Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Menar du att det var ett robust galler med pinnar?

En plyfaskiva är nog ett måste, men vem räknar med att den ska slå så högt?
Stackars häst:eek:


Japp - en standardbox - Jaba med galler.

Rumpnissen - usch vad besvärligt. Bra att du är "på" det!
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Har också lite problem med hästar som står och sparkar. Och blev något chockad förra söndagen när jag kommer till stallet för att ta morgonpasset. Ser innan jag tänt att en häst liksom står lite på fel ställe. :crazy: NÄr jag tänder ser jag att hela väggen mellan deras boxar rasat ner och den ena hästen står på galler-vagggkoonstruktionen som ligger gå golvet i boxen som nu är dubbelst så stor, med en av mina hästar inträngd i hörnet. :confused:

De måste ha sparkat som dårar, och gallret som säkert väger minst 80 kilo låg tvärs över den ena boxen och måste alltså ha träffat en av hästarna på vägen ner. Men som tur är verkade ingen skadad. :o
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Vilka historier:eek:

Vet en häst som hade hakat av sin boxdörr- en hög:confused:

När vi är inne på ev. boxolyckor kan jag delge - Varning för krubbor med stålram. Min val sparkade in plasten o när han skulle få ur hoven fastnade skon i ramen:eek: Det var som tur var när han låg ner.
Har nu enbart krubbor i plast.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Vilka historier:eek:

Vet en häst som hade hakat av sin boxdörr- en hög:confused:

När vi är inne på ev. boxolyckor kan jag delge - Varning för krubbor med stålram. Min val sparkade in plasten o när han skulle få ur hoven fastnade skon i ramen:eek: Det var som tur var när han låg ner.
Har nu enbart krubbor i plast.

Det är riktigt vansinnigt farligt att ha häst på box egentligen.

Min gamla ponny försökte hoppa över boxdörren - en hög sådan. Hon fastade med frambenen över kanten. Därefter fick hon alltid ha gallret över boxen stängt.

Samma ponny lyckades också sparka upp en boxdörr på en tävlingsplats, trots extra säkerhetsanordningar från min sida. Tur att hon var snäll - en okänd människa tog henne i pannluggen och ledde in henne igen.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Ett gammalt hästknep är att hänga bildäck i rep från taket en bit från väggen. Dels blir kraften mot väggen mindre, dels pendlar de tillbaka och "sparkar tillbaka" på hästen. Nu är väl det kanske inte att rekommendera pga risken att hästen sparkar in ett ben genom däcket och fastnar, man man kanske kan hänga gummimattan från taket, en bit från väggen?
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Ett gammalt hästknep är att hänga bildäck i rep från taket en bit från väggen. Dels blir kraften mot väggen mindre, dels pendlar de tillbaka och "sparkar tillbaka" på hästen. Nu är väl det kanske inte att rekommendera pga risken att hästen sparkar in ett ben genom däcket och fastnar, man man kanske kan hänga gummimattan från taket, en bit från väggen?

Det där var ju smart :idea:.

Problemet är dock löst nu, hoppas vi i alla fall.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Vad gjorde ni?

Vi har löst liknande med att flytta hästen till en hörnbox, med en granne den har stor respekt för och/eller är mycket god vän med, eller sätta tjock gummimatta. Ett sto rev ner en hel vägg med sitt sparkande, den hängde löst på skruvarna som satt i taket och höll gallret.......Men hon blev lugnare med ny hörnbox och annan granne.

En hingst sparkade igenom sin vägg och fastnade och fick svåra skador i en has bla, han fick sedan extra tjock gummimatta som hjälpte. Det var heller inte lika roligt med mattan eftersom det inte lät så mycket!!
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Det skriver jag inte här i forumet, är rädd att få en hord med människor på mig. Men så lugnt det är i stallet nu har det aldrig varit. Märks i boxarna också - samtliga hästars boxar har blivit mer lättbockade.

Är ni verkligen angelägna om att veta så pm:a.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

He he!
Jag kan ana åt vilket håll det lutar men så länge hästarna mår bra så tänker inte jag gnälla.
 
Sv: Häst som sparkar sönder stallet - vad göra?

Va bra att du hittat en lösning .
Och som du säjer så mår inte hästarna dåligt ute på nätterna även utan vindskydd man kan ju ha ett täcke för säkerhets skull o lägga halmbädd under en gran tex.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 464
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 169
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp