätter sig Gemensam vårdnad.
Då svarade hon nej.....:crazy:
Då blev hon informerad om att det står där att det i vissa fall kan försvåra samarbete mellan föräldrar om det är gemensam vårdnad.
Hur ser du på det frågande då advokaten.Förstår inte vad de menar svarar hon då.Sedan fick hon fler frågor ca 20 hur hon resonerat och fick uppläst för sig mer ur utrednigen och socialstyrelsens allmäna råd.Hon klarade inte att ha koll på något.Ändå tog förhöret med henne ca 45 min.
Så var förhöret i korta drag.

Tack och lov var chefen för familjerätten i en större stad kallad och han sa väl precis tvärtom vad denna förra kompletta idiot svarat.IOF bara som sakkunnig men det står nog klart för rätten att hon var korkad på gränsen till utvecklingsstörd iallafall.De himlade med ögonen och så. Mina kompisar fnittrade klädsamt lite i bakgrunden,en av dem är själv socionom. :devil:

Ok nu till frågan.
Tycker ni jag ska göra ett tillsynsärende till länsstyrelsen grundat på hennes utredning och vittnesmål ??
Jag tycker alltså allvarligt att hon ska hitta ett annat yrke.
Jag tycker inte det för att hennes bedömning inte fallit mig i smaken utan för att hon inte håller sig informerad om sådant som tillhör hennes yrkesroll.

// Åsa på krigsstigen:D
 
Sv: Har varit på Vårdnadstvistförhandling igen....

Vad tycker ditt ombud att du ska göra?

Jag håller med om att det är mycket dåligt att inte följa med i vad som händer på ens arbetsområde, men det är kanske inte hennes fel utan hennes arbetsledning som inte ger henne möjlighet att fortbilda sig?

Försök att ringa och prata med hennes chef istället, h*n är kanske den som kan förklara varför handläggaren saknar kunskaper som behövs för att kunna sköta jobbet? Åtminstone så får denne veta hur handläggaren arbetar och får kanske möjlighet att se till att handläggaren ändrar sitt arbetssätt så att fler slipper hamna i samma sits som du?
 
Sv: Har varit på Vårdnadstvistförhandling igen....

Hej och tack för ditt svar!!!

Mitt ombud stöttar mig hur jag än gör.
Men hon säger att om man skulle spilla kraft över alla odugliga myndighetspersoner som man träffar på skulle man inte kunna ha några klienter.Anledningen till att hon blev förhörd nästan om sitt yrkeskunnande istället för fallet sista halvtimmen var nog för att påvisa hur oduglig hon är.Vilket ju lyckades.Men jag är ändå så arg på henne....men jag ska försöka sluta med det.....Jag är mest arg för att hon skrivit att jag bör komma över övergreppen :confused: och att det var så länge sedan:confused: Vad är länge liksom....

Jag ska göra såhär....julen ska få gå och om jag fortfarande känner mig arg ska jag göra ett tillsynsärende.Det är ju känsligt eftersom jag träffar henne i jobbet,på möten ibland.Jag är INTE direkt den bråkiga typen.

Sedan är jag förvånad över att inte vissa inser sin begränsning.Jag VET att denna människa har fått massor med klagomål,kanske inga formella,men jag skulle ALDRIG gå till ett jobb om jag inte visste att jag var förbannat duktig och påläst.
Jag pluggade tex till gymnasielärare och jobbade som det 1 termin,fick inga klagomål men kände att detta var inte jobbet för mig,ett skitjobb med skitlön som inte lyckades väcka mitt intresse alls så jag slutade såklart.Hur kan man med det futtiga korta liv man har vilja ha ett jobb som man inte passar för och som är så kul att man vill plugga och växa i yrkesrollen.

Sedan tycker jag att arbetsplatsen i viss mån ska stå för fortbildning,men verkligheten ser ju inte ut så.De flesta är ju överhopade med jobb.
Därför anser jag att det är var och ens skyldighet att på sin fritid förkovra sig.Och att då socialstyrelsens allmänna råd och statliga utredningar ingår i det som individen själv ska känna som rent obligatoriskt att ha fullkomligt klart för sig anser jag vara självklart.Jag skulle banne inte våga gå till jobbet en enda dag utan att veta med mig att jag har full koll.
Det är ju dessutom ett område där det händer så mycket och är så lätt att hålla sig informerad om.Både socialstyrelsen och regeringskansliet har ju så fina informativa hemsidor.
Hon är för mig en gåta.

Jag vill tacka dig för ditt snabba svar.Det känns bättre nu!!!

Kram Åsa
 
Sv: Har varit på Vårdnadstvistförhandling igen....

Jag tycker faktiskt att ditt ombud ska vägleda dig i hur du ska hantera frågan. Det är ju sånt du betalar ombudet för ;)

Jag jobbar själv som familjerättssocionom. Och inom min yrkesgrupp finns det ju tyvärr precis som i de flesta andra de som är mindre lämpliga för sitt yrke. Har också tjänstgjort i många år som nämndeman i bl a vårdnadsärenden och har hört familjerättssocionomer som tyvärr inte förstått sin arbetsuppgift.

Själv skulle jag inte heller utföra ett jobb om jag inte visste vad jag höll på med! Om jag inte vet svar på en fråga jag får i tjänsten säger jag det och återkommer när jag tagit reda på vad som gäller.

Visst är det obligatoriskt att ha tillgång till nya bestämmelser. Tyvärr så är det kanske inte ordentligt organiserat på alla arbetsplatser så att arbetstagaren inte vet att det har skett en förändring som man måste lära sig. Det ansvaret tycker jag ligger på cheferna.

Låter klokt att du tänker ta julhelgen på dig att fundera över hur du ska agera. Det kan ju faktiskt vara så att din anmälan är den som gör att det äntligen händer något!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Här kommer hela historien. Jag och mitt ex, alltså mamman till barnet det hela handlar om, separerade i december när hon fortfarande...
13 14 15
Svar
297
· Visningar
24 666
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn *börjar med att ropa på Görel* :o Jo alltså. Vid separationen för 2,5 år sedan så flyttade exet 45 mil ifrån orten där jag och barnen...
2
Svar
21
· Visningar
3 313
Senast: dressyrtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp