Häst som lätt går upp i vikt.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mahogny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 966
M

Mahogny

Undrar vad man kan ge sin häst för vitaminer/kraftfoder för att hon ska bli pigg utan att hon blir tjockare. Hon kommer motioneras, varje dag. Med hårdträning 3 dagar veckan. Vill att hon ska bygga muskler istället för att lägga på sig fett. Just nu äter hon bara gräs.;) Och under vinter då hon knappt blev riden något klarade hon sig på bara hö. Men eftersom träningen ska öka så undrar jag vad som är bra att ge en häst för att den ska bygga muskler och inte lägga på sig mer vikt.:D

Sv: Häst som lätt går upp i vikt.

Har en likadan häst och skule också vilja veta

Min häst som också är mkt lättfödd får inget kraftfoder under betet. Han rids och tränas. Ger enbart lite mineraler. Om du vill att hästen ska bli piggare kan du ju prova att ställa in den ngr timmar varje dag ist för att fodra den med kraftfoder, så att den kan sova ordentligt.

Jag tror inte att du ska ge den något kraftfoder så länge den är överviktig. Det enda man kan göra är nog att motionera hästen. Den behöver kanske bygga upp sin kondition så den blir lite piggare? Tänk på att ta det försiktigt så att den verkligen orkar i början.

hon är inte överviktig, lagom hull nu men hon får inte gå upp i vikt. Vi får tyvärr inte tag på bra hö (vi köper ju inte mögligt eller damit hö, men det vi köper är inte så närigsrikt) Hörde att V.S.L skulle bygga upp musklerna.

Har lite samma problem, har visserligen shettis, men hon är VÄLDIGT lättfödd... trots ganska hårt motion är hon tjock, och blir ju givetvis slö också pga det (är inte den piggaste annars heller misstänker jag)... skulle behöva nån "dunderkur" för att hålla henne pigg, utan att göra henne tjock...
Att bara motionera funkar inte när hästen är så slö att den knappt går framåt... :crazy:

Jag har ju iofs motsatta problemet snarare... Men det funkar inte med att bara ge hö/hösilage, och kompletera det med miniraler och vitaminer? det är väl ändå så att krafftfoder inte är särskilt viktigt att ge...

Inte på min nej. Hon blir tjock bara av att se mat. Hon står i stort sett bara på hö. (för tillfället på bete då, så nu är det bara gräs) men ananrs är det bara hö och lite krafftfoder som godis ibland...

Ge henne krafft som är till avelsston och betande hästar. min häst som också lägger på sej ganska snabbt äter det och det funkar super :)

(eller alla mina 5 hästar äter det och ingen blir tjock av det :P)

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 311
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
839
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 912
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V