Sv: Hårlöss

Så länge man betraktar löss som ett barnproblem kommer man aldrig kunna bekämpa löss effektivt. Oftast är det vi vuxna som smittar barnen genom att vi fungerar som en reservoarer för lössena. Smittspridning sker oftast genom huvud mot huvud ( sällan genom mössor, kammar osv), och barn brukar knappast komma upp i den värmeutveckling som krävs för att lössen ska spridas vidare, dessutom sitter dom inte nog länge för att detta ska ske...men det gör vi vuxna.

Så främst ska man luskolla vuxna personer.

Menar du det?!?! Hur kommer det sig att vi inte uppmärksammat detta isåfall? På grund av stigmatiseringen eller?

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 037
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 369
Senast: Raderad medlem 147980
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 615
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Svullet ben