Hårdisk KRASCH

millus

Trådstartare
Jag får upp texten 1720 Smart harddrive detects imminent failure( failing Attr:05)

Please back up the contents of the harddrive and run HDD self test in F10 setup.

Jag vet att min hårddisk är på väg att krascha och jag har inte speciellt mycket på den datorn som det gäller. Men vad kan jag själv göra för att förhindra detta? Jag har varit inne på F10 men det blir ingen skillnad!

Om jag ignorerar meddelandet och trycker F1 så kommer den vanliga startsidan fram och datorn fungerar som vanligt.

Jag är oändligt tacksam för att ni är här och kan hjälpa mig med mina frågor:love:

Sv: Hårdisk KRASCH

Beror lite på, har du garanti kvar, ska du kontakta företaget du köpte datorn eller hårddisken, annars kan du kontakta tillverkaren av hårddisken (brukar vara 3 års garanti eller mer på hårddiskar).

Annars får du ta och köpa en ny hårddisk och ersätta den du har nu.

Tack för svaret!

Så det finns ingenting jag kan göra för att "ställa" allt tillrätta?

Så det finns ingenting jag kan göra för att "ställa" allt tillrätta?
Om du har anledning att tro att hårddisken är på väg att haverera är det första du skall göra att kopiera över de data du är rädd om till en annan fysisk enhet (alltså inte en annan partition på samma fysiska disk). Börja absolut inte med att använda någon form av hårddiskverktyg innan du kopierat.
Anledningen till det är att den många gånger mycket intensiva hårddiskaktivitet som verktygsprogram åstadkommer under upprepade försök att läsa eller flytta skadade datablock kan bli droppen som får bägaren att rinna över - alltså att disken ohjälpligt crashar med dina data.

Något annat kan du inte göra för att ställa saker tillrätta.

Om du eller någon annan har problem med havererade hårddiskar med information som behöver återskapas så PM:a mig för vägledning till expertis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka