Elisha

Trådstartare
Min häst skulle behöva ha hasskydd i boxen då hon ibland får s.k. liggsår (ej av för lite strö), men hon kan EJ ha det, pga att hasskydden åker av (karborrspännet går upp när hon rör sig). Har haft två olika märken på hasskydden, dels från Hööks och dels från Hästbiten. Båda är lika värdelös. Vad gör man:confused:

Sv: Hasskydd

Vad får hon liggsåren av då?

Mig veterligen finns det ingen annan orsak än just - för lite strö.

Ibland så flyttar hästarna runt spånet och får sedan ligga på betongen, då spelar det ingen roll hur mkt strö man har..det kanske går att sy ett eget hasskydd av neopren eller ngt annat stretchtyg som man bara trär på över hoven och som inte har något kardborre som kan gå upp...-inte vet jag men det kanske går..:p

//Krizz

min foderhäst har fått exakt samma problem o det är inte för att det är för lite spån i boxen då det är ca 40-50 cm i mitten men han är så klumpig så han drar runt allt till väggarna o sen får ligga på golvet...

elisha: du kan inte testa att linda haserna då?

Till min sköthäst så använder jag vanliga ca 1½ m fleecelindor(tjocka) och lindar strax över hasen, som sedan kanar ned lite under kvällen och blir ett perfekt skydd, det funkar utmärkt :)

hej, en häst i mitt förra stall hade provat och gjortsönder alla tänkbara hasskydd för häst, de dyraste kostade över 600:-
Då kom hennes fiffiga matte på att i en vanlig sportaffär finns det ju oxå skydd!
så hennes häst hade inlinesknäskydd på haserna fast de passade bäst uppoch ner!
dessa funkade bäst av all hon hade provat!!
lycka till!!

Jag har Back on Track hasskydd över natten till min häst.
Det har endast hänt 2 ggr att de inte har suttit kvar över natten.

//Lotta

Har också haft sånna från hästbiten. Köpte large, men de sprack första gången min förra häst hade de. Han var nog lite för stor för de... :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
440
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
462
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
975
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 338
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka