Hård / Mjuk mellanvägg

Raggartass

Trådstartare
Ska senare idag ringa och beställa en ny Boj Bravo 220S, men undrar vad det är för för/nackdelar med att ha hård alt mjuk mellanvägg. Det är fritt val och jag vet inte vad jag ska ta. Är bara bekant med hård då våra vagnar har varit av äldre modell. Vilket skulle ni välja, och varför??
Tar gärna även emot andra tips och synpunkter på val av vagn och extra utrustning. Vi har valt till bla takfläkt och kopplingshjälp - är det värt pengarna, eller kan vi använda dem till något bättre??

Sv: Hård / Mjuk mellanvägg

Kör man bara en häst i släpet så föredrar jag mjuk mellanvägg, hästen kan bredda mer om den vill. Kör man däremot två hästar så beror det på vad det är för hästar, de står inte lika skyddade från sparkar från varandra och risken finns också att någon av dem breddar så att de har hoven på den andras sida vilket ju medför en viss tramprisk.
Takfläkt är nog inte fel att ha (har aldrig haft det i släpet men kan tänka mig att det är väl investerade pengar).

Är inte helt hundra själv, men det finns att läsa om den här:

http://www.bojstockholm.se/nyheter_2009.htm

Det verkar som det är en annordning med vev som du använder till att dra släpet till kroken om du inte står helt hundra med bilen. Kostnad 600kr så vi tyckte det var värt att prova.
Men om det är någon som har erfarenhet av det så får dom gärna skriva några rader om det här :grin:

Vi har också tänkt köpa den modellen :love:

Jag vill ha hård mellanvägg, eftersom jag tänker att hästen då kan få mer stöd av väggen (har två isisar, så det finns vingelutrymme :crazy: )

Kopplingshjälpen tycker jag känns onödig, tänker att släpet inte är såå tungt att dra någon dm som det oftast är frågan om.

Takfläkten är jag också sugen på, men funderar över om/hur den fungerar när man står stilla. Vid körning kan man ju ordna ventilationen på annat sätt - är det ens någon vits att ha en fläkt när man kör och lucka/takfönster är lite öppet? Tror nog kanske att jag hellre satsar på delad skötardörr, dels för att få två stängningspunkter på dörren (mitt gamla Boj har en lite skev dörr nämligen, dels för ventilation när man står stilla.

Om vår ekonomi tillåter vill jag ha övervakningskamera, på S-släpet finns ju inget frontfönster, med backkamera - när vi har transporten hemma måste vi backa i vårt bostadsområde och det känns alltid lika olustigt. Jag försöker alltid få min man att ställa sig bakom som utkik :p

Sedan har jag inte fattat om det alls finns lyse i släpet ("extra ljus" finns som tillval), det måste jag ha, pålle tycker det är såå läskigt när det är mörkt :grin:

Nu har jag ju islandshästar, men annars hade jag nog velat ha den extra breda och extra höga varianten, SEH.

Något annat som kan vara bra är reservhjulshållare - jag vet att det förmodligen inte behöver användas, men om det krävs förstärkta däck på släpet så kan man ju inte låna bilens reservdäck och tänk OM (jag är en sån där Gunnar Sträng-typ med både hängseln och livrem :angel: )

Oj, jag vill visst ha det mesta... :cool:

Ska senare idag ringa och beställa en ny Boj Bravo 220S, men undrar vad det är för för/nackdelar med att ha hård alt mjuk mellanvägg. Det är fritt val och jag vet inte vad jag ska ta. Är bara bekant med hård då våra vagnar har varit av äldre modell. Vilket skulle ni välja, och varför??
Tar gärna även emot andra tips och synpunkter på val av vagn och extra utrustning. Vi har valt till bla takfläkt och kopplingshjälp - är det värt pengarna, eller kan vi använda dem till något bättre??

Efter två olyckor "som inte ska kunna hända", nämligen att hästen tappar balans och kommer med rumpan och ryggen in under bommen som den mjuka väggen hänger från, så har jag bytt till hård mellanvägg. Det har hänt med två olika hästar, och när de åkt ensamma. Ganska små hästar iofs, maxad D ungefär.
Det känns lite trängre med hård vägg, men hästarna vänjer sig och jag vet att de åker tryggt!

KL*

En fd stallkompis häst råkade ut för just det där påvägen till en hopptävling.
Hon ramlade och hamnade liggandes under/innuti mjuka mellanväggen. Det tog bra lång tid innan vi lyckades lugna hästen och sakta koppla bort mellanväggen. Ingen kul händelse det.

M-oaa

oj då det lät inga vidare.
Var hela mellanväggen mjuk?
jag har ju halva hård och nederdelen är mjuk.

är inte helt hundra på hur den mjuka mellanväggen ser ut på de nya boj, däremot på äldre...
jag tycker den är sladdrig och fästena går lätt sönder vilket gör det ännu värre, ska man dessutom iväg flera dagar och ha med sig typ foder o bara en häst är det mycket lättare att packa med hård mellanvägg.

Ja det var olyckor jag hade hört talas om med den mjuka väggen, så det var därför jag ställde frågan här :D. Det får bli hård vägg för oss det hör jag.

Takfläkten kan man även köra på 220v om det finns tillgång till det på tävlingsplatsen, men jag är också lite undrande till om det gör så mycket skillnad egentligen när man kör. Vill gärna höra någon med erfarenhet av den.

Övrig utrustning vi tänker välja är vinterdäck, reservhjulshållare, mellanväggshållare, extra belysning och stänkskydd.

Hur fasiken ser era mjuka mellanväggar ut om en häst kan komma under dem ?
På de transporter jag har haft med mjuk mellanvägg så handlar det om det nedersta ca 30cm som är löst hängande övrigt är ordentligt fäst i ramen och finns inte en chans att en häst kan komma under dem.

Gylle: Släpet hon hyrde var i princip i mjuk gummi nästan hela vägen. Trä/panel 40 cm uppifrån mellanväggen, sen plast.

Antar att dom flesta har 'hård' gummi.

M-oaa

Vår mjuka (vi har både mjuk och hård) är en stålram med plast i. Som den hårda, fast istället för plyfa är det plast.

Föredrar den mjuka om man inte har en häst som sparkar på den andre. Har kört två med mjuk vägg, två med hårdvägg, sto med föl utan vägg, tjockis utan vägg och en häst med mjuk vägg och en häst med hård vägg.

Jag föredrar hård vägg. Skulle jag beställa ett boj-släp hade jag valt till földörr att sätta framför den ena spiltan så att man verkligen kunde vara säker på att saker man lastat i den inte kan fara omkring i släpet. Är man osäker på den mjuka mellanväggen (plast hela vägen) så kan man ju välja den hårda och låta såga ur nederdelen så högt man nu vill ha hålet.

Ska man vara noga får man faktiskt inte lasta något i transporten som inte är förankrat (förutom hästen som ju är levande last).

Skåp, balar etc måste förankras, lättast lär väl vara spännband.

*kl*
En annan skillnad mellan hård - mjuk vägg är kanske vikten? Den hårda borde väga mer om konstruktionen är lika i övrigt. Spelar kanske ingen roll om man kör endast en häst. Och kanske viktskillnaden inte är så stor. Kanske ett helt onödigt inlägg :D

Ligger man på gränsen viktmässigt är det absolut en viktig tanke. Många tillverkare väger ju in transporten (tjänstevikten) utan mellanvägg och matta, utan bommar och utan reservdäck. OM de har gjort det, man sätter in alltihop och sedan lastar en häst som är på gränsen för vad man får lasta i vikt - då ligger man rätt pyrt på det vid en invägning...

En fråga ang ventilation i boj vagnarna. Jag läste i någon annan tråd att boj hade sämre ventilation än vissa andra märken. Är detta ett problem? Och skulle en takfläkt hjälpa. Är i valet att välja bort den.

Jag hade nog inte valt bort takfläkten om den inte kostar en förmögenhet. Har ett Boj släp och ventilationen är nog det enda jag inte är helt 100% nöjd med. Men den är ju definitivt mycket bättre än den var i mitt gamla Tranesläp.
Angående mellanväggen så velade jag också fram och tillbaka men valde hård tillslut. Hade en med mjuk nedandel i Tranen och med en häst som gillade att banka i väggen valde jag hård.Tycker den känns stabilare men det spelar nog inte så stor roll.

vad blev det för tillval i slutändan och är du nöjd med släpet?

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 767
Senast: Jesna
·
P
Utrustning Mitt släp är sålt, så idag bestämde jag mig för vad jag ska ha för nåt... Det blev ett Boj (inte så svårt val, värre vad man skulle ha... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 545
Senast: Joura
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka