Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack "björk" Jag ska prova ditt tipsOftast så rider jag bara ut med en person, har blivit en gång att jag red ut med två till , men de säger jag aldrig mer! en häst kom springade bakom min häst, jag ramlade av och bröt två revben. Dom som jag red med hade absolut ingen kontroll. men men, jag ska träna på.
Det jag menade i mitt första inlägg var att iom att jag var rädd och inte vågade släppa iväg min häst.... Rädd för att han skulle sticka, skena, bocka eller något annat han brukade sysla med så litade jag inte på honom. Detta innebar att han inte litade på mig. När jag väl en dag faktiskt vågade släppa honom och tom driva på när han sprang så fort han ville märkte han att jag litade på honom och då fick jag den tilliten tillbaka....Hmmmm blev det rörigt?
Jag kom på en sak. Om jag provar det hära med att skritta för bi en annan osv , tror det var "Björk" som skrev det. Jätte bra tipsMen händer det inte att någon av hästarna vänder rumpan till och sparkar?
Jag tycker fortfarande att mitt tips är det bästa! :smirk:
Om/när hon försöker dra iväg ska du kunna bromsa henne mot rumpan på den andra och bromsa.
Jag läste en jättebra artikel i Hästfocus om ditt problem!
När din häst skenar (springer den hem till stallet?), gör så här:
Bind upp hästen vid en påle utanför stallet. Behåll sadel och träns på. Låt den stå där tills den lugnat ner sig.
När den gjort det så rid ut igen! Nu kommer hästen skena igen. Låt den göra det! Men bind den vid pålen igen när ni kommit hem.
Fortsätt så tills du känner att hästen slutar skena när ni rider ut. MEN; släpp den inte i hagen med kompisarna! Ställ in den i stallet, alt. i en egen hage.
Detta ska du göra hela tiden!!!
Hästen kommer tillslut fatta att skena hemmåt=pålen.
QUOTE]
Eller också fattar den att hemmåt = pålen.![]()
Om hon inte kan det då? Om hästen tar bettet och skiter i ryttaren?
Du skriver att ditt tips kommer ta flera veckor att träna in, hur ska hon då göra tills dess att det ger resultat?
Ska hon vara beroende av att hela tiden ha en häst framför sig som hon kan rusa in i??
Säger inget om att ditt tips inte är bra, men det är inget som jag tror "går in i hästens tankeverksamhet"!
Lydnad är en självklarhet!
I detta fallet tycker jag att TS ska ta till metoder som får hästen att tänka till när den sätter i gång med sitt beteende!
Eller också fattar den att hemmåt = pålen.![]()