• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lilianne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 270
L

lilianne

Vet inte mycket om hasgalla, vad och varför? Någon som vet något ?

Det KAN vara en lös benbit, eller om hästen skavt hasen på underlaget i boxen och fått ett sår som är ifekterat.

Vilken sorts galla menar du. En genomgående hasledsgalla, eller när hästen blir gallig över hasspetsen?

En genomgående hasledsgalla är för det är överskotssvätska kring hasleden. Genomgående hasledsgallor är vanligt och oftast inget att oroa sig över. Däremot bör man kolla hästen så man vet om det är 'ingen fara' eller om det beror på något. Saker det kan bero på är hasledsinflammation, lösa benbitar m.m.

En galla som kommer vid arbete eller ökar vid arbete ska genast kollas upp: En galla som kommer vid vila och går bort/ner vid rörelse är oftast ofarlig men bör kollas.

När hasspetsen är gallig är det en annan sak, men det är samma sak där - kan vara helt ofarligt eller ett tecken på att leden är retad, så man bör kolla upp det.

Valacken får genomgående hasledsgalla/or vid ansträngning pga hans hasledsdefekt. berodde på hasledsinflammation i ena hasen och antagligen överansträngning i den andra. Försvann efter behandling, men är nu tillbaka igen efter lite hårdare pass. Klinikkoll på tisdag.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 096
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
483
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V