Har vi någon mikrobiolog här?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har kört fast och skulle behöva hjälp att hitta ett svar på en fråga från en mikrobiolog eller någon annan som är bra på bakterier....
Google är en dålig kompis på den fronten.
Finns det någon här som kan försöka hjälpa mig?

Kemist som läst mikrobiologi och snart är sjuksköterska. Duger det tro?
Jag har läst några kurser mikrobiologi oxå :)
Vi kan testa... :)
Jag behöver veta vilka (typer av) näringsämnen som Staphylococcus Aureus använder som kolkällor? Och jag hittar inte informationen varken i böcker eller på nätet... Är det kolhydrater, lipider eller aminosyror? Eller nåt annat?

Vad bra, jag hittade inget i mina böcker. Glukos och aminosyror verkar det vara som de har som kolkälla, vad jag kan läsa mig till i abstraktet... :)

Tack!
Hittar förmodligen det jag söker där, ska ta mig tid att läsa....
(lite överkursnivå, men en bra källa!)
Sammanfattningen, som var det jag läste, ger att olika former av kolhydrater som glukos är föredragna men om det saknas, som vid abcesser kan olika aminosyror användas som sekundär kolkälla. Om lipider också kan fungera framgick inte.

Men jag hoppade av läkarutbildningen efter bara en termin så lita inte på mig :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle vilja ha ett nyckelband med sådant brytspänne i nacken som öppnas om man fastnar eller någon rycker tag och försöker sno det...
Svar
3
· Visningar
378
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 743
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Det finns en person som jag behöver hantera med jämna mellanrum. Den personen är en sådan rövhatt ibland. Just nu är jag så arg så jag... 2
Svar
22
· Visningar
1 608
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka