Cilva

Trådstartare
Varmblodet vårat har tuppspatt. Och nu under vintern lyfter hon rätt mycket på v.b där hon har tuppspatten.

Man kan bedömma antalet minusgrader genom att kolla hur mycket hon lyfter på benet. Vid -25 syns det väldigt tydligt och vid ett par plusgrader nästan inte alls. På sommaren märks det öht inte. Vid ridning/körning på vintern så slutar hon lyfta det när hon kommit igång och blivit varm.

Så nu funderar jag lite på om det finns nån form av hasskydd som hon kanske kunde ha på sig främst i hagen på vintern för att hålla hasen varm så att hon inte skulle lyfta benet så mycket.

Nån som testat nåt, gärna med magneter.

Mycket intressant iakttagelse du gjort! Min häst har också tuppspatt och jag har inte märkt någotb samband med temperatur, men det kan säkert vara så i vissa fall.

Om jag vore du (och jag blir himla sugen själv måster jag erkänna) skulle jag prova med ett back-on-track-skydd på hasen, det värmer tydligen väldigt bra men inte för mycket så att det blir svettigt.

Jag följer diskussionen!

Hur mycket lyfter din häst på benet "i vanliga fall"? Lyfter den lite så kan det ju hända att det inte syns så mycket mer när det är kallt. "Min" vet sa att det är rätt vanligt att de lyfter mer när det är kallt.

Vet du var man får tag i Back-on-track?

Måste bara säga att jag aldrig lyckats hitta hasskydd som passat. Största storleken var för liten även på den minsta hästen i stallet.

Sv: Hasskydd

Min häst visar exakt samma tendenser som din.. vid kallare så tuppar hon mer.. nu har jag gett henne glucosamin och det har faktist funkat. har dock haft ett uppehåll i ca 1½månad och ska börja nu igen... får se om tuppandet minskar nu när det blir kallare..
När hon är avslappnad och uppvärmd så syns tuppandet knappt någe..

Sv: Hasskydd

Letar hasskydd själv. men dom sitter så himla dåligt. min tar av sig sina i boxen efter högst fem minuter. tror inte dom skulle sitta på alls i hagen.

skriv om du hittat några med bra passform : )

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Hej Vi har en häst på foder sedan september fram till i sommar som vi eventuellt ska köpa. Pålle skulle i så fall vara till min...
Svar
18
· Visningar
1 679
Senast: Billy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 877
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 637
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka