Harry Dabbs

Centaur

Trådstartare
Letar dressyrsadel och såg en sån till salu. Såg väldigt fin ut. Men vad är det för sadlar? Vilken typ av häst passar dom? Kvalite? :confused:

Kvalitetssadlar verkligen :D Liknande Cobra/Jaguar-sadlarna har jag för mig, det är iaf samma tillverkare... vet dock inte vad de passar på för hästar...

Harry Dabbs = Cobra, Jaguar och True Brit.

True Briten är lillasystern till Jaguaren dvs billigare men prisvärd. Den är i det stora hela väldigt lik Jaguaren den största skillnaden är priset.

En väninna har True Brit och är jättenöjd. Hon har provat min Jaguar och säger att hon inte märker någon skillnad :smirk:.

Harry Dabbs tillhör EN av världens bästa sadelmärken gällande balans, kvalitet och funktionalitet.
Livstid på bommen.

Tycker ni dom är svängda eller raka? Min häst har rak rygg så har problem med att många märken (prestige t.ex) glappar bak och gungar..

Min häst har rak rygg och TB:n gungade absolut inte på henne. Jag vet ärligen inte hur rak bommen var på just den, däremot var den inte rak på samma sätt som en med utsticknde kilbossor. Men hellre en sadel som lättare lite tidigt (pga sina rundbossor) än en som pressar ner kilbossorna i ländryggen.

Hur Jaguaren eller 'mellanmodellen' (den som ligger mellan Jaguar och TB i pris, har inte hört den benämnas som ngt annat än just Harry Dabbs) ser ut i bommarna vet jag ej.

Sadlarna passar i princip på alla typer av ryggar. Har du en häst med mycket manke så krävs dock lite omsjusteringar av sadelutprovaren.

På denna sida är det mkt prat om huruvida bommarna är svängda eller inte. Det är inget att befästa sig vid.

Men viss betydning har det ju. Om man ska få en Prestige att passa min ena häst, så måste man sy om bossorna (göra kilbossor..) och lägga i massor med extra stoppning framtill. Annars ligger den och gungar fram och tillbaka när man rider. Och då blir ju hela sadeln "fel". :confused:

Sadlarna passar i princip på alla typer av ryggar. [...]
På denna sida är det mkt prat om huruvida bommarna är svängda eller inte. Det är inget att befästa sig vid.

Vad grundar du dessa åsikter på?
Berätta mer!

*nyfiken*

"Vad grundar du dessa åsikter på"?

Vilket?

Att HD sadlar passar de flesta hästar vet jag eftersom jag nu känner flera som har sådana av exakt samma mått och på olika typer av hästryggar. Det enda som kräver mer jobb är en typisk fullblodsrygg = rejäl manke med muskelfattiga sidor.

Jag har själv en Jaguar av normal vidd (26), den har jag provat på flera olika hästar och den sitter kalas utom på de som kräver vid/har rejäl manke.
Annars om hästen är överbyggd, karpryggig, svankryggig eller rakryggad gör detsamma.

Det som gäller pratet om svängd bom eller inte skall man inte fästa sig vid för det är helheten som styr, stoppningen/kilbossa/rundbossa är det som är intressant.

Folk är i allmänhet dåligt insatta i sadlar, många uttalar sig för att vara duktiga men klarar själva inte av att prova ut en sadel för de ser helt enkelt inte om den ligger rätt. De kör med sina två fingrar mellan bogblad och sadel och en handflata mellan armbåge och gjord så är det bra med det.

Fyra normalstora fingrar i tunneln över ryggpunkten är däremot en ok "finger"visning :D eftersom hästens rygg måste få utrymme att flexa fem cm under rörelse...två fingrar är för lite och tre ok men helst fyra.
Många sätter dock sina fingrar i tunnelns slut vid bakvalvet, det är bara det att en del sadlar har ett smalt slut men precis över ryggpunkten är tunneln mkt vidare...
Sedan bör man ha resårgjord, resåren skall helst finnas i båda ändarna (flexar 2,5cm) annars ej på uppsittningssidan. Resåren skall vara stenhård och dras alldeles lagom :smirk:(lättare med stenhård resår).

Jag skulle kunna hålla på och mässa i evigheter men jag tror jag svarat på din fråga.

Jag har läst, provat, provat, tänkt, provat, provat sadlar själv och har ett intresse för det.
Jag provar ut mina sadlar själv och blir ibland tvingad att hjälpa andra - jag svär mig då fri från allt ansvar och påtalar starkt att det bara är råd.

Hittills har jag bara själv träffat på en som är riktigt duktig på sadlar och det är Jimmy från RD, enligt honom så finns de ca fem till av samma kaliber men de har jag inte träffat :smirk:, sedan finns det säkert de som är ännu bättre men de har jag inte heller träffat :smirk:.

Jag ser alltid rött när jag hör uttalande som "de passar i princip på alla ryggar"! Nu trodde jag visserligen att du syftade på sadlar i allmänhet och inte HD i synnerhet när du skrev så ..men jag tycker ändå att det är lite väl magstarkt att säga att HD passar de flesta hästar efter lite omjustering av stoppningen!

Men jag tror nog att ovan nämnda märke är passar långt fler hästar än t ex en Morris & Nolan pga av sina rundbossor och sitt mer "framåtsträvande" säte.

Eller varför tror du att just HD ligger bra på många hästar?

"Men jag tror nog att ovan nämnda märke är passar långt fler hästar än t ex en Morris & Nolan pga av sina rundbossor och sitt mer "framåtsträvande" säte".

Morris & Nolan är en svåranpassad sadel och har inte rundbossor utan KILBOSSOR. Morris & Nolan samt Kieffer har en av marknadens mest utpräglade kilbossor. Det är PGA de utpräglade kilbossorna som Morris & Nolan är en svåranpassad sadel.

En generalisering som stämmer relativt ofta: rundbossor passar fler hästar än kilbossor.
Har träffat människor som av sadelutprovare fått höra att "den hästen kan inte ha en sadel med rundbossor" de flesta gångerna beror det på att hästen är svår att hitta sadel till och att sadelutprovaren inte lyckades prova ut sadeln med rundbossor - okunskap.

HD sadlar - precis som Butet, Pessoa och Röösli är sadlar som är balanserade.
Det innebär att de justerar upp ryttaren och får h*n att sitta bra.

Det är "smarta" sadlar som först och främst är uppbyggda efter hästarna. Majoriteten av sadlarna på marknaden är uppbyggda för RYTTARNA skall tycka att de sitter bra.

Ovan nämnda sadlar kännetecknas också av att många ryttare som ridit i "ryttaranpassade sadlar" (sadlar som låser fast och ger minimal frihet upplevs som skönast av gemene man): Wellington Greenline, Kieffer Master/Lusitano, Zaldi Millenium...osv..ofta tycker att det är skit att rida i en balanserad sadel därför att de upplever att de inte kan justera sin sits.
Meningen med sadlarna är att de justerar dig rätt och samtidigt ge dig full frihet.

Så alltså, sadlarna är uppbyggda just för att kunna passa för alla hästarna samtidigt som de skall störa så lite som möjligt och ge så stor frihet som möjligt både för häst och ryttare.

För att göra en upprepande förtydling så kan jag slänga upp min HD samt Röösli på i princip på vilken häst som hels.
Det kan jag inte med de "vanliga" obalanserade sadlarna.
Jag har själv tidigare haft wellington, edingburg, kieffer, zaldi, stübben, passier och tror jag ridit i nästan alla sadlar som finns på marknaden.

En annan sadel som passar mkt bra på många hästar är Appaloosa/Prestige - har en Venezia som hopp.

"men jag tycker ändå att det är lite väl magstarkt att säga att HD passar de flesta hästar efter lite omjustering av stoppningen"
Det är inte magstarkt, det stämmer med förutsättning att personen som stoppar om är kompetent = kan hästens exteriör, rörelseschema samt sadelns uppbyggnad och funktionalitet.

Jag lovar att Ftf har full koll på bossorna, det är syftningen som ev är aningens oklar.

Jag inser ju att en bra sadelmakare kan göra mycket med stoppningen, men himmel så mycket extra stoppning jag hade behövt om jag skulle ha en rak bom till min häst med ganska krökt rygg.

Måste bara fråga ang Prestige - menar du att dom passar på hästar med rak rygg också?? HUR gör man då för att få bossorna att ligga åt längs den bakre hälften av sadeln? :confused: Jag har provat en Paris, och även om bomvidden var rätt så glappade den upp bak, vilket resulterar i att om man t.ex. rider lätt så blir det en fruktansvärd obalans. Själv gillar jag Prestige jättemkt, har det på min andra häst. En annan sak, hur kan man ändra en sadel som är stoppad med latex så mkt att den kan passa både en svankig och en rak rygg? Vissa är ju ullstoppade, men Paris och Paris D är det inte, samt några till.

Samma sak då med Pessoan, som är permanentstoppad, det går ju inte att ändra dom alls. Jag hade den nyaste modellen, Legacy XL, tyckte den var jättebra, men den klämde hästen över rygg raden.. :(

Så nu har jag en ullstoppad Passier Comet FS med kilbossar (dock inte av den extrema dressyrsorten!!!) och den ligger bra och jag och hästen trivs med den. Men drömmer ju fortfarande om en soffkudde-mjuk Prestige Paris.. ;)

"Måste bara fråga ang Prestige - menar du att dom passar på hästar med rak rygg också?? HUR gör man då för att få bossorna att ligga åt längs den bakre hälften av sadeln"?

Prestige är en sadel som passar bra på många hästar som jag skrev men det finns fler undantag än HD, röösli.
Att prova ut en sadel som prestige på en rakryggad häst kräver samma som andra märken.
1. Rätt vidd
2. Rätt stoppning
3. Rätt modell
4. Kunskap (tex veta hur en sadel skall ligga)
På en sadel med rundbossor ser anläggningen annorlunda ut eftersom bossorna snabbt rundar av uppåt. Många som är vana vid kilbossa brukar tycka att sadlar med rundbossa ligger illa på ryggen.

Problemet med sämre anläggningsyta beror annars väldigt ofta på fel bomvidd.
Många tar för givet att en häst skall ha en viss bomvidd och när de provar den bomvidden på ett visst märke och den inte passar så provar de nytt märke.

Skall man kunna göra en korrekt bedömning bör man prova olika bomvidder på en sadel.

Permanentstoppade sadlar justeras inte.
Själv skulle jag aldrig köpa en permanentstoppad sadel men gällande Butet och Pessoas hoppsadlar (Butets dressyr skall man undvika) så passar de bra på många olika hästar.

Klämde sadeln hästen över ryggraden kan det bero på att den var fel utprovad eller för grund på en toppigare ryggrad bla. men det kan också bero på att den helt enkelt inte passade hästen. Sadlarna kan inte passa alla hästar men det finns några få märken som passar de flesta medan de vanligaste sadlarna är mer begränsade.

Det här var en 34, vilket var lagom runt manken. En smalare vidd skulle nog medföra att den låg bättre bak, men då finns risken att den klämmer runt manken, samt att den väl ligger i bakvikt? :confused:

Jag lovar att Ftf har full koll på bossorna, det är syftningen som ev är aningens oklar.

Ja, tack för förtydligandet trassel =) Ja, jag syftade alltså på HD:n när det gällde rundbossor och framåtsträvanden säte. Jag ville med exemplet M&N precis alltså lyfta fram *motsatsen* till det!

Ecssory, LaBelle Amerigo finns ju ett antal olika bomutföranden (raka -> svängda) - tycker du att de finns i onödan?

"Det här var en 34, vilket var lagom runt manken. En smalare vidd skulle nog medföra att den låg bättre bak, men då finns risken att den klämmer runt manken, samt att den väl ligger i bakvikt?"

Det är ju jättesvårt att säga, antingen passar verkligen inte sadeln annars skulle effekten av smalare bomvidd inte bli "för trång".

"Ecssory, LaBelle Amerigo finns ju ett antal olika bomutföranden (raka -> svängda) - tycker du att de finns i onödan?"

Ja generellt. Det vore bättre om de lade engagemanget på att göra förändringsbara bommar.

Passar inte en Amerigo eller Dominus kan du alltid lägga på en Röösli eller HD.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 468
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka