häst vs relation och pengar. råd!!!

L

lkn02001

kom överens med sambon att vi ändå skulle genomföra hästköpet när jag blev gravid. han skulle hjälpa till och det har han också gjort och tycker mycket om hästen. sen lillan kom ut har det varit dåligt med tid för oss, vi möts i dörren och i sängen. jag har medryttare tre dgr per vecka och då tränar han. jag har tyckt att det har fungerat hyfsat ändå trots tidsbrist och att vi lever på marginalerna ekonomiskt.
igår brast det dock för honom, han tycker inte alls att det funkar. vill träffa mig mer, känna att vi har pengar om ngt oförutsett skulle hända osv.
jag mådde mkt dåligt för några år sedan, åt medicin och fick terapi. sen jag återupptog ridningen så mår jag så himla bra! det ser han också. mitt enda mål i livet har varit att kunna ha häst, jobba gör jag för att tjäna pengar. och vi tjänar båda bra med pengar (får ihop strax över 30000 efter skatt nu när jag är mammaledig)

finns det någon därute som har något tips eller kan ge mig lite hopp i situationen? vad händer när vi skaffar ett till barn då?

vi har möjlighet att ta över en lite gård om några år, men min sambo tror inte att vi kommer att kunna ha råd med det som det är nu...

jag vet att det finns många som anser att killen får stå ut eller lämna vad gäller detta. men jag tycker att man måste kompromissa lite, båda måste ju kunna må bra och nu har vi ju faktiskt ett barn också.... :cry: :cry: :cry:

Sv: häst vs relation och pengar. råd!!!

Är i samma sits + sambon har också tidskrävande hobby. Det gäller att pyssla ihop. Viktigt är att ni har ibland tid tillsammans, 1 dag i veckan bara för er. Skaffa barnvakt åk på bio och sedan ät middag på fin restaurang, kör bebben till mormor eller farmor och ha sex för engångskull ifred och utan avbrott. Det är jätte viktigt att ni har nånting tillsammans utan bebbe och hobby.

jagvet ju att det är många som har flera småbarn och häst, men jag vet inte ... eller det kanske inte blir mer tid som går åt till barnen så - bara att man blir mer splittrad när man är med dom?

Du måste väga vilket är viktigt. Hoppas du hittar lösningen, hur gammal är barnet?? Bästa skulle vara att ha hästen hemma/ äga en gård. När ungen sover tupplur då ta man och mockar och rider, babyvakten i fickan.:bump: :bump:

jo, och vi har ju som sagt en gård på gång som vi kan ta över inom några år. men nu har ju sambon kommit på att med vår ekonomi så kan vi inte ta över den. jag tror att vi kan det... men... har du hästarna hemma? vet du vad du lägger ut på dom per månad ungefär när dom står så? (strö, foder, etc.)

Jag vet hur det känns! Jag får ha min häst lite på nåder också, min man har tröttnat på tjatet under de åren jag var utan häst.

Min förra häst blev jag tvungen att ta bort när vårt första barn var fyra månader. Det var faktiskt ganska bra, barn nummer två kom tätt, bara 1½ år senare och jag hade tid att ägna mig åt att vara småbarnsmamma. Men i våras när den yngsta fyllt ett då kunde jag inte hålla mig längre utan började titta på häst. Min man var allt annat än nöjd men insåg att jag inte skulle ge mig...

Jag har hästen hos grannen och rider ofta efter att barnen gått och lagt sig. På helgerna hänger ofta barnen med till stallet och mockar och tycker det är roligt. Så tiden tror jag inte han idag tycker är det stora problemet. Men den här sporten äter ju pengar! Eftersom jag köpte en unghäst ville jag få den inkörd - det kostar pengar. Ska man ha en inkörd häst måste man ha grejor - det kostar pengar. Nu senast är att vi ska köpa bil och då vill jag ha 4wd - det kostar pengar. Osv osv, så visst är det svårt. När det bara var mina pengar var det enklare, då kunde jag leva på havregrynsgröt en månad för att kunna köpa det lite finare tränset... Men man kan inte kräva det av sina barn.

Jag har inget bra tips att ge men önskar dig all lycka till!

Måste få säga att allt är lättare när man har hästen hemma!!!
Förut tyckte jag att jag var i stallet hela tiden...När man har hästen hemma på gården så slipper man stallhyra, slipper andras synpunkter, på t ex insläpp, utsläpp, att man inte sopar stallgången varje gång man är in i stallet, osv.
Jag försökte göra det mesta grovgörat när babisen sov eller så låg hon med i vagnen! Då märkte inte sambon av det så mycket iallafall!! ;)
Men kan ni inte försöka koordinera er fritid lite bättre? Har du någon möjlighet till barnvakt? Rid när han tränar då istället, så hinner ni göra saker tillsammans andra dagar när ni båda är "lediga"!!! :rofl:

jo, problemet är bara vart lillan ska vara när jag är i stallet och han tränar. vill inte ha med henne i stallet, det är så stort över 30 hästar så det är så svårt att hålla koll så inget händer. och när jag rider villj ag inte att hon ska vara oövervakad. men vi har talat om att hon ska med sambon på miniklubben på gymmet en dag i veckan.

Jag har haft samma problem! Men utan medryttare! :crazy:
De dagar jag inte fick tag i barnvakt så fick jag ju vackert göra annat med pållen. Longera, tömköra, NH-träna, många promenader med häst, barnvagn och hundar har det blivit!! :rofl:
Nu har min sambo också blivit intresserad o vi har två hästar plus en shettis! :love:
Har ni chansen till en gård så sätt er ner o prata igenom det i lugn o ro! Skriv ner fördelar o nackdelar var för sig först, o diskutera sen igenom det! :idea:

Klart ni har råd med gård om det inte är värsta herrgården!!! Är det något ni skall ta över kanske det inte drar iväg så mycket i pris. Vi har unjefär samma inkomster och vi klarar oss. Vi har naturligtvis fått prioritera bort vissa saker som tex sprillans ny bil.

Jag har hästarna hemma och det som kostar mest är försäkringarna, vi tar eget hösilage, havre och halm köper vi av grannen osv.

Kämpa på!!!:bump:

Jag har lite samma sits förutom att vi inte har barn...

Men min man är allergisk och kan därför inte hjälpa till. Pengar är alltid bristvara (sparar till hus) och vi kan liksom inte heller hitta på så mycket alltid.

Vi har gjort som så att jag har hästen på ett ställe där mycket ingår. Det är också stort nog att någon kan hjälpa till om det krisar sig.

Det man får göra är att sätta sig ner och fundera: vad är viktigast? Mer tid ihop eller kortare tid ihop och att då hitta på något?

Att tjäna 30000 ihop efter skatt och en är hemma med barn är få förunnat! Det är ganska mycket pengar!

Det är just det att ha ett stall där mer ingår är dyrare, visst men då kan man vara hemma tidigare på kvällen kanske. Eller så har man egen gård och kan gå ut när man vill och då kanske få ännu mer tid ihop, men då mindre pengar så att lyxen är att bli barnfri och bara vara hemma och mysa.

Sätt er ner och gå igenom alla pengar. Kostar ditt och hans intresse ganska samma? Om inte går det att jämna ut?

Kanske ni kan fara till stallet ihop en dag i veckan och på så sätt ses lite? Han mockar, du rider och liten sover i barnvagnen och så tar ni en fika ihop efteråt?

Visst kan man kompromissa, men då vore det inte mer än rätt att han oxå skulle få lägga av med sin träning om du måste lägga av med ridningen.Ibland måste man ställa hårt mot hårt, man hör om för mkt kvinnor som alltid får ge upp sina intressen men männen får fortsätta leva som de alltid gjort & ha sina egna villkor.

Eftersom du mår bra av att kunna åka till din häst tycker jag att det är viktigt att du fortsätter att göra det. Går det inte att du har hästen tre dagar i veckan (lika många som din sambo tränar) så kan ni ha en dag i veckan som blir familjens? Åtminstone nu när ditt barn är litet. Att ha eget stall (som jag har och dessutom tre hästar och en son) gör att man nästan aldrig kan göra något annat än att vara hemma. Det är ett jädrans pusslande för att kunna åka iväg någonstans. Jag tycker din sambo som faktiskt kan träna tre dagar i veckan då du får ta hand om barnet borde förstå att din häst är lika viktig för dig som träningen är för honom. Hur skulle du må om du gav upp ditt intresse för att ägna dig åt familj och hem medan han fortfarande kan utöva sina intressen?
Försök kompromissa och Lycka till!

jo, jag frågade honom på skoj om han skulle sluta träna då, och han hade funderat på det hela men kom fram till att det är ju så stor skillnad ekonomiskt på hans träning och min ridning att man inte kunde tänka så... kan ju till viss del hålla med om det men... vad ska jag göra om jag inte rider då? han vill nog att jag också ska börja träna...
och ja, om jag gav upp ridningen för familjen så skulle han för evigt få stå som syndabock för det.... och jag antar att det är sånt som förstör förhållanden...

Tid är också pengar! I ett förhållande kan man inte hålla på och tänka öga för öga, tand för tand... Skall mannen vara gravid och föda barn nr 2? Och amma! Kan man hjälpa att det man är mest intresserad av också är dyrt! Hur många ggr är det inte man önskar att man blivit vansinnigt intresserad av fotboll istället! Tänk vad mkt billigare det hade varit! Sen kan man naturligtvis hålla nere på vissa kostnader och inte alltid välja det dyraste alternativet. Att ha hästen hemma om man bor på gård kan vara billigare än att ha inackorderad men det beror på gårdens inköpspris, oftast har man betalat mer för stall och mark än för en villa. Dessutom förutsätter "billigheten" att man producerar sitt stråfoder själv. En bra aspect om man nu skall hårddra alla kostnader och jmf är att kan man ha en och annan inackordering så betalar de för den egna hästen.

jo, jag frågade honom på skoj om han skulle sluta träna då, och han hade funderat på det hela men kom fram till att det är ju så stor skillnad ekonomiskt på hans träning och min ridning att man inte kunde tänka så... kan ju till viss del hålla med om det men... vad ska jag göra om jag inte rider då? han vill nog att jag också ska börja träna...
och ja, om jag gav upp ridningen för familjen så skulle han för evigt få stå som syndabock för det.... och jag antar att det är sånt som förstör förhållanden...

Jag tycker du ska stå på dig och fortsätta med din häst och ridning. Hade din man hållit på med segelbåtar eller racerbilar skulle du ha fått samma svar! Men han hade kommit med någon annan anledning som att segelbåten inte värdeminskar eller att den går att hyra ut för att tjäna en slant på den. Det här är så typiskt killar. Deras hobbies får kosta men tjejer ska ge upp både kompisar och intressen för familjen. :mad: Kräv att du ska ha din häst och hobby kvar om du vill det. Att det gör att du mår bra och att din sambo antagligen inte vill vara tillsammans med den tjej som du kommer att bli om du inte får hålla på med din hobby.

jo, och vi har ju som sagt en gård på gång som vi kan ta över inom några år. men nu har ju sambon kommit på att med vår ekonomi så kan vi inte ta över den. jag tror att vi kan det...

Vore det inte bättre att ni båda gjorde en ordentlig kalkyl på gården istället för att gissa var för sig? Så vet ni, och slipper det orosmomentet. Ta hjälp av tex banken om ni inte är säkra på hur ni ska räkna själva.

Hade inte ni två problem? Ett att ni inte ses och ett att ni inte har pengar?

Att ni inte ses beror ju på barn, häst, träning, jobb etc.
Att ni inte har pengar kan man säkert läggar mycket på hästen men man måste ju också räkna in tid i pengarna. Tex åka buss är billigare än bil, men buss tar längre tid. Du kanske kan ha hästen billigare etc men då är du hemma ännu mindre. Dvs han måste kanske sluta träna en dag för att ni ska få mer pengar över pga att hästen står mindre tillgängligt och du måste lägga mer tid på att fara dig och hem, när han då måste passa barnen.

Som sagt att en person är hemma och en jobbar och ändå har 30000kr är få förunnat. Kanske att ni sätter er ner en kväll/dag och tar ut allting ni betalar på 3 månader. Räkna ut vad boende kostar, hans hobbies (räkna in tidningar etc i det), dina (inkl försäkring etc), barnen, mat, etc. Då vet ni precis vad ni har och inte har, samt vart ni kan spara in. Då kanske ni kan ha det som ni har det idag 3 dagar på var sitt håll och en dag ihop samt ha lite pengar över att hitta på något den dagen.

Jag tycker verkligen inte att du ska ge upp ditt intressa bara för att hans råkar att vara billigare.

Senast ändrad:

Det var det mest löjliga jag har hört!klart han vill att du ska börja med HANS intressen, men han kan inte unna dig ditt eget intresse, *KVINNOFÄLLEVARNING*

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur