Häst i vargrevir blev skrämd – fick avlivas

"Som erfaren jägare och byslaktare bedömde han att hästens liv inte gick att rädda."
Jaha, och sen när är det detsamma som veterinär?
Det händer ju "ofta" att hästar springer sig till näsblod. Kanske behövde stackaren vila och vård, inte en kula. Många hästar överlever att trilla ner i diken.

Och varg, det kunde lika gärna vart en plastpåse eller en promenerande människa som skrämde dem.
Blod från näsa har en helt annan röd färg än blod från lungorna, vilket har att göra med hur mycket syre det är i blodet.

Så jag tror slaktaren var helt kapabel till att avgöra om blodet kom från näsan eller lungor.

Blod från näsa har en helt annan röd färg än blod från lungorna, vilket har att göra med hur mycket syre det är i blodet.

Så jag tror slaktaren var helt kapabel till att avgöra om blodet kom från näsan eller lungor.
Jag tror försäkringsbolaget inte anser att slaktare är rätt person att döma ut hästar om det nu inte är uppenbart som brutna ben. Vad jag vet är slaktare inte en skyddad titel utan vem som helst kan kalla sig slaktare.

Jag tror försäkringsbolaget inte anser att slaktare är rätt person att döma ut hästar om det nu inte är uppenbart som brutna ben. Vad jag vet är slaktare inte en skyddad titel utan vem som helst kan kalla sig slaktare.
Inte hade jag funderat över om försäkringen täcker om jag skulle hitta någon av mina hästar i ett dike och mycket blod kommer upp från lungorna, någon som väntar in vet när någon som kan avliva är i närheten måste vara redigt penga kåt om ända anledningen är att få ut på försäkringen.

Inte hade jag funderat över om försäkringen täcker om jag skulle hitta någon av mina hästar i ett dike och mycket blod kommer upp från lungorna, någon som väntar in vet när någon som kan avliva är i närheten måste vara redigt penga kåt om ända anledningen är att få ut på försäkringen.
Eller så är det någon som är ordentligt pengakåt och vill ha ut försäkringspengarna, eller här pengar från länsstyrelsen, hellre än att låta veterinären avgöra.

Man kan ju obducera hästen i och för sig.

Jag tycker att det är väldigt tragiskt och tyvärr så tror jag att det kommer att hända igen. Känns märkligt att så många kan avgöra om hästen var tillräckligt dålig eller inte och varför utifrån en liten artikel. Var tog empati och medkänsla vägen........

Högst märkligt att hästar skulle bli så rädda av varglukt.

De gör allt fel och så kommer de och snyftar i tidningen för att de inte får ersättning. Ägaren ringer sin bror hellre än veterinären och anmäler inte till länsstyrelsen så de kan avgöra om det är varg eller inte.

Det låter snarare som de lämnade sitt sunda förnuft, och ingen ersätter en häst som avlivats på så oklara grunder utan att en veterinär gör troligt dödsorsaken.

Jag tycker att det är väldigt logiskt att hästar reagerar på varglukt eftersom vargar är rovdjur och hästar är bytesdjur. Sedan är hästar individer som har olika starka instinkter beroende på avel och personlighet. Min jakthund reagerar väldigt olika beroende på om vildsvinet som hon spårar är stor eller liten, galt eller sugga, min lilla sällskapshund känner inget av detta utan tror att hon klarar vilken gris som helst, detta beror enligt mig på att den rasen helt har tappat de instinkter i sin avel eftersom de har avlat på andra egenskaper. För den okunnige så kan ju sällskapshunden verka modig men faktum är att hon inte vet hur nära döden hon är.

Jag tycker att det är väldigt logiskt att hästar reagerar på varglukt eftersom vargar är rovdjur och hästar är bytesdjur. Sedan är hästar individer som har olika starka instinkter beroende på avel och personlighet. Min jakthund reagerar väldigt olika beroende på om vildsvinet som hon spårar är stor eller liten, galt eller sugga, min lilla sällskapshund känner inget av detta utan tror att hon klarar vilken gris som helst, detta beror enligt mig på att den rasen helt har tappat de instinkter i sin avel eftersom de har avlat på andra egenskaper. För den okunnige så kan ju sällskapshunden verka modig men faktum är att hon inte vet hur nära döden hon är.
Ja det är logiskt att hästar reagerar på rovdjur, men det är inte logiskt att de av varglukt blir så vettskrämda att de springer ihjäl sig och det helt utan att man kan hitta spår av vargen. Och framförallt inte så logiskt att man kan dra slutsatsen helt utan att ha sett vargen eller sår av vargen ifråga.

men det är inte logiskt att de av varglukt blir så vettskrämda att de springer ihjäl sig
Jag ifrågasätter hela artikeln, och detta är inte ifrågasättande av ditt inlägg men just denna meningen vet vi ju ingenting om. Det kan ju vara så att vargen /vargar har varit där innan och försökt ge sig på hästen eller en stor jäkla jycke har jagat den tidigare i dess liv, så hästen ser bara något med fyra ben i stor storlek och blir vettskrämd. Och jo ja har sett hästar som efter ett trauma med stor hund va livrädd för alla hundar större än 10 kilo.

Hade min sista häst i vargrevir och ett vargpar sågs passera hagen vid ett flertal tillfällen av boende på gården. Varken hästar el vargar tog någon notis om varandra. I omgivningen fanns flera hästgårdar. Aldrig nån "panik".

Jag ifrågasätter hela artikeln, och detta är inte ifrågasättande av ditt inlägg men just denna meningen vet vi ju ingenting om. Det kan ju vara så att vargen /vargar har varit där innan och försökt ge sig på hästen eller en stor jäkla jycke har jagat den tidigare i dess liv, så hästen ser bara något med fyra ben i stor storlek och blir vettskrämd. Och jo ja har sett hästar som efter ett trauma med stor hund va livrädd för alla hundar större än 10 kilo.
Jag skrev varglukt inte att vargen syns eller är inne i hagen.

Hade den blivit vettskrämd av varglukt lär den bli vettskrämd av hundlukt, den lär vara snarlik om hästen blir så vansinnigt rädd. Det är inte så värst troligt då det i så fall blir i stort sett omöjligt att rida ut eller ens ha hästen ute. Hundfolk passerar lite överallt.

Sedan kan ju jag inte sluta tänka på andra paralleller.
Om hästar ser en utsträckt hand med knogsidan uppåt som ett anfallande djur (som jag ju hört ett antal halleluja-personer säga och påstå), så tycker jag nog att varglukt kan spränga vilken orädd häst som möjligt. ;)

"varglukt". Ja varför inte när ingen sett vargen eller spår så kan man ju alltid skylla på att det kanske har luktat varg...logiskt.
Och sen inte veta hur man ska bete sig när hästen är så pass skadad, vägra betala för bortforsling och inte ens tänka på att kontakta veterinär, även om nu hästen var bortom all räddning kan man väl ändå ringa och prata med vet?
Om man nu vill ha ut försäkringspengar bör det kanske vara bra att ha något dokumenterat på något sätt, tänker jag.
Eller ja, det kanske "byslaktaren" kan göra, förstås.

Jag tycker att det är väldigt tragiskt och tyvärr så tror jag att det kommer att hända igen. Känns märkligt att så många kan avgöra om hästen var tillräckligt dålig eller inte och varför utifrån en liten artikel. Var tog empati och medkänsla vägen........
Än konstigare är att du hittar någon som anser sig kunna det i denna tråden. Tycker mest att folk ifrågasätter varför man inte tillkallade veterinär.

Om jag trodde att min häst var dödligt skadad så skulle jag garanterat ringa bästa jägare om inte veterinären kunde komma genast.
Jag vet folk som fått vänta många timmar med lidande häst för att veterinären är långt bort.

Om jag trodde att min häst var dödligt skadad så skulle jag garanterat ringa bästa jägare om inte veterinären kunde komma genast.
Jag vet folk som fått vänta många timmar med lidande häst för att veterinären är långt bort.
Men här prioriterades att ringa jägaren. Okej att avliva om man inte kan få ut veterinären snabbt nog, här verkar de inte att ha försökt. Det är oklart hur mycket hästen led eller rom den led alls.

Men här prioriterades att ringa jägaren. Okej att avliva om man inte kan få ut veterinären snabbt nog, här verkar de inte att ha försökt. Det är oklart hur mycket hästen led eller rom den led alls.
Hon ringer sin bror som bor på gården och inte ödsla tid på att ringa jour vet som antagligen skulle ha lägre resa en brodern på gården.

Även om jag inte skulle ha möjligt att avliva själv så skulle någon jägare från "mitt" jaktlag eller någon från grann lagen hinna avliva en bra stund innan jour vet skulle hinna hit även om vet skulle vara på stationen.

Hon ringer sin bror som bor på gården och inte ödsla tid på att ringa jour vet som antagligen skulle ha lägre resa en brodern på gården.

Även om jag inte skulle ha möjligt att avliva själv så skulle någon jägare från "mitt" jaktlag eller någon från grann lagen hinna avliva en bra stund innan jour vet skulle hinna hit även om vet skulle vara på stationen.
Väldigt mycket antagande här.
Jag vidhåller att det är rimligt att åtminstone kontakta veterinären och ta beslut i samråd med denne om man seriöst vill försöka rädda hästen i synnerhet om man vill att någon annan ska ersätta en för förlusten och snyfta i tidningen när man tar beslutet om avlivning.

Bryr man sig inte så är det fritt fram att avliva även friska hästar, det är upp till var och en. Man bör då lämpligen inte kräva ersättning för någon.

Väldigt mycket antagande här.
Jag vidhåller att det är rimligt att åtminstone kontakta veterinären och ta beslut i samråd med denne om man seriöst vill försöka rädda hästen i synnerhet om man vill att någon annan ska ersätta en för förlusten och snyfta i tidningen när man tar beslutet om avlivning.

Bryr man sig inte så är det fritt fram att avliva även friska hästar, det är upp till var och en. Man bör då lämpligen inte kräva ersättning för någon.
Ja jag antar att brodern på gården skulle vara först på plats om nu inte vet redan var på plats på gården när hästen hittades.

Som jag skrivit innan så inte börjat jag tänka på pengar om jag hittade någon av mina hästar i ett dike med lung blod, snarare är min första tanke hur jag gör för att lidandet förkortas så mycket som möjligt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
1 064
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar i en hage blev uppskrämda och skadade sig när en granne avfyrade fyrverkerier på nyårsafton. Nu misstänks grannen för...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen betalar inte per automatik ut ersättning om en skrämd häst blir så skadad att den måste avlivas. Dokumentation som visar...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hunden befann sig på "sin" tomt och sprang fram till staketet och skällde när ett ekipage med en travhäst passerade utanför. Hästen blev... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 151
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25