häst som ligger på hela tiden..!!!

zazza girl

Trådstartare
köpte ett nytt träns i fredags så hackamoret skulle komma längre upp....

men nu så ligger han på hela tiden , kan knappt hålla in han ...det e bara full fart hela tiden ....!!!!:cry:

e det någon som kan ge några tips eller ska jag sänka bettet igen ...???

:confused: :cry:

Sv: häst som ligger på hela tiden..!!!

zazza girl skrev:
köpte ett nytt träns i fredags så hackamoret skulle komma längre upp....

men nu så ligger han på hela tiden , kan knappt hålla in han ...det e bara full fart hela tiden ....!!!!:cry:

e det någon som kan ge några tips eller ska jag sänka bettet igen ...???

:confused: :cry:

Nosdelen skall vara så högt upp att den sitter som en englesk nosgrimma, dvs skänkeln ca 2 fingrar nedanför ganasch/käkbenet. Lägre ner så trycker det mot den mjuka broskdelen av hästens nos och kan orsaka skada/smärta.

Alla hästar fungerar inte på hackamore - de hänger och tar stöd på det som du beskriver. då får man acceptera och prova med ett annat bett.

ok.. för jag ha det så nu som du beskrev ...

vad finns det mera för bett som hackamore ???
kan ju inte rida han på vanligt eftersom han ha två vargtänder .. ha testat en gång och det gick inte så bra....

Åk till veterinär/hästtandläkare som kan dra vargtänderna...

Du kan prova sidepull, kapson och repgrimma, men framför allt måste du öva upp lydnaden hos hästen. Den får inte gå och hänga. Sänka hackamoret är en dum idé.

zazza girl skrev:
ok.. för jag ha det så nu som du beskrev ...

vad finns det mera för bett som hackamore ???
kan ju inte rida han på vanligt eftersom han ha två vargtänder .. ha testat en gång och det gick inte så bra....

Ta bort vargtänderna snarast om de bekymrar honom!

han ha inte ont av dom.. men vi ka ta bort dom nu i sommar när häst tandläkaren kommer till en travtränare jag känner.... ska gå igenom hela hans mun och min unghäst med.....

nopp.. ha inte provat dom andra få köpa såna och se vilket som passa bäst ... lydig e han men han ligger på ändå.. förut gjorde han inte det alls ....

zazza girl skrev:
han ha inte ont av dom.. men vi ka ta bort dom nu i sommar när häst tandläkaren kommer till en travtränare jag känner.... ska gå igenom hela hans mun och min unghäst med.....

nopp.. ha inte provat dom andra få köpa såna och se vilket som passa bäst ... lydig e han men han ligger på ändå.. förut gjorde han inte det alls ....

kan inte ha bett för att det inte fungerar ??? vad hände? om han inte har ont av vargtänderna så är det ju inga problem..:confused:

personligen så hade jag väntat till vargtänderna är borttagna, det sätter sig lätt "på huvudet" om de går runt och känner obehag, dumt att ha jobb me4d att arbeta bort detta sen..

Ut med tandläkare/ vänd dig till klinik & fixa tänderna innan du rider nåt mer..;) :smirk: ;)

Håller med 333. det var precis det jag menade!

Fixa så löser du många problem inklusive att du inte har ngt annat val än hack för tillfället, och att han inte funkar bra på det!

hejsan. allt beror på hur hästen ligger på bitter sig hästen fast som ett ex finns där ett bett som heter ringbet.det är jätte bra med om du ex har svårt att styra vissa hästar lägger ja även ett tungband på du binder fast tungan låter hemsk men det e inte så hemskt så din inte får den över betet du bör har någon som har gjort de innan för det får inte va för hårt osv

cindy_girl69 skrev:
hejsan. allt beror på hur hästen ligger på bitter sig hästen fast som ett ex finns där ett bett som heter ringbet.det är jätte bra med om du ex har svårt att styra vissa hästar lägger ja även ett tungband på du binder fast tungan låter hemsk men det e inte så hemskt så din inte får den över betet du bör har någon som har gjort de innan för det får inte va för hårt osv

du kan inte mena allvar?
Hästen har VARGTÄNDER som orsakar obehag med bett i mun som kombination.
vad har du för hästar och hur rider du, om du använder dig av sådana "hjälp" medel?!

mackan skrev:
du kan inte mena allvar?
Hästen har VARGTÄNDER som orsakar obehag med bett i mun som kombination.
vad har du för hästar och hur rider du, om du använder dig av sådana "hjälp" medel?!
:bow: :bow:

Det ÄR hemskt. Har en häst på ridskolan som INTE har blvit väst bra behandlad innan. Dom hade gjort sådär med tungan och nu ser den inte rolig ut :( Det är typ som om den är på väg och gå av på mitten, den går inåt JÄTTEMKT där repet har suttit. Fattar ni hur ja menar? Stackars pålle.. :(

Är det ett ponnyhack eller ett med långa skänklar du har? Det är stor skillnad på¨dessa.
Jag rider min på hack med långa skänklar och skulle inte kunna ha ett ponnyhack för det är alldeles för milt. Har testat ponnyhack första gången men det fungerade inte - däremot det med långa skänklar går superbra.

anna210 skrev:
Är det ett ponnyhack eller ett med långa skänklar du har? Det är stor skillnad på¨dessa.
Jag rider min på hack med långa skänklar och skulle inte kunna ha ett ponnyhack för det är alldeles för milt. Har testat ponnyhack första gången men det fungerade inte - däremot det med långa skänklar går superbra.

jag har ponnyn hack.. men nu ha det gott sönder helt .. va väldigt dåligt kvalite på det....
men ska köpa full stolek nu i veckan....

Mentan skrev:
Men om han inte funkar på bett pga vargtänderna har han tydligen ont av dom? :confused:

det e hans ägare som sa att han ha två vargtänder och skickade med ett hackamore när jag hämtade han... men när jag longera och sånt så ha jag vanligt bett på han ... ett millt bett....
men jag tror inte han ha ont av vanligt bett för han vissa iga tedencer till det.. han ta det så fint och tugga på bettet och söker sig ner ....
inget med huvudet att han försöker bli av med det ....
men han e så stark även på vanligt bett gå knappt att hålla han eller att samla in han och göra halvhalter.....

anna210 skrev:

Menar du allvar??? I så fall; skrämmande!
Hur kan man anse att ett bett är "för milt"? Är det smärta som ska få din häst att stanna??
*huvva*

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 428
Senast: Majjijann
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 192
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka