Bukefalos 28 år!

hårt slag mot benet... hjälp

Messy

Trådstartare
Min pålle hoppade rätt in i kulhandsken på transporten med ena bakbenet, det blev som ett hack, 2-3 cm på framsidan av skenbenet (om man tänker sig ett lindat bakben, så är såret 1-2cm UNDER bandaget). Dvs, inga fästen eller sånt borde vara där.
Hon svullnade upp och blev öm, haltade första dagarna, men mer pga att det var svullet och ömt. Efter några dagars promenader (för hand) så skrittade hon utan problem (när hon kom på att hon faktiskt hade gjort illa sig så hoppade hon på 3 ben, typ i dörrpassager osv)... Sen blev hon pigg å kunde trava lite för hand osv. Sen dess har jag skrittat ut på henne i skogen ca 4 veckor, sen travat lite (där det nu går i skogen). Svullet på morgonen, går ner med 90% när man rider (+ hagen)... Problemet är att svullnaden inte försvinner HELT, morronen är INTE kul... + att runt sårskorpan är det ett stort område som är varmt (jag tvättade varje dag med aloe veraspray + gel, petade bort var + skorpa så att det läkte fint inifrån = fint sår!
Veterinären sa att det kan ta lång tid innan svullnaden går ner, stallägaren säger samma sak (hon är duktig)

Finns det någon som har någon erfarenhet hur lång tid det kan ta? Är det normalt att det fortfarande är varmt (hände 6/11, skritt för hand 8 dagar, sen skritt i skogen 4-5 veckor, nu vila 2 veckor för jag är inte hemma)... har ridit en lektion precis innan jag åkte, ingen anmärkning, en sadelutprovning dagen innan jag åkte, ingen anmärkning (asså de som tittade på reagerade inte).

Hästen är ohalt, äter bra osv. dvs "inget fel"... Men jag vill ju inte ha kronisk lymfangit eller liknande...
Is i magen känns sådär... pencillin är väl försent? Eller kan det vara en inflammation? Då är väl inte back on track så bra? Såret är som sagt jättefint helt läkt).

När man själv drämmer i smalbenet så är det ju inte ömt och svullet i 6 veckor?!
 
Sv: hårt slag mot benet... hjälp

Drämmer du på så hårt att den blir ett djupt hack tror jag nog att det kan vara svullet så länge på dig också. Är hästen ohalt och håller sig helt feberfri borde det inte vara någon fara, men man kan ju alltid ringa och rådfråga veterinär så vet man. Jag skule också tempa då och då så du blir varnad om det skulle bli infekterat illa. Men det borde det inte bli nu längre. Men värmen gör ju att man funderar lite.
 
Sv: hårt slag mot benet... hjälp

eller hur, det ligger runt noll hos oss, så det blir ju kylt hela tiden :(

jag mitt DUMNÖT har glömt att tempa... å nu är jag som sagt var inte hemma... ibland blir man inte så imponerad av sig själv om man säger så :o
å andra sidan är hon pigg och glad = inte speciellt "sjuk"
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
806
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: Freazer
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 016
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp