Häst skrapar i transporten.. Erfarenhet av First Mat?

PonnyMammaiSkåne

Trådstartare
Jag har två frågor:
1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan)

2) Någon som provat First Mat eller har tips på annan lösning för att skona golvet i transporten?

Bakgrund:
Ponnyn har inte åkt så mycket i sitt tidigare liv. Nu är det träning och tävling på schemat, hon har lasttränats och är nu hyfsat lätt att lasta - hon lastar sig själv med lite tålamod.
Hon har dock tyvärr börjat skrapa frenetiskt med höger framhov. Hela släpet gungar och det smäller en del när hon kommer åt stolpen till mellanväggen. Hon står på vänster sida för står hon på höger så slänger hon ut benet när man öppnar dörren.

Det är bara problem när hon är i transporten och vi inte kör. När jag kör är det inga problem - då står hon stilla och när jag står där inne hos henne slutar hon direkt. Går jag ut och hon inte ser mig så kör hon igång igen!
När vi tävlar behöver hon kunna stå kvar själv medan dottern går banan, mellan klasserna etc. Vi två åker själva när vi är iväg.

Någon har sagt: låt henne hålla på, hon slutar tids nog.. Jsg tror inte hon skadar sig men jag är rädd om golvet - känns som onödigt slitage.

Någon som har tips på vad man kan göra för att få henne sluta med detta?

Någon som har provat en transportmatta, sk. First Mat? Kanske bra idé att spara golvet och att göra det lättstädat också. De är ju gräsligt dyra så vill veta vad ni som provat tycker😊
 
Jag har två frågor:
1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan)

2) Någon som provat First Mat eller har tips på annan lösning för att skona golvet i transporten?

Bakgrund:
Ponnyn har inte åkt så mycket i sitt tidigare liv. Nu är det träning och tävling på schemat, hon har lasttränats och är nu hyfsat lätt att lasta - hon lastar sig själv med lite tålamod.
Hon har dock tyvärr börjat skrapa frenetiskt med höger framhov. Hela släpet gungar och det smäller en del när hon kommer åt stolpen till mellanväggen. Hon står på vänster sida för står hon på höger så slänger hon ut benet när man öppnar dörren.

Det är bara problem när hon är i transporten och vi inte kör. När jag kör är det inga problem - då står hon stilla och när jag står där inne hos henne slutar hon direkt. Går jag ut och hon inte ser mig så kör hon igång igen!
När vi tävlar behöver hon kunna stå kvar själv medan dottern går banan, mellan klasserna etc. Vi två åker själva när vi är iväg.

Någon har sagt: låt henne hålla på, hon slutar tids nog.. Jsg tror inte hon skadar sig men jag är rädd om golvet - känns som onödigt slitage.

Någon som har tips på vad man kan göra för att få henne sluta med detta?

Någon som har provat en transportmatta, sk. First Mat? Kanske bra idé att spara golvet och att göra det lättstädat också. De är ju gräsligt dyra så vill veta vad ni som provat tycker😊

Har du hö åt henne i transporten under väntetiderna?

Prova hänga en gummimatta under frambommen om hon inte blir brydd av det? Många slutar skrapa när knäet tar emot en sådan matta.
Men ffa så ge mat, gör det trevligt för henne när hon står därinne. De uttrycker ju en stress/frustration när de skrapar så man vill ju helst inte bara ”strypa symtomet” utan få hästen mera bekväm.
 
Hon har hö men det är inte av så stort intresse. Jag tror också det är uttryck för frustration och att hon vill påkalla uppmärksamhet. Så fort vi går in till henne så slutar hon. Tack för tips om gummimatta, det kan ju vara något att prova för de kortare stunder som hon behöver stå själv (på tävlingar).
 
Jag är rädd att en first mat viker sig eller hamnar fel om hästen skrapar. Då tror jag mer på broddmatta eller att hänga upp en gummimatta i frambommen. Min ena häst blev nöjdare när hon får åka utan mellanvägg, troligen blev hon störd av att mellanväggen inte var helt stilla (dålig konstruktion av fastsättningen på min)
 
Det tog fyra år innan jag kunde lämna min häst längre stunder i släpen. Hon hade helt enkelt för dåligt tålamod innan hon blev åtta år.
Jag har slängt in en lös gummimatta över den vanliga, så den nöts istället för golvet om hon gräver, vilket händer fortfarande ibland.
 
Hon har hö men det är inte av så stort intresse. Jag tror också det är uttryck för frustration och att hon vill påkalla uppmärksamhet. Så fort vi går in till henne så slutar hon. Tack för tips om gummimatta, det kan ju vara något att prova för de kortare stunder som hon behöver stå själv (på tävlingar).

Många gör misstaget att sluta ge hö ”för hästen äter ändå inte” osv. Men det gör massor att det finns ändå .

Jag hade provat hängande gummimatta men framför allt att ni ger det tid, och eftersom hon ändå är så schysst att hon står, och lugnar sig direkt ni är där, kanske accepterar att hon inte just nu kan stå själv i väntetider på tävling . Det är VANLIGT att hästarna inte alltid kan det. Att stå trångt instängd i en låda med massor med aktivitet runtom på okända platser osv, är nästan så långt man kan komma från vad som är naturligt för flykt och flockdjuret hästen .
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 907
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 920
Senast: Rugge
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 055
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 019
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp