Häst och fårstaket???

M

Magendy

Om man har en stor hage på ca 3 hektar som ska betas av både hästar och får vilket staket ska man ha då? Fåren rymmer utan riktigt fårstaket, men hästarna då? Dubbla staket blir väldigt dyrt, men finns det någon lag på att man inte får ha fårstaket åt häst? Kan kanske sätta en en "vanlig" el tråd över fårstaket!? Eller nån som har ett bättre förslag?

Sv: Häst och fårstaket???

Om du ska ha både häst och får så är 3+1 eltråd det de flesta häromkring använder. Alltså endast el, finns inga av fårbönderna som jag ser som sätter "vanliga" fårstängsel. Det växer bara fast och är svårt att flytta/underhålla.

Om man har en stor hage på ca 3 hektar som ska betas av både hästar och får vilket staket ska man ha då? Fåren rymmer utan riktigt fårstaket, men hästarna då? Dubbla staket blir väldigt dyrt, men finns det någon lag på att man inte får ha fårstaket åt häst? Kan kanske sätta en en "vanlig" el tråd över fårstaket!? Eller nån som har ett bättre förslag?

Min spontana tanke är ju skaderisken, hästarna lär ju kunna fastna med hovar å dyl i fårstängslet?

Tänker på min egen häst som för ett tag sen kom i full galopp och halkade så hon gled ut ur hagen under undertråden :eek: Hon nuddade ju undertråden men hann inte få någpn stöt som tur var! Hade det varit ett fårstängsel där så hade hon nog kunnat fastna ordentligt! Å andra sidan, hade hon fått något ben över undertråden så hade det ju kunnat gå illa med..

Men jag har ingen erfarenhet av fårstängel och hästar tillsammans, bara en tanke som sagt. :)

du får väl sätta flera trådar istället. flertalet låga som är anpassade för får och någon högre i hästhöjd. så har vi haft i hagarna som användes växelvis av får och häst. staketet var 120 högt och hade 5 trådar. det gick får där på sommaren och häst på vintern.

Har testat ha fåren med vanligt elstaket men det resulterade i en flock får ute på äventyr i skogen... Lammungar i rabatter och skrikande efter sina mammor. Därför är ja i behov att ha fårstaket åt dem. Men om man köper distans isolatorer och sätter upp innanför staketet så kommer hästarna inte åt fårstaketet om de nu inte glider under trådarna....

Skulle säga distansisolatorer, men såg nu att du själv har den idén på lut.

Det är inte förbjudet att ha hästar och fårnät MEN man avråder från det p g a skaderisken. Själv har jag får, hästar och kor i samma hagar och bara eltrådar utan problem. Men man måste ha ett bra agregat, ordentlig jord och tätt mellan trådarna.
Om du ändå sätter fårnät så tänk på att köpa det som är till för lamm och inte vanligt. Det som är till för lamm har mindre rutor ner till.

Här har bönderna vanlig elstängsel till fåren, en hage med fårstängsel runt om, skulle jag aldrig våga ha hästarna i, finns dem som har fastnat... Får man verkligen ha hästar i fårstänglade hagar???? ;)

finns ingen lag på att man inte får ha hästar med fårstängsel, el jag kan inte hitta den i så fall. Tanken är att jag ska ha distans isolatorer i så fall så hästarna inte kan komma åt fårstaketet....

finns ingen lag på att man inte får ha hästar med fårstängsel, el jag kan inte hitta den i så fall.

Man får inte ha taggtråd till struts. I övrigt är det nästan fritt fram med stängsel. Skämt åsido, elstängsel till får är mycket vanligt nuförtiden. Som för alla stängsel gäller att det ska vara bra aggregat med bra jord. Självklart måste man putsa så att det inte växer igen också (det är här många slarvar).

Är det samma tackor som förra året? vissa tackor brukar nämligen ha tendens att få lamm som rymmer, fråga mig inte hur ;)

Vid stallet går nöt och får i hagar med endast EN tråd! Kanske 40 cm hög :eek: har aldrig sett något djur på rymmen otroligt nog!

Se till att köpa en ordentlig tråd som leder strömmen, ju mer plast i tråden ju sämre leder den (ståltråd är bäst) Och ha det lite tätare längre ner, kanske det går att koppla starkare ström där?

Om lammen rymmer på samma ställe kanske det går att lösa med att sätta upp fårstaket bara där?

Har testat ha fåren med vanligt elstaket men det resulterade i en flock får ute på äventyr i skogen... Lammungar i rabatter och skrikande efter sina mammor. Därför är ja i behov att ha fårstaket åt dem. Men om man köper distans isolatorer och sätter upp innanför staketet så kommer hästarna inte åt fårstaketet om de nu inte glider under trådarna....

Hade mina får för elstängsel i flera år... Alla fårägare i min närhet har elstängsel till sina får...
Har du problem med att de rymmer så brukar det finnas någon individ i flocken som går igenom och sen drar med sig resten... Trixet är att hitta den individen och ta bort den... då håller sig resten kvar inne..

Detta dock under förutsättning att du har ett bra aggregat med tillräcklig kräm i... samt att du har bra trådar med många ledare...tätt mellan trådarna och inte för högt satta trådar..

Jag har haft två trådar till mina får... nedersta tråden inte högre än 20-25 cm... nästa tråd på ca 40 cm... Sen kom hästarnas trådar.....

Se till att vänja fåren vid eltråden när de är nyklippta... Mycket och tjock ull isolerar....

Som alla andra kan jag inte rekommendera att ha fårnät som häststängsel just pga skaderisken ifall nån trampar/sparkar igenom. Jag hade nog inte heller satt upp distansisolatorer just för att de endast gör att hästarna inte går nära nätet men inget hindrar dom ju från att sparka ut mellan trådarna och fastna. Och fastnar dom då och är dessutom närheten av en eltråd blir nog skadorna inte nådiga....

Tyvärr har jag inget annat tips än att sätta eltrådarna tätt. Om jag kommer på nåt bättre ska jag skriva igen och dessutom inhandla det själv :-)

Vi har 6 trådar på staketet hos oss. Den lägsta på ca 15 cm och den högsta på ca 120 det är ståltråd och där rymmer inga får iaf:devil: Dessutom är det rovdjurssäkert.

Har en f.d gethage med fårnät och eltråd högst upp. Ca. 130 på höjden. Den använder jag till shettisar. Jag har distansisolatorer med två eltrådar innanför. Under de år jag använt denna hage så har det (peppar, peppar) inte hänt att någon ens försökt ta sig ut.:devil: Grinden är av trä med eltråd innanför. Skulle inte vilja släppa mina stora halvblod i den hagen dock, men till de små rackarna fungerar den utmärkt! Jag är medveten om skaderisken om någon skulle trassla in sig i nätet, men har å andra sidan sett hemska skador av vanliga elrep så det är nog lika illa vad man än gör. Till de stora hästarna har jag fyra eltrådar av smalaste sort. Om de skulle springa igenom så går eländet bara av. Vi har problem med jorden i backen där jag bor. Det är i stort sett bara sand och det jordar ganska dåligt.
Ponnymorsan

Har inte kommit på nån bättre lösning än men funderar för fullt. Har oxå sandjord över allt och det är kanske därför fåren rymmer....dålig jordning...

Vi har får och hästar i samma hage. Det är stora hagar och vi har eltråd, tre trådar, det funkar jättebra. Har haft så i sju år nu och aldrig haft vare sig får eller hästar som rymt. Vi har givetvis ordentligt med el på. Själv skulle jag tycka att fårnät till häst skulle kännas lite riskfyllt.:p

Jättefarligt med fårstaket för häst - som gjort för en hov att trilla in i och då sliter de sönder sig.

det du kan göra är att ha fårstaket som ytterstaket och häst eltråd någon meter längre in. alternativt MÖJLIGEN om du vågar kan du ha en såndär pinne med eltrådshållaren som går in från staketet ngra decimeter, dvs så hästen inte kommer intill fårstängslet.

vi hade fårstängsel ytterst runt ägorna och hästarnas eltråds staket innanför det större området. att ha lägre eltråd och tätare funkade skitdåligt, ullen isolerar och fåren sprang rakt igenom HELA tiden. så fårstängsel på yttersidorna funkade bäst.

Vi har "Gunnebo" fårstängsel i en del hagar och en eltråd över. Det går alldeles utmärkt.

I början hade mina föräldrar bara får och därför är fårstängslen kvar. Numer använder vi elnät till fåren, lätta att flytta. Det går även att komplettera med nån längre stolpe med jämna mellanrum för att kunna sätta upp en högre tråd om du vill kunna ha får och hästar tillsammans.

Inte sjutton rycker vi upp befintliga staket för att hästarna eller kossorna ska gå där.

Pa mina foraldrars gard har vi haft far (flock pa ca 20 tackor) och hastar (som mest 4 st) gaende i samma hagar i 20 ar utan skador pa hastar.
Stangslet var farnat och med tvargaende traslanor hogst upp och pa mitten. Vi anvander ingen el overhuvudtaget.
Om sjon fryser sa kan hastarna rymma ut pa isen, men det har bara hant ett fatal ganger.

//Krusan

Liknande trådar

Anläggning Vår ena hage gränsar mot en granne som fått problem med vildsvin på sin tomt. Nu har han köpt ett klent plastnät som han hägnat lite...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: Seabaz
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 569
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 868
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 700
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31