häst vs relation och pengar. råd!!!

Sv: häst vs relation och pengar. råd!!!

vi kan inte göra kalkyl på gården för vi har inte fått något pris på den. det är sagt att det ska bli familjepris men en värdering ska göras...
vi har en nedskriven budget, vi har fasta utgifter på ungefär 15 tusen i månaden, sedan tillkommer mat, andra räkningar som telefon och sånt och hästen. vi brukar få kvar cirka 5tusen efter allt är betalt, men av nån anledning måste vi nabba på dom varje månad (kanske för att vi inte avsätter pengar för t.ex. kläder...

träning är ett intresse för mig också, men inte på långa vägar så stort som ridningen, innan jag köpte hästen tränade vi dock mycket tillsammans - han vill nog ha det tillbaka...

dock säger sambon att han hellre lever på nudlar än ser mig må så dåligt som jag gjorde förut (när jag inte red), han är nog bara trött på att tjäna mycket bra men inte kunna unna sig något... det måste man ju ha förståelse för tycker jag...

Fast ni måste verkligen göra en budget om ni har 30 & bara har kvar 5 efter allt som betalats, på den summan borde ni kunna lägga undan en buffert oxå.
Men allt beror ju på hur man prioriterar, själv får jag 8, sambon 14, jag kan lägga undan lite varje månad & jag har 3 hästar & egen gård+ en bil som drar rätt mkt.Sambon har alltså sina egna pengar & jag mina men nu när vi får barn så kommer ajg få mindre i föräldrarpenning & då får jag nog leva på honom, men det är ngt vi skulle klara, & han lägger oxå undan sisådär 7000/månad.
Har ni dyrt hus/lägenhet eller ngt som drar alla pengar?

Bra att din sambo inser att du skulle må dåligt utan hästen!

ja, ärligt talat så undrar jag hur andra gör för att få det att gå ihop och också spara...
jag sa fel också, hästen ingår i dom 15000 i månaden. men jag tycker som du att vi borde ha mycket mer kvar!
vi har en ganska dyr hyr och ett lån vi försöker betala av på ganska kort tid, men det ingår ju i de 15´... alltså. drygt 10000 försvinner bara varje månad (inklusive mat cirka 3500).
försöker varje månad dra ner på allt som inte behövs, men det är konstigt. när jag pluggade och sambon tjänade drygt 18´så kunde vi lägga undan typ 8000 i månaden. som vi heller inte rörde annat än om ngt oförutsett hände.
skulle behöva en privatekonom som tog vår ekonomi i några månader och redde ut det. tyvärr är sambon ännu sämre på sånt här än jag...
verkar som denna tråd blivit privatekonomisk istället... men det gör ju inget! :)
nån som har nåt bra råd?

Sitter i lite samma sits själv fast utan barn. :(

Träffade min nuvarande sambo när jag inte hade häst. Hittade "min" häst efter att vi flyttat ihop. Hade väl bott ihop i ca 2 månader.
Innan hade jag bara hjälpt en gammal väninna lite då och då med hennes hästar för att hålla igång och komma ut loite.
Det enda jga får höra nu är att man luktar häst.. att jag inte prioriterar honom mm mm Sen att han själv aldrig är hemma före kl 19:30 på vardagar för att han tränar hör inte hit.

Han tjänar mkt mer än mig dessutom så det är inte så att hans ekonomi blir ansträngd det minsta. Jag står för mkt av maten hemma men betalar mindre i hyra (han tjänar det tredubbla)

Börjar bli ganska tröttsamt att höra att hästen kostar för mycket, att den tar för mycket tid, att jag luktar äckligt när jag kommer hem. Han har varit med i stallet 2 ggr vilket han gick in tittade och sen satte sig i bilen under hela tiden.

Jag börjar bli så innerligt trött på det hela att jag allvarligt funderar på att lämna honom :crazy:

Man ska ju bidra efter sin egen förmåga, alltså borde din sambo betala mer då han tjänar 3 ggr så mkt.

Mne det hade faktiskt varit en bra idé att ta hjälp av ngn som skriver upp kalkyl över eran ekonomi samt inkomster, visserligen har ni lån mm men du skriver sj'lv att 10000 försvinner.Dessa kan ju vara bra att lägga undan så man har en buffert om ngt händer.

men vem ska hjälpa en med det?

men vem ska hjälpa en med det?

Lägga upp en kalkyl är inte så svårt. Skriv ner alla fasta utgifter, gör sedan en uppskattning på övriga kostnader. Glöm inte att i fasta utgifter räkna med sånt man kanske bara betalar varann, var tredje månad. Där får man helt enkelt slå ut en genomsnittlig summa, har man t.ex. en kostnad på 1500 kronor för tre månader så får man ju räkna med 500 kr/månad. Glöm inte heller årsvisa inbetalningar.

En annan sak som man kan göra och som kan hjälpa er är att under en-två månader föra kassabok över vad ni gör av med. Spara alla kvitton överhuvudtaget om ni så bara lagt 10 spänn på en dricka och skriv in i boken. Skriva in i boken kan man göra på en fast dag i veckan om man vill slippa hålla på med det varje dag. Du kan hitta en sån bok på en bokhandel eller liknande. Då får ni verkligen järnkoll på vad alla småutgifter är. Att föra en dagbok under minst två månader är bra för att då kan ni gå tillbaka och jämföra utgifterna.

Senast ändrad av en moderator:

Har väl inga direkta råd, förutom att verkligen göra en bra kalkyl över er privatekonomi. Jag gillar att göra sånna över min, men tyvärr blir det aldrig särskilt mycket kvar, när jag räknat klart :(

Tråkigt att en del verkar ha inställningen, att män alltid vill att vi kvinnor ger upp vårt intresse, till förmå för deras. Då skulle i alla fall min man vara ett undantag.
Ibland kan han såklart vara lite kinkig om jag är i stallet hela min lediga söndag, men man får lov att kompromissa. Och jag har lärt mig att planera bättre!
Han är annars en ängel :love: hjälper mig med det ekonomiska för att jag ska kunna ha min häst! Köpte honom för 1½ månad sen, det var egentligen tänkt att jag skulle ha honom på foder, så köpet var inte direkt inplanerat i ekonomin. :bump:

Ta en anteckningsbok var och skriv upp allt jag menar verkligen allt under några månader och sätt er sedan ner och sammanställ vart era pengar går.
Det blir garanterat spännande.
7500 är nämligen lätt att slösa bort på en månad på sånt man inte behöver......eller ens vet att man köpt.
har man dessutom hög lön så är det himla lätt att anse att vadå det här är det väl klart jag har råd med.
// Åsa

Det är inte ok att ha det ni har det. Man ska leva med lika standard.
Jag tycker absolut att du ska lämna.

Vad är det för fel på folk?? Min sambo och jag har väldigt olika inkomster men lever precis likadant det är ju våra pengar som kommer in.De intressen vi har är ju en del av vår personlighet det får man liksom ta om man valt varandra.

Go girl!!

// Åsa

Detta är svårt! Jag får alltid höra att hästarna kostar pengar!! Att en häst är min två hästar barnens och den fjärde hans hör liksom inte hit. Dessutom tycker jag att min man gör av med massor av pengar på cigaretter, sprit, böcker , CD, datorer ja allt och jag bara på min häst. Men jag tycker att detta är jätteviktigt1 Hästarna är mitt stora intresse. Tanken på att sluta att rida är förfärlig. Jag tror att vi måste stå på oss och driva igenom vår vilja. Vi ska väl också få något?? Sedan är det svårt med små barn. Våra är stora. Men det är ju alltid så att vi förväntas ta hand om barnen och pappan passar dem ibland. Nej nu är jag negativ men jag blir så f----ad ibland. Så stå på dig. Det är klart att du ska ha din häst.

jag vill bara tillägga att han faktiskt inte använder speciellt mkt pengar alls. det vet jag som faktum.
sen är det ju faktiskt inte "bara" att lämna. som ensamstående mamma blir det ännu kärvare, om inte omöjligt.
dessutom så tycker jag att så många gör det så j--a enkelt för sig. separera för minsta lilla, man får ge och ta i ett förhållande och försöka reda ut saker och ting innan man ger upp.
naturligtvis så ska man kämpa för det man vill ha men man måst ekanske fundera på till vilket pris det är. jag älskar ju faktiskt honom.

ska tillägga också att som det är nu så är det helt upp till mig hur jag vill göra men hästen. sambon har sagt att han hellre lever på nudlar än ser mig må dåligt. vilket ju betyder att han har tänkt om och möter mig. bra! eller hur?

jo, och han ser inte röken av sina pengar. det som blir över efter räkningar sätts in på ett sparkonto och därifrån tas bara pengar när vi båda är överens om det. kläder, bilen, odyl. så om ngn här slösar är det jag eftersom jag styr över ekonomin

nu kände jag att jag låter väldigt defensiv, är trött iof just nu. men jag är jätteglad att ni vill diskutera detta med mig! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka