Häst som bits på stallgången!!!

_FiA_

Trådstartare
Hej jag behöver lite hjälp med min häst, från er duktiga här på buke :)
Nu är det så att min häst har alltid varit sur på stallgången när man borstar henne, det är som hon har massa regler, så får man inte göra, å inte så heller.
Värst är runt mag området. Jag vet att hon ont i magen, vi hade dit en duktig tjej till stallet, och hon har lite magkatarr. vi gav henne aloevera en tid, och det fanns tydligen inget annat att göra. :confused:

När man borstar henne så har hon hela tiden bak huvudet och tittar på en, aldrig glada öron, å så naffsar hon efter en, :mad:. Ska kanske tillägga att allt annat man gör med henne är hon underbart snäll. så det är alltså bara på stallgången.

Frågan är nu. Hur ska jag bete mej? ska jag strunta i henne och bara borsta på, eller *slå* :crazy:* till henne på bogen varje gång? jag har provat allt tror jag! vill gärna ha tips!

Mvh Fia :banana:

Vad gör hon om du säger till henne? D v s varken slår eller ignorerar. Min häst visar ibland upp lite liknande beteende och då ryter jag åt henne. Funkar nästan alltid :)

Men om hästen har ont i magen så får du ju helt enkelt acceptera hennes beteende! Absolut inte slå! :mad: Det är ju det enda sättet för henne att säga att hon har ont i sin mage!

Om du VET att hon har ont så verkar det VÄLDIGT dumt att slå henne. nu kanske jag missförstod dig, annars blir jag rädd....

Nu missförstog ni verkligen! alltså klart jag inte *slår*henne, hittade inget bra ord :crazy:. men när jag är vid magen och hon blir sur så slår* jag inte henne, men hon surar överallt på kroppen, inte bara magen! hon biter mej! även folk som går förbi henne på stallgången! vilket jag inte tycker är okej!

Om hon nu har ont i magen så ta henne till veterinären. Det är snudd på djurplågeri att låta en häst ha ont. Hur vet du att hon har problem med magen?

När jag har ont så vill jag vara i fred och får jag inte det så kan det hända att jag fräser ifrån.

hon tittade henne i ögonen och sa att hon hade ont..vet itne om jag ritkigt tror på det där.. men..
det är gammalt sen travet. alltså inget nytt,

Du får ursäkta mig men är det inte lite naivt att tro att hästen har ont im agen pga en flera år gammal diagnosställd av en person su inte riktigt litar på? Det är förvisso inte ovanligt med magkatarr etc hos aktiva travare så dignosen kan mycket väl vara korrekt, men den säger ju inget om hur det är idag.

Tror du att hästen har ont så ska du givetvis låta en veterinär undersöka hsten, gärna på klinik (eller hitta en annan lösning), och det borde du i så fall gjort för länge sedan.

Hästen kan ju förvisso bara vara kittlig, inte ha tillräckligt med respekt för dig, eller ha ont någon annan stans.

Jag tror inte att det hjälper att slå henne, tyvärr. Det skapar bara en onödig, otrevlig spänning i er relation.
Ifall hästen har ont eller är sjuk bör du i första hand kontakta veterinär.

Gör hon likadant ifall du stryker henne långsamt med handflatan över kroppen?

Har du läst om TTeam, TTouch - Linda Tellington- Jones?

Du säger att det bara är när du står i gången.. du tror inte det beror på att hon är uppbunden :confused:
Hur ät hon om du borstat henne när hon står löst i boxen?? Det går ju att pröva...

Ang det där konstanterandet om att hon skulle ha ont i magen. HUR skulle man kunna se om en häst har ont i magen genom att titta den i ögonen..... :crazy:
Om du är rädd för att hon har ont någon stans bör du be en vetrinär eller en annan Utbildad person undersöka henne...

HUR skulle man kunna se om en häst har ont i magen genom att titta den i ögonen.....
Genom irisdiagnostik. :)
Ska absolut inte gå in på hur det går till eller om det stämmer, men man kan tydligen se i irisen hur olika kroppsdelar mår. Ungefär på samma sätt som man genom att massera olika punkter under fötterna eller på öronen kan undersöka/behandla hela kroppen.

Ja fattar om hon har ont i magen!men de ger henne ingen orsak att vara så sur!
du ska inte slå henne om hon inte biter till men du kan ju alltid ryta åt henne!funkar typ alltid :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 073
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 461
Senast: Solstig
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 239
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka