Hasard till fullblodsto??

C

Callies

Har ett fullblodsto efter Diaghlyphard xx som jag tänkte betäcka i år. Hon är född -00 och har tidigare inte fått föl.
Hon har en bra typ, något lågt ansatt hals. Lite gracil i sitt benställ och där tror jag Hasard kan vara bra med en 9 på sina ben.
Rör sig medelmåttligt med ett stort + för galoppen.
Avkomman är tänkt som hopphäst så småningom till min dotter som tävlar hoppning med ponny.
Vad tror ni är det för osäkert med en ny hingst på ett sto som inte fått föl? Risktagande som faktiskt kan bli bra. Gillar inställningen som Hasard har på filmen på språngrullan, där han verkar väldigt koncentrerad på sin uppgift med öronen framåt och bara söker hinder. Är jag helt fel ute?
 
Sv: Hasard till fullblodsto??

Att prova en nygodkänd hingst behöver inte vara fel. Någon måste våga prova för att det ska bli en beprövad hingst. Hasard har ju en fin stam med väl beprövade hästar.
 
Sv: Hasard till fullblodsto??

Puttar upp tråden då det närmar sig brunst för stoet.
Vad tror ni tar jag mig vatten över huvudet genom att ta en oprövad hingst? Någon som har någon åsikt, någon som själv ska använda hasard?
Åsikter mottages tacksamt :)
 
Sv: Hasard till fullblodsto??

Jag använde en relativt oprövad hingst på mitt fullblodssto, mitt föl tillhörde hingstens andra årgång, men det blev bra. Det är ju lite gambling i avel oavsett. Du kan aldrig veta vad ett oprövat fullblodssto lämnar, på vilket maiden-sto som helst är det osäkert, men på ett halvblod kan man iaf kolla statestiken på vad olika kombinationer av blodslinjer lämnat. Du får gå på magkänslan ;)
 
Sv: Hasard till fullblodsto??

Jag gillar honom, och tror absolut han passar på xx. Men som RebeccaJoli säger så är det ju alltid gambling att ta en oprövad hingst.
 
Sv: Hasard till fullblodsto??

jag ska betäcka ett maiden fullblodsto e. most welcome med nygodkända CaCa så jo ibland måste man "chansa";)
 
Sv: Hasard till fullblodsto??

Tack för svaren. Nu har jag varit i kontakt med Hasards ägare och hon berättade mer om honom. Berättade att Hasard hade ett väldigt fint psyke och det är något jag värdesätter högt då mitt fullblodsto ibland kan vara lite stressad.
Vad roligt att du också ska prova en oprövad hingst, Caca. Dessutom stallkompis =)
 
Sv: Hasard till fullblodsto??

Hur har det gått, blev det en runda till Hasard?? var i stockholm i helgen och såg Hasard. Måste säga att han har verkligen utvecklats, 3 starter och 0 i alla. Såg väldigt avspänd ut och hoppade med stor marginal. Skötte sig trots att vädret kunde önskat mer, öste fullkomligt ner när han hoppade. Var även och pratade med en av medhjälparna och tydligen var planen unghäst vm nu. Lycka till med din avkomma. Hasard är nog en hingst vi kommer se mer av.
 

Liknande trådar

Avel Jag funderar lite på om det är någon mer än jag som tänkt på att man ser många unga dressyravlade hästar (föl till ca 6 år) med lågt...
Svar
0
· Visningar
954
Avel Jag är helt ny här och tänkte se om jag kunde få lite förslag på hingst.. Min dotter har ett fullblodssto som hon har tävlat 130...
Svar
17
· Visningar
3 316
Ridning Väldigt snubblig unghäst... Nu är det så att jag har en halvblodsvalack, ganska liten (164cm) men har alltid varit lite okänslig, lågt...
Svar
5
· Visningar
2 476
Senast: Nela
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 206
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp