"Vad grundar du dessa åsikter på"?
Vilket?
Att HD sadlar passar de flesta hästar vet jag eftersom jag nu känner flera som har sådana av exakt samma mått och på olika typer av hästryggar. Det enda som kräver mer jobb är en typisk fullblodsrygg = rejäl manke med muskelfattiga sidor.
Jag har själv en Jaguar av normal vidd (26), den har jag provat på flera olika hästar och den sitter kalas utom på de som kräver vid/har rejäl manke.
Annars om hästen är överbyggd, karpryggig, svankryggig eller rakryggad gör detsamma.
Det som gäller pratet om svängd bom eller inte skall man inte fästa sig vid för det är helheten som styr, stoppningen/kilbossa/rundbossa är det som är intressant.
Folk är i allmänhet dåligt insatta i sadlar, många uttalar sig för att vara duktiga men klarar själva inte av att prova ut en sadel för de ser helt enkelt inte om den ligger rätt. De kör med sina två fingrar mellan bogblad och sadel och en handflata mellan armbåge och gjord så är det bra med det.
Fyra normalstora fingrar i tunneln över ryggpunkten är däremot en ok "finger"visning

eftersom hästens rygg måste få utrymme att flexa fem cm under rörelse...två fingrar är för lite och tre ok men helst fyra.
Många sätter dock sina fingrar i tunnelns slut vid bakvalvet, det är bara det att en del sadlar har ett smalt slut men precis över ryggpunkten är tunneln mkt vidare...
Sedan bör man ha resårgjord, resåren skall helst finnas i båda ändarna (flexar 2,5cm) annars ej på uppsittningssidan. Resåren skall vara stenhård och dras alldeles lagom :smirk

lättare med stenhård resår).
Jag skulle kunna hålla på och mässa i evigheter men jag tror jag svarat på din fråga.
Jag har läst, provat, provat, tänkt, provat, provat sadlar själv och har ett intresse för det.
Jag provar ut mina sadlar själv och blir ibland tvingad att hjälpa andra - jag svär mig då fri från allt ansvar och påtalar starkt att det bara är råd.
Hittills har jag bara själv träffat på en som är riktigt duktig på sadlar och det är Jimmy från RD, enligt honom så finns de ca fem till av samma kaliber men de har jag inte träffat :smirk:, sedan finns det säkert de som är ännu bättre men de har jag inte heller träffat :smirk:.