Spinoff Faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Blandat med rätt många allmänna pekpinnar om hur hanar och honor borde uppföra sig och rätt förolämpande karaktärsbeskrivningar... ;) Nja.

Oerhört O.T. men ändå.

Har du fått barn ännu?
Om inte så kan du väl komma ihåg denna tråden då och starta en tråd där du beskriver hur du upplevde att få ditt barn sedan när det är klart.
Jag är så nyfiken på det.

Slut O.T.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Oerhört O.T. men ändå.

Har du fått barn ännu?
Om inte så kan du väl komma ihåg denna tråden då och starta en tråd där du beskriver hur du upplevde att få ditt barn sedan när det är klart.
Jag är så nyfiken på det.

Slut O.T.

Nej, inte ännu. Någon särskild aspekt du är nyfiken på? Jag är öppen som en bok! :D
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Skulle någon annan i tråden vilja att exempelvis jag började recensera deras förhållanden och orsaker till att vara tillsammans eller göra slut? Eller tidpunkten för det eventuella uppbrottet?

Nej definitivt inte.
Så jag skriver inte något som skulle kunna dra igång en sådan diskussion.
Man skriver väl ändå bara om sådant som man vill diskutera.

Jag har trots alla mina inlägg och min långa tid på forumet inte lämnat ut särskilt mycket om mig själv.
För det är mitt och privat.
Det tog 12 år innan jag släppte en bild.

TS öppnar med bild på sig själv och en beskrivning av sitt mest privata liv.
Så jag tar för givet att det då är fritt fram att diskutera detta då öppenhet verkar vara en framträdande egenskap hos TS.

Vi är ju alla olika.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Vilka trakter menar du då på? För jag har inte en enda gång nämnt vilken kommun mamman bor i?
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Nej definitivt inte.
Så jag skriver inte något som skulle kunna dra igång en sådan diskussion.
Man skriver väl ändå bara om sådant som man vill diskutera.

Jag har trots alla mina inlägg och min långa tid på forumet inte lämnat ut särskilt mycket om mig själv.
För det är mitt och privat.
Det tog 12 år innan jag släppte en bild.

TS öppnar med bild på sig själv och en beskrivning av sitt mest privata liv.
Så jag tar för givet att det då är fritt fram att diskutera detta då öppenhet verkar vara en framträdande egenskap hos TS.

Vi är ju alla olika.

Well, jag skulle aldrig släppa bild på mig själv. Men om du tycker att tråden är för identiferande - vilket den kanske är, jag vet inte - så tycker jag att det är bra att den trianglas. Av helt andra skäl än tjafs om TS eventuella synder och förtjänster.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Nej, inte ännu. Någon särskild aspekt du är nyfiken på?

Ja!
Hur du kommer att uppleva första mötet med barnet.
Och de första veckorna när hormonerna stormar.

Med din inställning till det hela så bör det bli en objektiv beskrivning av hur själva biologin påverkar.
Oftast så är dessa beskrivningar oerhört färgade av kvinnans förväntningar så de blir ganska så missvisande.

Jag är öppen som en bok! :D
Det ser jag fram emot.
Det vill jag gärna samtala med dig om.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Med din inställning till det hela så bör det bli en objektiv beskrivning av hur själva biologin påverkar.
Oftast så är dessa beskrivningar oerhört färgade av kvinnans förväntningar så de blir ganska så missvisande.

Vad jag menar är ganska enkelt - titta på alla gravida, hur samma hormoner, ja till och med samma nivåer av identiska hormoner, ger vitt skilda utslag hos olika individer. Säkert spelar hormoner in hur vi agerar. Men vi kan inte ha det som ursäkt eller förklaring till vårt beteende - var hamnar vi då? Blir nyförlösta kvinnor och ammande omöjliga att ha som chefer? Blir kvinnor med svår PMS omplacerade?

Man kan inte hänföra hormoner som förklaringsmodell bara när det passar våra syften. Det kan lätt vändas till att kvinnor generellt är hormonmonster under graviditet och amning, vilket jag är rätt övertygad om att majoriteten inte blir. Jag har ändå jobbat med rätt många gravida, många av dem i högt uppsatta positioner under stor press, och ingen av dem har avvikit i beteende, varken före eller efter barn. De har varit stabila, lugna, effektiva.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Har läst igenom tråden två gånger och jag ser inte riktigt det där nedsvartandet av mamman. Inte att tråden är startad för att smutskasta henne eller så. Visst, mindre trevliga sidor har framkommit med som jag läser det är det baserat på hennes eget handlande.(förutsatt att tråden är sann) I så fall så svärtar ju Ts även ner sig själv när han nämner sina fel och brister i dessa turer. (Tänker då på lämnandet av mamman, brist på koll på lagar och papper osv)

Jag tolkar hela berättelsen som ett behov att få skriva av sig. Många gör så i trådar. Sen är väl hela handlingsförloppet till hjäp när han vill ha svar på varför skaker blivit som de blivit för han vill reda ut problemet. Det framgår i hans inlägg i början av tråden.

Håller med att om Ts är filuren på bilden så är igenkänningsfaktorn stor. Särskilt i en liten ort. Eftersom Ts har blivit väldigt personlig så kunde han ju varit anonymare. Ingen avatarbild, inte skriva ut stad eller kön och datum på bebis. Det var nog inte ett smart drag :crazy:

Men trots allt sånt så kvarstår ändå faktan. Han blir nekad umgänge med sitt barn. Tid som aldrig går att ta igen. Skulle inte för något här i välden vilja missa en enda dag av min sons spädbarnstid. Oavsett om Ts borde förtjäna det eller har gjort fel förut och nu så har ingen rätt att ta det ifrån honom och barnet.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Jag har ändå jobbat med rätt många gravida, många av dem i högt uppsatta positioner under stor press, och ingen av dem har avvikit i beteende, varken före eller efter barn. De har varit stabila, lugna, effektiva.

Jo stabila, lugna och effektiva människor är oftast just det även under press.
Medan andra inte riktigt klarar av press på samma vis.

Mamman i den här tråden är under ganska så mycket känslomässig press.
Antagligen mera än vad hon klarar av.
Jag har haft lunga och trygga förhållanden i livet på alla sätt inklusive jobb när jag har fått barn.
Så för mig har det varit ganska så lätt att vara balanserad även som nybliven mamma.
Lättare för varje barn.
Med det tredje barnet så var det mycket lätt att vara precis som vanligt.
Men jag kände ju ändå de olika reaktioner som biologin gav mig.

(Vanligt och vanligt - jag var ju tung och gravid samt hade komplikationer i graviditeten.)
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Du genilariserar nu det nyblivna moderskapet. Känner inte igen mig alls i dina beskrivningar som nybliven mamma. Har inte många vänner som passar in på den beskrivningen heller. Har inte varit mycket hormonrusningar eller dyl här.


När du tyckte tidigare i tråden att man som nybliven mamma hade rätt att "tänka med livmodern" som någon uttryckte det tyckte jag du sänkte alla nyblivna mammors förstånd till en grottvarelses nivå.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Oavsett om Ts borde förtjäna det eller har gjort fel förut och nu så har ingen rätt att ta det ifrån honom och barnet.

Rätt i vilket avseende?
Rent juridiskt så är det som det är.

Moraliskt så är det naturligtvis fel.
Men rent praktiskt så måste man själv se till att vara välkommen.

Verkligheten är inte vare sig rättvis eller särskilt välvillig.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Mamman i den här tråden är under ganska så mycket känslomässig press.
Antagligen mera än vad hon klarar av.

Det skulle jag också lägga till listan över spekulationer. Du TROR att hon är under känslomässig press. Hon kan precis lika gärna vara beslutsam och hämndlysten.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

När du tyckte tidigare i tråden att man som nybliven mamma hade rätt att "tänka med livmodern" som någon uttryckte det tyckte jag du sänkte alla nyblivna mammors förstånd till en grottvarelses nivå.

Man måste förstå att det för vissa nyblivna mammor är är en hormonstorm som sår ut det mesta.
Förlossningspsykos t.ex. är en känd och ganska så vanlig komplikation även bland normalt stabila kvinnor.
Man kan inte kräva att en nybliven mamma skall vara klar i knoppen även om de flesta är det.
Det vore att skuldbelägga de kvinnor som får problem och att underskatta riskerna för problem samt problemen i sig själva.

Med en stabil situation i livet så klarar man bättre av den påfrestning som en förlossning och ett nytt barn innebär.
Medan man klarar det sämre om situationen redan är svår.
En separation från barnets pappa under graviditeten är med full garanti en ökad belastning.
Även om den är rätt.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Hon kan precis lika gärna vara beslutsam och hämndlysten.

Visst.
Men båda dessa saker hanteras på samma sätt för ett bra resultat.
Man försöker att inte blåsa på elden så att säga utan i stället gjuta olja på vågorna.

Men jag ser nog hämndlystnad som en reaktion av att man är sårad och inte mår bra.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Du har ju barn själv. Ponera att en fader till ett barn du fött är så uppretad över något som HAN anser vara fel (behöver alltså inte ha relevans för barnuppfostran och dyl precis som i Ts fall) Skulle du då finna dig i att vänta i ett halvår eller ännu mer på att få träffa ditt barn för att det ska vara praktiskt?

Praktiskt är att mamman får helt enkelt precis som du skriver själv, inse att verkligheten inte är vare sig rättvis eller välvillig. Hon är den som är dumpad. Inte barnet.

Visst hade det varit helt fantastiskt om han kunde komma sams med mamman men nu går ju inte det. Vad ska han göra? Bli ihop med henne igen så hon blir nöjd?

I den bästa av världar är alla sams, kärleken varar för evigt och ingen är sårad. Men i verkligheten häsder sådand och barn lever med skilda föräldrar och det måste bara funka. Det hör till föräldrarrollen att få det att funka.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Vilka trakter menar du då på? För jag har inte en enda gång nämnt vilken kommun mamman bor i?

Jag hittade en gång en beskrivning av en arbetskamrat i en tråd här.
Inga namn eller närmare möjligheter till identifiering.
Men jag kände igen den berättelse som skrevs.

Det som skrevs lämpade sig definitivt inte för offentlig publicering.
Arbetskamraten visste omedelbart vem som hade skrivit och fick agera för att få det borttaget.
Man är inte så skyddad som man tror på nätet.
Snarare tvärt om - man är mycket utsatt.

Det som var skrivet om arbetskamraten kan ha orsakat mycket skada.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Håller med att om Ts är filuren på bilden så är igenkänningsfaktorn stor. Särskilt i en liten ort. Eftersom Ts har blivit väldigt personlig så kunde han ju varit anonymare. Ingen avatarbild, inte skriva ut stad eller kön och datum på bebis. Det var nog inte ett smart drag

Till att börja med har jag inte skrivit var barnet eller mamman bor. Jag bor i Lund ja, det säger ingenting om var barnet eller mamman bor. Dessutom är jag inte från Lund från början och känner inte fler personer i Lund än vad jag kan räkna på en hand. I Lund bor där 100 000 personer så liten vill jag väl inte kalla staden för. Befolkningsmängd hämtat från wikipedia, "Skånes befolkning omfattar drygt 13% av Sveriges befolkning"
Jag startade en profil här innan denna tråden skapades och har startat andra innan denna till exempel "kryp" och "restaurangtips". Jag la upp min avatar samtidigt som jag skapade min profil och har inte tänkt så mycket mer på den.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Man måste förstå att det för vissa nyblivna
mammor är är en hormonstorm som sår ut det mesta.
Förlossningspsykos t.ex. är en känd och ganska så vanlig komplikation även bland normalt stabila kvinnor.
Man kan inte kräva att en nybliven mamma skall vara klar i knoppen även om de flesta är det.
Det vore att skuldbelägga de kvinnor som får problem och att underskatta riskerna för problem samt problemen i sig själva.

Med en stabil situation i livet så klarar man bättre av den påfrestning som en förlossning och ett nytt barn innebär.
Medan man klarar det sämre om situationen redan är svår.
En separation från barnets pappa under graviditeten är med full garanti en ökad belastning.
Även om den är rätt.


Men håller du inte med om att skulle man må så dåligt så behöver man hjälp. Man behöver inte sabba umgänget med kontakten mellan barn och pappa för det. Det är en förklaring du skriver här om Kanske mamman gör som hon gör, men det är ändå ingen ursäkt.

Har träffat på en förlossningspsykos i min vännskapskrets och hon behövde massor av proffshjälp. Att blanda in sådana teorier i ett okänt fall är inte rätt mot de som faktiskt drabbats av det fruktansvärda tillståndet.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Skulle du då finna dig i att vänta i ett halvår eller ännu mer på att få träffa ditt barn för att det ska vara praktiskt?
Jag skulle ha sett till att inte hamna i den situationen.
Det gäller att vara smidig.

Det är som att köra bil.
Man låter bli att krocka genom att planera och förebygga.

Vad ska han göra?
Vara så smidig som möjligt och reta henne så litet som möjligt.
Han har inte så mycket annat val.

Ibland här i livet så måste man agera så vuxet att man kan göra det bästa även av en rutten situation.
Om vi tar ett gisslandrama som exempel.
Det ligger ju ganska så nära med ett barn som gisslan.
Där så gäller det att inte reta kidnapparna även om de är de som gör fel.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Men håller du inte med om att skulle man må så dåligt så behöver man hjälp.

Jo men vad vet vi.
Mamman kanske får den hjälpen men har ju ingen skyldighet att rapportera det till pappan.
För att sedan få det uthängt på ett öppet forum.

Det finns ju dessutom grader även i Helvetet med depressioner och annat som kan följa på en förlossning.
Det måste inte vara jättestort för att vara ett problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: Destiny_D
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 850
Senast: ako
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp