Häst som drar upp/in flankerna

Ponsse

Trådstartare
Flyttade i söndags med min ponny från skåne till örebro. Lång transportväg, men det gick väldigt bra och han var väldigt lugn hela tiden. Han har sedan dess gått genom ganska många omställningar. Nytt stall, nytt hö, nya utfodringstider, gå ute dygnet runt osv.

Nu går han i en "normalstor hage", kanske 3 paddocker stora. Betet är rätt nerbetat, men han går med munkorg få han tidigare har haft fång. De 14 första timmarna i hagen gick han dock utan munkorg, stort misstag! Stödfodrar honom med ca 4 kg vid ett tillfälle varje dag.

Igår kväll märkte jag att han har dragit upp/in flankerna väldigt mycket. Det ser otroligt konstigt ut för det första, rumpbenen sticker ut på sidorna. VAD kan detta vara som har skett på bara en natt!?

Hovslagaren var ute idag då jag misstänkte fång eftersom han tidigare haft det, men han hittade varken puls eller någon konstig gång.

I övrigt är han precis som vanligt, glad och pigg. Äter och dricker precis som vanligt.

Någon som varit med om samma? Jag blir så förvirrad!

Sv: Häst som drar upp/in flankerna

Lite mat i magen. Om inte de 4 kg räcker större delen av dagen kanske du kan splitta dem på fler mål?

Sådär ser min ut om det blir alldeles för 'tomt' i magen.

Kanske få i sig mindre mat nu på nya betet jmf med innan?

Dricker han som han ska? Har sett att de kan bli lite uppdragna om de inte får i sig vatten och salt som de ska

han får nog i sig mer gräs nu om man jämför med förra hagen.. Den var rejält nedbetad!

Jag har ingen möjlighet att splittra målen på flera som det ser ut nu..

Vad jag har sett dricker han i hagen, han har även tillgång till saltsten i boxen (ger honom hö inne).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 318
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 183
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka