häst vs relation

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare strösslet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 6 985
S

strösslet

Jag läste i senaste ridsport om hur hästen påverkar relationen med pojkvän/sambo/man.
Jag undrar hur ni löser detta?
Jag tycker att jag har löst det helt okey, men frågar ni min sambo så är han inte helt nöjd.
Jag har den turen(?) att jag bara jobbar fyra nätter i veckan och några timmar på dagen, vilket leder till mycket ledig tid. Jag har för tillfället tre hästar som ska tränas, en isis under inridning som jobbas korta pass tre-fem gånger i veckan beroende på de andra hästarna schema, jobbas mest vid hand och ett pass i veckan uppsuttet just nu.
Den andra isispojken håller jag på och sätter igång efter höstvilan med sikte på tävlingar i maj. han rids ca sex dagar i veckan, varierat på bana och i skogen (mest skog) Varmblodstjejen har varit skadad men är igång nu, hon rids fyra-sex dagar i veckan.
Jag rider mest hästarna på bana eftersom jag har medryttare till den äldre isisen och varmblodet som sköter uteritterna :crazy:

Detta slutar med att jag är i stallet sex dagar i veckan och minst fyra av dessa är jag där uppåt fem sex timmar. brukar ha en "borsta-laga-mysa-mocka fixa grejor"dag också och den bli oftast tre timmar, på lördagar försöker jag vara hästfri i så stor mån det går och söndagar åker jag dit en timme eller två på kvällen. tilläggas ska att isisarna går på lösdrift, så det är ingen mockning där. :)
Sambon anser att jag är i stallet för mycket men jag kan inte dra ner mer än jag redan gjort!! Han accepterar och följer till och med me mig dit ibland :love:
Hur löser ni detta? tar ni ert pick och pack och drar om killen/tjejen ställer krav eller kompomissar ni?
Jag skulle inte klara av att ha det på detta viset om jag skulle ha jobbat heltid, dåskulle jag behöva välja bort två av hästarna.. tack och lov för en dålig arbetsmarknad...

Sv: häst vs relation

Jag är oftast i stallet när min man jobbar eller har annat att göra. Jobbar växlande tider (natt /morgon/kväll) och är alltid ledig på fm. så det är aldrig några problem. Men då har jag ju i och för sig inte börjat tävla ännu (på min nya häst) och det är han inte helt glad för när det liksom blir att man är borta hela helger. (han är ju tvungen att vara hästskötare då) De gånger han är hemma när jag ska till stallet hänger han med och tänar hunden eller dricker kaffe och skvallrar under tiden:)och nån gång rider han med ut. Men inte skulle jag kunna välja bort hästarna för min man. Det är ju en del av mig som kom med "köpet". Precis som han aldrig skullke lägga ner musiken för min skull. Men kompromisser görs alltid annars så blir nog inget förhållande speciellt långvarigt.

Jag bor hemma fortfarande, har hästarna hemma på gården. Jag har fyra hästar ihop med min lillasyster. Direkt när jag kommer hem från skolan går jag ut i stallet. Runt 16-tiden varje dag. Pojkvännen tränar osv efter jobbet och håller sig sysselsatt på andra sätt. Eller så hjälper han mig om vi vill få tid till ngt speciellt. Det fungerar bra och är sällan klagomål. Han bor nästan hemma hos mig numera, vi måste göra så då jag vägrar flytta från mina älskade pållar ;) Inte ännu iaf. Tänker njuta av det medans jag kan. På helgerna är jag mkt i stallet, tävlingar och träningar hamnar oftast på helgerna också. Men då tar han sig en rejäl sovis medans jag är ute klockan 7 och grejar. Sedan sysselsätter han sig själv. Men å andra sidan är han nog ovanligt förstående. Han visste när vi träffades att han fick x antal hästar på kuppen :D

Jag behöver mina hästar och tiden i stallet för att må bra och det är han medveten om och accepterar lyckligtvis det utan problem. Ett plus är nog att jag har hästarna hemma, lättare att pussla då. Det fungerar bra. Vi bor och sover hos mig och åker hem till honom en del kvällar och nätter när jag inte har fodringen. Jag går i skola där han bor vilket underlättar, jag ska ju ändå dit på dagarna liksom.

vilken trevlig tråd.
Kan bara prata utifdrån min och sambons relation.. kan säga så här innan vi köpte hus och flyttade hit hästen så brydde han sig inte så mycket i hästen han acceåterade den men kunde vara med på nån enstaka tur för att vara snäll mot mig.. men nu då vi byggt stall (han tog från sina egna pengar som han skulle köpa bil för och betala stallet och byggnationen)FROIVILLIGT har gemensam ekonomi nu iaf.
I gammla stallet kunde han skjutsa mig å hämta ibland.
I dag är det total skillnad han kan ta in och ut hästen när jag inte kan som när jag jobbar eller pluggar, han kan gå helt frivilligt ner till stallet å kela och ge hästen en morot hehe när han kommer hem från jobbet går han FÖRST och hälsar på hästen i hagen sen mig lika dant på morgonen så går han ut och säger gomorron gumman varje dag HEHE
hästen älskar min pojke lyckligt lottad vi har en suuuper bra relation alla 3
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/26nov019.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/4-6okt002.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/rezize.jpg
flåt ville bara visa deras relation :love:

Vad gulliga dom såg ut...

Jag kan ju säga som så här, när min sambo klagar på att jag har hästar så blir jag VANSINNIG! :devil: Jag har tre hästar, som jag har i eget stall hemma på tomten. Sambon har gått med på varenda häst jag skaffat, så då kan han inte säga nåt heller. Nuförtiden klagar han faktiskt väldigt sällan. Det gäller ju för båda att ge och ta också.

Vi har två små barn, så då kan jag ju liksom inte spendera varenda ledig stund i stallet heller, utan får ju rätta mitt "hästeri" efter familjen också. Tar iofs gärna med mig barnen ner till stallet. På veckorna efter jobbet så går jag till stallet först efter den lilla lagt sig. Sambon sitter gärna och glor på TV eller grejar med datorn på kvällen, så då kan ju lika gärna jag lulla runt i stallet ist.

Han hjäper ibland till med att ge dem mat och släppa ut och in dem. Just nu har jag även en del utbildningar på bortaplan och då har sambon lovat att han ska ta hand om hästarna. Var nyligen på kurs en knapp vecka och han tyckte faktiskt inte att det hade varit några problem att ta hand om dem.

Ibland kommer faktiskt sambon ner till stallet för att prata och gosa med hästarna, så jag vet att han är lite förtjust i dem.

är ett känsligt ämne det här...
jag hade en sambo, vi hade varit tillsammans i 5 år, då han en dag sa att han tröttnat på hästarna. han ville att jag skulle dra ner dåvarande 3(!) dagar i stallet till ännu mindre.
han visste när vi träffades att fick han mig så fick han även hästarna på köpet.
men det visade sig att han faktiskt (dumt nog) trodde att jag skulle rätta mig efter honom... innan vi flyttade ihop var jag i stallet nästan varje dag, så när flyttade drog jag ner till 3.
har han då mage o komma o klaga på det med så blev det droppen!
idag bor jag själv och har aldrig mått bättre!
har lärt mig att jag aldrig kommer kunna leva utan mina hästar!

är dock lite skraj för framtiden, kommer jag någonsin hitta nån som står ut med mig o mina hästar? är rädd varje gång jag träffar en kille för att han ska säga nåt negativt om hästarna...
men idag är jag mkt mer tydlig med att; väljer du mig får du hästarna på köpet, o därmed basta!!!!

drömmer om att en dag bo på en egen liten gård där jag har mina hästar och bor där med en kille som förstår... fungerar inte att ha en en kille som inte ställer upp. tänk om man får barn? med min förra sambo hade jag fått sluta med alla hästar då, han hade inte ställt upp på det. tack gode gud att jag lämnade honom!!!!

med min pojkvän är det inga problem då jag väntar vårt första barn så har han lovat att hjälpa mej med mina hästar under och efter graviditeten ,och i vanliga fall så brukar han följa med. brukar bara ta 1-2 timmar per dag.sen har ju han sitt intresse,jakt och där har jag följt med han.han kan ju sitta ute i skogen 6timmar åt gången sen ska han köra dit och det tar ca 1 timme

Jag och min sambo har varit tillsammans ett par år. I år köpte vi en gård där vi har mina 6 hästar, 7 katter och 1 hund.

När vi bodde i stan, hade jag hästarna hos mina föräldrar och han var inte med så mycket i stallet, bara när det var något speciellt.

Nu hjälper han mig varje dag med vattnet (vi har inga vattenkoppar utan hinkar). Ca 3 dagar i veckan är han med i ridhuset med 3-åringen som jag inte rider utan sällskap. Ofta hjälper han mig att ta in dem på kvällen. Men jag kan ju inte säga att han hjälper mig utan knot är det tidigar morgnar är han inte så glad, men samtidigt tycker han det är roligt att vara med mig. Tävlingar tycker han är roligare:) .

kul men en sån här tråd =)
har ofta dåligt samvete över att hästarna tar all tid och jag o min sambo hinner inte ses så mycket. Bra att veta hur flera har det,jag är inte egocentrerad (allt handlar om hästarna de styr hela livet oj vad besvärlig jag är som aldrig har tid för dem...bla bla som omgivningen ibland kan tycka (gärna äldre släktingar och svärmor) brukar inte ni också höra de? Sambon gnäller väl en del han också men han hjälper även till lite grann,fodrar varje dag före jobbet så jag får sova 1 timme till (gulligt) han hjälper också till med unghästens uppfostran som promenader ute i trafik där vi vill vara flera.
Har 5 hästar varav 3 i tävlingskondition och en 5 månaders föl plus sto börjat sätta igång henne(medryttare på stoet)
jobbar som tur är "bara" 75% rider och är i stallet på dagarna jobbar mest kväll,umgås med sambon på helgerna då vi inte jobbar.Han jobbar ju nästan dynget runt så han tycker det är bra att jag har nått att göra på dagarna. Däremot är han gnällig över att alla hans pengar går till mina hästar i princip, min lilla lön räcker inte långt:crazy:

Visst måste man försöka kompromissa lite, men ett "jag eller hästarna"-ultimatum känns det inte som att någon har rätt att ställa.
Om man ska bo med varandra måste man respektera varandras intressen och kan man inte det går det inte att bygga en långvarig relation.
Om man håller på med hästar så mycket att man är i stallet varje dag från typ 8-22 får man nog se till att skaffa en partner som också är intresserad...

Min sambo är uppväxt på landet, men han hade bott i stan i ungefär tio år när vi träffades. Han var inte så van vid djur, bara korna hemifrån. I början kunde han åka med o hålla mig sällis när jag mockade ibland, men han har blivit mer och mer fäst vid mina hästar. ( En kallblodstravare & en gammal shettis). Han är med ganska mycket därute numera...

Det gulligaste var när han legat ute och jobbat ett par veckor i somras. När han kom hem så ville han åka ut till stallet nästan direkt. När vi kom in i hagen gick han fram till min nordig och kramade & pussade henne, han blev till och med lite tårögd. Jag frågade om han hade saknat henne, men det såg jag ju redan att han hade gjort....

Han har vetat ifrån dag ett att hästarna är en så stor del av mitt liv, de tillhör min familj, och att jag aldrig skulle göra mig av med dem. Jag är i stallet varje dag i mellan två och fem timmar, och han tycker det är helt okej. Vi vill ju helst flytta ut på landet så vi kan ha dem hemma såklart, vi får väl se om vi hittar ett hus nånstans...

Jag har löst det ganska bra. Jag tar med mej pojken som hjälper till att lasta och vid ridhuset så bär han hinder och lägger upp bommar, perfekt:D
Och han är glad att jag överhuvudtaget tar mej ur huset eftersom jag mår och har mått dåligt väldigt länge.

Min första "riktiga" pojkvän var allergisk mot hästar, vilket såklart var en nackdel :crazy: dessutom kändes det som att han var petig i överkant för såå allergisk var han inte (där han bodde hade dom hund t ex). Blev som så att Jag fick slänga av stallkläderna och lägga dom i förrådet och duscha direkt när jag kom hem, vilket var rimligt fast för mig kändes som en uppoffring (hade man varit i stallet 1-2 gånger per dag blev mitt hår inte ens torrt mellan duscharna, jag har långt och tjockt hår och det höll nästan på att börja mögla :eek: ).
Sen ville han att jag skulle byta om och duscha i källaren för att aldrig gå in med stallkläderna i lägenheten. DÅ sa jag ifrån, för det var trots allt min lägenhet (han bodde inte där) och är han så överkänslig hade det varit bättre att låta bli att vara hemma hos mig.

Min nuvarande pojkvän är tack och lov inte allergiker. Ska bli spännande att se hur det blir om jag skaffar häst igen för just nu är jag mest sporadisk medryttare. Han har följt med till stallet några gånger, fast mest för att inte behöva vara ensam hemma gissar jag.

Om man håller på med hästen/hästarna varje dag och mer än 2-3 timmar varje gång, då förstår jag om eventuella pojkvänner skulle känna sig bortglömda. Kanske smartast att skaffa en hästintresserad pojkvän då? :p

För oss så passar mitt hästeri perfekt in i tillvaron.
Min sambo köpte min häst till mig faktiskt. Han jobbar väldigt mycket och hade dåligt samvete för att jag så ofta fick sitta och vänta på honom på jobbet (vi jobbar på samma företag och de kunde bli att vi åkte hem kl 10 5 dagar i veckan). Jag hade inga direkta problem med det jag satt bara och surfade istället.
Nu har jag ju Apollo :love: istället och åker till honom direkt efter jobbet. Ibland blir det så att jag tar bilen till stallet sedan åker jag tillbaka till jobbet och samåker hem med sambon. Han är fullkommligt galen i hästen, tycker om honom alltså, men är allergisk och kan inte vara i stallet tyvärr. Det enda gnället jag hör från honom är när jag slarvat med stallkläderna så att de börjar killa i hans näsa. (Och jag jag klargör för honom att jag MÅSTE köpa en ny sadel för X antal tusen. Annars så är han jätte stöttande och tycker att det är jätte kul att jag har hästeriet.
Däremot så tyckte jag att det blev lite jobbigt att inte ses så mycket som vi gjorde förut och därför passade de bra att jag ramlade av och gjorde illa mig och var tvungen att skaffa en medryttare två dagar i veckan (A)

Nu har jag inen pojkvän för tillfället men har tidigare gjort slut med en pga av att jag kände att jag hela tiden prioriterade hästarna framför honom. Inte så att han klagade men jag valde ständigt att tröna eller åka till stallet framför att umgås med honom. Känslorna var inte tillräckligt starka helt enkelt. Skulla jag träffa ngn nu så skulle jag göra klart från början att hästarna alltid kommer att vara viktiga för mig, är inte beredd att kompromissa alltför mkt:angel:

Ngt som jag har märkt på kompisars förhållande är det att det är viktigt att försöka inkludera honom i ens intresse. Ta med honom till stallet be honom hjälpa dig med tunga saker så att han känner sig lite behövd och delaktig. Låt honom få veta vilken bra pojkvän han är som bär vatten till min häst. Många gånger tror jag att det beror på avundsjuka från hans sida, han tror att man älskar hästen mer än honom. Om han känner att det är "hans" häst också så tror jag att han blir mer vänligt inställd. Vet pojkvänner som kommer med värsta ideerna och råden fastän dom inte kan ngt för att blivit så engagerade i flickvännens intresse. Sen att det är helt uppåt väggarna fel behöver man ju inte påpeka;) Ta med honom på tävlingar och "snacka taktik", de flesta är ju ganska så tävlingsinriktade... De här tror jag är en bra taktik för att kunna kombinera era intressen (förutsatt att man själv engagerar sig i hans förstår...)

Jag har hittat en som har ett lika stor intresse som jag och som tar lika mycket tid så det passar alldeles utmärkt. När han grejjer med sina träningar och tävlingar (motorsport) så grejjer jag med mina hästar =)

När jag träffade min pojkvän hade jag inte hästen utan det har blivit mer och mer under dom 3 åren vi varit tillsammans. Idag träffas vi i stort sett bara 2-3 kvällar i veckan även fast vi bort ihop, eftersom jag är stallet och han jobbar så mycket.
Han är ganska svartsjuk på hästen eftersom han får så mycket mer tid än honom men han vet hur mycket hästarna betyder för mig och skulle aldrig be mig att sluta (även om han kanske önskar det ibland:angel:)
Han tycker mycket om hästarna men tycker det är ganska tråkigt att hänga i stallet.

Jag läste i senaste ridsport om hur hästen påverkar relationen med pojkvän/sambo/man.
Jag undrar hur ni löser detta?
Jag gjorde på det lättaste sättet - smittade mannen med hästbacillen ;)

Då jag köpte häst första gången var vi överens om förståelse osv.
Var sen hästlös ett tag innan jag köpte nuvarande häst, som jag haft i drygt 5 år nu. Då tog det knappt ett år så köpte han en egen unghäst!

Vi har stall hemma (byggt av honom), han har e-kort och vi snart en ny transport. Han fodrar efter jobbet och funderar nog mest på vad nästa häst ska bli för en ...

Mitt intresse återstartades när vi varit tillsammans några år, så vi har åkt skidor, skjutit lerduvor, rest och faktiskt haft flera förändringar med jobb, boende osv. Tror det bidrar till en öppen och nyfiken syn vilket gagnade hans nya intresse. Nya, och egna, hästkompisar tror jag också är en bra bidrag.

Jag har haft en otrolig tur...

Min sambo och jag bor ju så att jag kan ha hästarna hemma, annars skulle det aldrig fungera.
Men han har ju också intressen som är tidskrävande (motorsport) och i slutänden lägger vi nog lika mycket tid (och pengar :angel: ) på respektive hobby.
Sen är vi nog ganska noga med att försöka spendera en liten stund varje dag tillsammans, middagen hjälps vi åt med och äter tillsammans t.ex. sen brukar det bli en stund senare på kvällen också då vi bara slappar och pratar framför TVn.

Dessutom hjälper han alltid till med vatten och in- och utsläpp morgon och kväll och skjutsar till träningar, han har varit hemma för hovslagaren och sånt när jag inte kunnat. Han är toppen och ställer upp till 100%, speciellt nu när jag är gravid och inte orkar riktigt som förut.
Vet att han tycker om våra hästar som individer, men han har absolut inget intresse av att lära sig mer eller så och det är bara att respektera, men det gör det också lite mera värt att han hjälper till ändå, för att han tar mig som jag är, med hästar och allt!

Jag har provkört hans leksaker också, men det är inget jag fastnat för men jag ställer ju ändå upp och följer med på tävlingar och är funktionär och så.
Så det handlar nog mest om att ge och ta, vill jag att han ska ställa upp så får jag göra samma sak för honom, så funkar det i alla fall för oss.

Bra tråd där man kan få lite tips!

Frajda, du verkar va smart!:bow: :bow: :bow:
Jag ska nog börja köra på ditt tips och lura min kille lite. Ibland tycker han att det är roligt att va i stallet, men han har svårt att se att man kan lägga så mycket pengar och tid på dem. Han tycker att jag ska vara mer med honom så jag tror han känner sig lite hotad:)
Men problemet är nog att han inte riktigt vet vad han ska göra under tiden jag är i stallet eftersom de är hemma hos mina föräldrar och när vi är där blir han bara uttråkad:(
Fast nu ska han faktiskt bygga vårt utestall så då har han iaf ngt att sysselsätta sig med!!:idea:

Kom med fler tips alla!! Det är jättebra, för man känner sig egoistisk när pojkvännen tycker man är för mkt hos hästarna och då är det skönt att höra andra som också spenderar tid på sina hästar, men som har tillåstelse från sina pojkvänner....:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 475
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 288
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 942
Senast: Whoever
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 926
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka