Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?
Lillemim skrev:
Hej! Lade tråden först på NH - men kanske även någon på detta forum har några råd att ge??
Min häst lyckades för några år sedan komma fri vid utsläpp i gräshage (hon som släppte ut hade två hästar med sig och kunde inte riktigt ta tag i min när hon drog i grimskaftet lite..och intelligent som hon är så lärde hon sig på ett enda tillfälle att nu drar vi..)
Hur kommer man tillrätta med detta?
Är annars ett snällt sto och man leder in i hagen och vänder utan problem men sen laddar hon järnet och är jättespänd när man skall ta av grimma/släppa grimskaftet. Hon vänder också på en femöring och drar järnet - hon älskar att "gallopera in" sin hage på morgonen/vid utsläpp...
Har försökt stå och vänta och när hon gör minsta ansats att dra eller höja huvudet så väntar vi mer. Så snart hon sänker huvudet så provar jag igen och ofta är hon lugn tills precis jag drar av grimman sen tvärvänder hon och ger järnet. Hon är skodd och de andra i stallet som släpper ut är rädda att bli träffade plus att hon har dragit iväg med grimskaftet några gånger och har trampat på det och det är ju ingen höjdare för nacken..nu har de i stallet pratat om att sätta kedja på henne - och även om jag förstår dem så vill jag helst inte detta..tänk vad som kan hända om hon drar iväg med kedjan och trampar i full galopp..ush.. Fast någon gång tidgare år har de testat kedja men hon så väl när den inte är på...
Help alla kunniga..vad göra ? Alla tips tas tacksamt emot
Hästen min är snäll men lär dåliga saker lika snabbt som bra tyärr.
Skall jag ta in henne igen till boxen varje gång hon gör minsta ansats till att dra iväg? Skall jag alltid ha godis i handen som en belöning (jag vet att godis inte är bra som muta)..
Jag är inte rädd och kan hatera situationen men vill att de andra som släpper ut skall kunna göra det utan problem också.
Vi släpper alltid henne först...men det är alltså två problem. Dels att hon har lärt sig dra iväg...och sen att hon vänder på en femöringen och galopperar järnet. Men hon älskar gräset (och även i sandhagen faktiskt) och gör alltid sin galopprunda och gnäggar ibland..det får hon ju gärna göra...
Någon..? Help
Hej. Nu har ju redan problemet uppstått men rent spontant känns det som att det är ett liknande problem som många hundägare får.
Jag gick på hundkurs med min stora och starka hund. Där var en instruktör som påpekade att när man skulle släppa hunden lös så skulle man vara mycket noga med att se till att hunden
inte "lärde in" att knäppet som hörs när man kopplar loss är det samma som att den genast får sticka iväg. Så när jag ska koppla loss hunden så får han sitta först - jag kopplar loss- väntar ett litet tag och säger sen "varsågod".
Då får han sticka iväg.
Ungefär likadant har jag lärt min häst. Ja, han slipper sitta förstås

men jag har lärt honom att när jag har tagit av grimman så får han inte gå iväg förrän jag säger "varsågod".
I början lät jag grimman vara på. Jag höll i grimman med ena handen och knäppte loss med andra. Om han ville gå iväg då så drog jag till lite i grimman och sa bestämt: "Nej!" Sen klappade jag honom lugnt på halsen och lät honom stå kvar ett litet tag innan jag sa "varsågod" och släppte. Detta tränade jag ett tag tills det funkade utan att jag behövde dra till i grimman.
Nu kan jag ta av grimman utan att han går iväg.
Är hästen svår så kan jag tänka mig att det kanske funkar om man sätter i dubbla grimskaft i början. Om hästen kastar sig iväg när man knäpper av det första så har man fortfarande det andra och pållen blir säkerligen överraskad att "matte" fortfarande kan nå henne.
Sen får man ju "uppfostra" dem som hjälper till att släppa ut. En del öppnar grinden/eltråden och drar sedan av grimman i farten medans hästen rusar in!

Sådant gör ju inte saken bättre.