Häst i vargrevir blev skrämd – fick avlivas

Är det någon som kan svara på om hästar verkligen blir så rädda av varglukt? Jag har sett en ensam varg när jag varit ute och kan inte påstå att hästen brydde sig nämnvärt. Visserligen kanske inte vinden låg åt "rätt håll" men såg den gjorde hästen absolut och eftersom hon är van vid alla möjliga hundar så kan jag inte tänka mig att hon såg skillnad. Det enda lukt från djur jag märkt att hästarna brukar reagera på är grislukt.

Mina hästar blir inte värst rädda.
Det har gått varg längs hästhagarna (det är inte jag som bedömt spåren utan länsstyrelsens spårare), och jag har sett varg när jag varit ute och ridit. Som närmst antagligen 60-70 meter bort.
Det har gått varg över min paddock som ligger precis bredvid en av hästhagarna.

Nej, den här historien är inte rimlig.

Något skrämde hästen.
Vad det var vet vi inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
1 064
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar i en hage blev uppskrämda och skadade sig när en granne avfyrade fyrverkerier på nyårsafton. Nu misstänks grannen för...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen betalar inte per automatik ut ersättning om en skrämd häst blir så skadad att den måste avlivas. Dokumentation som visar...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hunden befann sig på "sin" tomt och sprang fram till staketet och skällde när ett ekipage med en travhäst passerade utanför. Hästen blev... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 151
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25