Häst som släpar bakbenen?

silverblom

Trådstartare
Någon som har några bra träningstips till en häst som går och släpar bakbenen efter sig?

Antar att dessa behöver stärkas upp.

Svårt att säga men vill du ha lite mer aktivitet är bommar aldrig fel eller övningar för att stärka.

Bommar/cavaletti i skritt, trav och galopp. Korta och länga stegen i alla gångarter, tempoväxlingar.

Ut och skritta i terrängen. Då kommer de flesta hästar på att dom ska lyfta tassarna. Dessutom brukar unghästar tycka det är kul och trampa på av bara farten. perfekt igångsättning.

Någon som har några bra träningstips till en häst som går och släpar bakbenen efter sig?

Antar att dessa behöver stärkas upp.

Helt omöjligt att veta vad som avses med "går och släpar bakbenen efter sig" :confused:
Hur ska man kunna svara på ett vettigt sätt utifrån den beskrivningen ?

•Vad menas med "går och släpar"?
•Vad är hästens och ryttarens nivå/status ?
•Vad är omständigheterna som föranleder frågan ?
•Är hästen frisk och fräsch ?

Osv osv .. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 578
Senast: Cattis_E
·
Ridning Någon här som har erfarenhet av det? Hur funkar det för den hästen? Funkar det bra att hoppa tex? Vad funkar mindre bra/eller inte alls?
Svar
14
· Visningar
829
Senast: Murray
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Edla
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 060
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025