Hård sadel, gelpad?

ylba

Trådstartare
Medisen har en förfärligt hård sits på sin sadel, jag får skavsår både här och var när jag ridit intensivare pass i den, och det är inte roligt. :crazy: Jag har fått för mig att det finns gelpads av typen som man lägger under sadeln, som "överdrag" också. Det finns liknande typer av överdrag att köpa till cykelsadlar.

Är det nån som har nån aning om jag är helt ute och cyklar (no pun intended) när jag tror att det finns liknande att köpa till hästsadlar? Annars är jag inne på nån typ av "rumpvärmare" som stoppning, men det blir nog rackarns varmt i sommar.

Sv: Hård sadel, gelpad?

vet att det för några år sedan typ 10, var inne att ha en mockasits, tror att den importerades från USA. Var många "tanter" i min klubb som red med sådana för att inte få skav.....dock tycker jag inte om sådana eftersom det känns att man sitter så högt över sadeln, sitsen är typ 2 cm hög

Jo, det finns det. Samma märke som de svarta gelpaddarna, men vilket det är kommer jag inte ihåg!!

Var och klämde på dem för ett tag sen (har gelpadden) men kom fram till att de kändes lite tjocka. Som att själva sitsen skulle bli halkig när man rider.... D.v.s ligga still på sadeln, men själva gelen verkade lite halkig inuti. Men jag har ju inte provat!! Till uteritter är det säkert skönt, men att träna dressyr är jag lite tveksam till!!

Gelsitsarna är fantastiska! De blir inte halkiga och ger bra stötdämpning.
Min gelsits har räddat min rygg vid dressyrarbete på hästar med stor trav.
Jag köpte min på B***es för ca 2 år sedan för ett par hundralappar.

tack för infon! :bow: Skall genast leta efter nåt sånt, ryggen skall få en gelpad i födelsedagspresent! :D

Du kommer inte att ångra dig! De finns att köpa i de flesta hästsportbutiker.

Jag tyckte dock att det blev lite meckigt att sitta upp, men det beror kanske mer på mig än på gelepadden...

Jag har både en gelepad..köpt på H***S och sen har jag denna...http://www.thermotic.se/ .....
..se under produkter..hästprodukter...längre ner på sidan....underbart skön...den är tunn men effektiv...

JAg tycker den sitter bra på sadeln, den halkar inte runt alls. Jätteskön! Jag använder det gärna när sadlen är lite för bred för mig i sitsen.

Den jag ridit med är köppt på hööks.

MEEH!

Jag har ju en sån! Har aldrig använt den.. Skrik till om du vill låna (sms el ring) o prova, kan ju vara bra att prova innan du investerar i en. :idea:

Senast ändrad:

jag har köpt på "Bö-i-Ti" men formatet är så jäkla dumt på dem, dom sitter inte alls bra på sadlarna så jag har sytt om mig och nu sitter den megabra på sadlarna..
kan återkomma med bilder.. !

innan jag sydde m min var de främre flapparna värdelösa, dom passade inte på sadlarna och den bakre delen som skulle träs över bakvalvet var för thigt, så gelseaten satt som ett spännsegel och gled åt sidan på bakvalvet..

så jag började med att sprätta loss knatbandet längs de gula markeringarna, lättast är att använda en brytbladskniv som man ticker in på insidan och skrä loss sömmen.

sedan klippde jag av flärparna i fram längs den röda markeringen, och gjorde två snitt i bakvalvsfästet för att det inte ska vara så thight. OBS att jag inte har klippt av kantbandet!

{4A818DB6-EF27-4A64-847E-53BF51AD1F27}.jpg

sedan var det dags att sy och de gröna markeringarna är gummiband, bitarna på bakvalvsfästen ska bara fjädra från ursprunglig form till 2-3 cm..
de främre bitarna ska träs under kåpan och hålla gelseaten på plats på det sättet, dock fästa jag mina för långt fram och det blev lite thight på sadeln, men jag ska fästa om dem.. de långa bitarna är ungeför 28 cm långa och då sitter dom thight, så kanske 30 cm är lagomt egentligen.. jag sydde fast dem under kantbandet samtidigt som jag sydde fast kantbandet igen.. (lila = sy)

{4CDBBB4C-4BEB-4E25-BBCA-1C08EB358762}.jpg

Tack Beastie, det där såg förfärligt avancerat ut men jag skall behålla tråden i minnet om jag skall ge mig in på nåt sånt.

Jorrå sådana finns det på dom flesta shopar tillexempel h**ks å b*rjes. Dom kostar lite gran runt 400 kr eller liknande lite beroende på varifrån man köper dom. Jag köpte en sådan till min första stubbensadel, där satt man å vikade fram och tillbaka på sitbennen kändes det som :crazy:

min kostade 225 bara.. där jag köpte den..

jag hade en sån förut. jag gillar den inte.. man gled inte runt men jag tycker det förstörde kontakten och nej usch jag gillade den inte.

På tradera väll, jag syftade på ny eftersom att vissa inte vill handla där pågrund av risken

nej, det var juh tillsammans med dig som jag skickade efter den :p gel sits heter den på B*rj*s.. :)

Va har jag knappt nå minne av tror jag. Orkar inte heller, har kommit tillbaka till ren trötthet å ingen lust att göra någonting igen.

Liknande trådar

Ridning Spin-off på tråden Espaniola / Espaniola De Lux, nu om Portugesan. Jag vill veta allt som finns att veta! Bilder är kul...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: angelaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka