Häst som biljarderar, synpunkter tack!

Sv: Häst som biljarderar, synpunkter tack!

Här har du en häst som biljaderar fram, han är innåttåad på båda och har alltid varit det. Syns mer när han är pigg och framåt vilket han är på filmen. Från början av ett pass så han är inte heller lösgjord eller direkt fokuserad på arbete, då blir hans biljadering "värre." Men han är en vbl travare som gick på banan tills han var 8 år och har idag snart 17 år gammal aldrig varit halt i våran ägo, sedan 2001.

http://s23.photobucket.com/albums/b381/Zuzzi/?action=view&current=PICT0007.flv

*KL*

Hästar med biljadering är oftast paralellförskjutna och då även mer eller mindre tåtrånga. Hästen som besiktigades; den fick inga anmärkningar exteriört? Vad står det i protokollet från 3-årstestet gällande extremiterna? Jag tror det är mer intressant att titta på än vad hästen fick för poäng på gångarterna, om man vill veta om den var korrekt vid det tillfället. Det är många hästar som bedöms som ändå kan ha en svag biljadering, är pf, tåtrånga etc men där det är så lite att man inte tar upp det i protokollet.

Jag tycker ofta man kan läsa i bedömningar av hingstar att de är ngt pf fram. Det finns även några hästar som går Int. Grand Prix som biljaderar något. Just nu kan jag inte komma på vilken häst det är som det syns ganska mkt på när den går i piaff eller passage. Rörelsen blir ju långsammare då och jag tycker det syns mer då.

En av mina hästar biljarderar på vänster fram. Eller, hon gjorde det när jag köpte henne som unghäst, nu kan jag se det någon enstaka gång. Men det har "gått bort" i takt med att hon blivit starkare. Har inte några vetenskapliga belägg för det, men så är det i alla fall! :)

Detta har jag lärt mig:

Föl som föds med "bra" framställ blir med muskling och tillväxt inåttåade. Alltså raka fina ben på nyfödd fölis = inåttåad som vuxen.

Ett föl som däremot är "uttåtåade" vid födseln kommer som unghäst att vara rak och fin.

Föl ska ju alltid kontrolleras ca inom en vecka av en duktig hovslagare. Då har man chansen att rätta till de ev. felställningar som finns.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och... 2
Svar
26
· Visningar
6 085
Senast: Seabaz
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
6 195
Senast: Lyckan i Halland
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 392
Senast: Animor
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 732
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka