Häst - kostnad

Wembley

Trådstartare
Den här frågan har säkert kommit upp tidigare, men försöker lägga en realistisk budget för vad det kostar att hålla en häst per mån.

Är det rimligt att hålla en exempelvis unghäst inom 40.000 kr/år? Då räknar jag stallplats/lösdrift, foder, verkning, avmaskning och en inte alltför hög försäkringspremie. Hästen skall inte vara uppstallad inom storstadsområde. Budget för oförutsedda veterinärkostnader o s v lägger jag utöver detta.

Tacksam för synpunkter! :bow:

Sv: Häst - kostnad

Det kan gå, men beror enormt mycket på kostnaderna i det området där du bor. Om jag skulle köpa häst skulle jag ta reda på alla kostnader för foder, stallplats, hovslagare etc etc i det område jag bor, och räkna utifrån det. Jag betalar exempelvis 1500 kr per år i foder till varje häst, men det är nog ytterst få förunnat.

Ja, det var ju en extremt låg foderkostnad :) Det räknar jag inte med att kunna få. Min plan är att ev. köpa in en tvååring med gott psyke att rida in sent nästa vår.

Jag vill räkna på kostnaden för att jag kommer att fortsätta studera under ca ett år till, men räknar därefter med att få en skaplig inkomst.

Fler åsikter?

Det tror jag absolut, om du bara har relativt billiga stall/foderkostnader i området.
Min häst ligger nog på ungefär den summan i månadskostnad, om inte ännu mindre.

Dock kan det ju finnas risk att ni får dåligt foder, så du får köpa tillskottsfoder för flera hundra i månaden eller tom veckan om du ska ha en växande unghäst.
Så sådana saker bör du nog kolla upp ordentligt.

Om du inte har otur och får ett "måndagsexemplar" så är det nog inga problem om du bara har en rimlig stallkostnad, för det är ju ofta den som skiljer. Jag lägger i dagsläget ca 800 i foder+strö, 300 i försäkring och 500 i hovslagare utslaget per månad för min stora häst. Säg 2000 i månaden inkl alla småkostnader som man inte tänker så mkt på. Har ingen stallkostnad annars eftersom jag har dem hemma hos mina föräldrar. När jag hade honom utanför Sthlm var ju allt dyrare, både hovslagare, stall, veterinär o foder och då landade han säkert på en 4500-5000 i månaden :crazy:

*kl*
tack för alla bra reflektioner! :bow:

Jag ska göra mitt bästa för att inte välja ut ett måndagexemplar :D
Idag har jag ett hälftenägande av en häst, men jag vet att jag nu lägger ganska mycket extra mot den egentliga kostnaden, eftersom jag tycker att jag kan unna mig/hästen det.

Jag har tyvärr kommit till insikt om att den nuvarande hästen och jag inte passar ihop, för det som är mitt huvudsakliga intresseområde. Funderar därför på ett hästbyte, där jag kommer att lägga stor fokus på att hitta ett gott huvud som gör att jag kan rida säkrare i terrängen.

Försäkringar är också en sådan sak som kan skilja många hundra i månaden... Det är något jag märker att folk skaffar lite slentrianmässigt... dels har man ju egna erfarenheter av hur saker och ting fungerar, sedan beror det ju på vad man har för behov.

Jag har ingen livförsäkring på min häst. Den skulle kosta 3000 extra om året för 30 000 (som han är köpt för) och det är pengar jag hellre lägger på en dubbel vet.vård t ex. Det är inte SÅ mycket pengar, och eftersom jag egentligen inte anser att jag har råd att ha häst då jag bara är student, och det i princip är min sambo som betalar honom (eller, han betalar allt annat och mina pengar går till hästen...) så blir det ingen ny häst på flera år efter honom. Jag anser att om jag inte kan spara ihop 30 000 på en rimlig tid, då har jag inte råd att ha häst alls.

Jag har inte helller den försäkring som är billigast... det billigaste bolaget täcker t ex inte behandlingar som rör hovbroskförbening, vilket jag iofs aldrig haft problem med men som är relativt vanligt på kallblodshästar och jag vill inte stå där utan ersättning om det blir problem... Så sådana saker kan vara värda att tänka över.

Ja, det är många pusselbitar att fundera över :) Jag vet dock att jag inte blir en trevlig människa utan häst, been there done that :angel: Jag har haft egen häst i 30 år, så jag är utan allt hopp vad gäller ett liv utan häst..

Om du bor utanför storstadsområdena som du säger, och har en veterinärvårdsbuffert utöver den vanliga månadskostnaden, då tror jag att du utan problem har en rimlig tanke på hur mkt det kan kosta om året. Jag tror inte heller att det är svårt att komma under den om du har lite flyt... det är ju ofta "småkostnaderna" som drar iväg. En ny sadel kan ju t ex öka snittkostnaden med en tusing i månaden...

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Under nästa år är min plan att köpa häst! Ett stort och läskigt beslut när man aldrig ägt en häst tidigare. Nu är jag inte ute efter att... 2
Svar
24
· Visningar
3 188
Senast: Dandylinn
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst... 2
Svar
28
· Visningar
3 144
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka