häst vs relation

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare strösslet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 6 985
Sv: häst vs relation

När jag började med hästar för 7 år sen var jag i stallet 5-6 dagar/vecka.
Efter 1,5 år tröttnade frugan och det blir lite (=mycket) kris. :(
Det var snudd på skilsmässa.

Kompromissen blev att jag fick 2 kvällar och en heldag i stallet/vecka.
Det fungerar bra för mig eftersom jag inte har egen häst.
Numera känns det också precis lagom. :bow:

Visst måste man försöka kompromissa lite, men ett "jag eller hästarna"-ultimatum känns det inte som att någon har rätt att ställa.
Om man ska bo med varandra måste man respektera varandras intressen och kan man inte det går det inte att bygga en långvarig relation.
Om man håller på med hästar så mycket att man är i stallet varje dag från typ 8-22 får man nog se till att skaffa en partner som också är intresserad...

Håller med!

Hur kan man ha t ex 5 hästar och ägna sej åt det mesta delen av dygnet UTAN att sambon/maken är intresserad? Antingen har man då fel sambo och kommer aldrig att få någon rätsida på relationen, eller också har man misslyckats med sin "integration" av sin partner.

Att man har olika intressen är en sak, man måste inte ha allt gemensamt, men att ena parten ber den andra välja mellan hobbyn/livsstilen och honom/henne visar på att förhållandet inte är särskilt OK.

QP

ojdå
min stackars sambo kom i kontakt med hästar för drygt ett år sedan då jag skaffde min första häst.
han har hjälpt till och hjälper än idag att mocka åt plattfötterna:crazy: som han kallar dom:love: :love:
han har även hjälpt till att ha helgjourer och kört runt mig i norrbotten på diverse träningar:crazy: : och för att inte tala om alla provridningar mm
sambon byggde beteshage i sommras :love:
nu snackar han ny bil och egen transport :confused
lillshettisen ska han nu lära sig att köra med :love:

nå när sökter jag då stallet.
nå jag jobbar för/eftermiddagar så jobbar jag på förmiddan går jag till stallet efter jobbet så jag hinner hem
och jobbar jag nu eftermiddag så åker jag ut på morgonen
rider 6 dagar i veckan
mina två äldre flickor sköter shettisen med hjälp av mig
tyvärr får inte lillflickan följa med längre i och med att vi inte får ta in barnvagnar längre i stallet vilket jag tycker är synd/dumt :mad: men nåå är man innaccorderad så får man ju ta det:angel:
så nu får sambon vara hemma med lilltösen när jag är och leker med hästarna.
vi umgås som familj runt middags bordet och även på kvällarna och helgerna
nog har min sambo suckat och stånkat och stönat över dessa kusar men som många säger att har han nu valt mig så fick han hästdoften på köpet.

nu har inte jag häst själv men kommer inte att sätta hästen som prio ett alla sju dagar i veckan..

har jag hästen på min egen gård så är det en självklarhet för mig att fixa allting varje dag.. dock tänker jag se till att jag får 2 "semesterveckor" utanför betesperioden då inackorderade får dela upp passen eller någon vänlig bekant bo på gården och ta hästarna mot betalning..

skulle jag inte ha hästen hemma är det medryttare som gäller.. jag vill ju inte att min älskade ska bli försummad för att jag måste åka iväg till hästen var eviga dag.. och varför jag skaffar medryttare till min häst istället för att inte äga häst? ("när jag tydligen inte vill ta hela ansvaret" citat:läst i många, många medryttartrådar :smirk: ) för att JAG vill bestämma över hästen :devil:

kärleken till mannen och den framtida familjen är alltid störst, hästar kommer och går, skulle dock aldrig ALDRIG! lägga av med hästar för hans skull.. är jag villig att kompromissa ska fanimej han också vara det :devil:

Jag tillbringar ca 2 timmar per dag i stallet - mestadels dagtid eftersom jag är barnledig. Har ingen häst igång för tillfället - det närmaste ridning jag kommer är en 3 åring som jag håller på att rida in. Sen har jag 3 ettåringar och när de ska ridas in kommer det att ta mer tid... Innan bebisen kom var det inga problem alls, jag tillbringade hur många timmar som helst i stallet. Nu är det lite svårare - eftersom jag har barnet med mig... men han sover ofta en helt timme i sadelkammaren så då passar jag på o fixar med hästarna. Frågan är väl hur det blir när han blir äldre.. min man är inte så sugen på att passa honom på kvällarna, tyvärr.

Håller med!

Hur kan man ha t ex 5 hästar och ägna sej åt det mesta delen av dygnet UTAN att sambon/maken är intresserad? Antingen har man då fel sambo och kommer aldrig att få någon rätsida på relationen, eller också har man misslyckats med sin "integration" av sin partner.

Att man har olika intressen är en sak, man måste inte ha allt gemensamt, men att ena parten ber den andra välja mellan hobbyn/livsstilen och honom/henne visar på att förhållandet inte är särskilt OK.

QP

Kan visst funka min sambo och jag tar vara på den tid vi träffas istället,jag är i stallet hans fritid går åt till att jobba och jobba övertid. Men det funkar jätte bra vi har inte haft någon kris,vi har haft det så här i 4 år och vi är lyckliga.åker bort ihop nån vecka per år och när vi har semester på sommaren följer han med lite i stallet och jag kan låta hästarna vila lite nån vecka.

*lånar*

Inga bekymmer här inte då det är sambons hästar och jag är bara hästskötare:D.

Hade förut en häst i ett förhållande där min sambo inte var hästintresserad. Säger bara: Aldrig igen.

Skall man ha häst så är det så mycket lättare om båda har hästintresse och kunska. Från min sida är det ett krav. Allt blir så mycket lättare. Ta tex köpa bil. Det var aldrig snack om vilken bil vi skulle ha (blev en Defender) eller vad man skall lägga pengarna/tiden på.

Mvh

Tora

Jag har det bra. Har en pojkvän som stöttar mig till 100 % med ridningen och hjälper till i stallet om jag behöver det.
Han körde mina hästar innan jag tog körkort och fråggar alltid hur det har gått under ett träningspass med hästen.:love:

Vi har fixat det jättebra. Eftersom min pojke bor femtio mil bort ( :confused: ) så kan jag vara i stallet så mycket jag känner för, med gott samvete och dom gånger han är här följer han gärna med dit. Han hjälper ofta till med en del småsaker, kommer med egna små "tips" (väldigt bra tips för det mesta, trots att han inte håller på med hästar annars), rider någon gång ibland och frågar en hel del och vill verkligen lära sig mer om hästar (verkar det som i alla fall) :d Och om hästen har gjort sig illa eller nåt frågar han alltid hur det går och om det börjar bli bättre o.s.v.

Senast ändrad:

Hej!

Min sambo är av den mycket förstående typen. Jag har medryttare 2 dagar/vecka för att hinna med honom och skolan (ja, båda blir lidande), men senast igår sa sambo hur mycket trevligare han tycker det är när jag kan rida på häst och inte bara leka veterinär.. Trots att jag är borta mer nu, så är jag ju iaf glad när jag kommer hem, jag får rida igen!

En av orsakerna till att det funkar så bra är också att min sambo har ett eget intresse som tar massor av hans tid och vi kan lika gärna bråka om att han är uppe hela nätterna som att jag är borta dagtid. Men vi vill båda ses och får det att funka genom envishet och planerade dater..

Dessutom gillar han pållan, även om han just nu inte kan vara i stallet alls pga allergi..

Så på det hela taget är det bara våra familjer som får lida, jag hinner ju inte med en massa extra sociala kontakter utanför stall och skola..

/ Lavinia

Jag jobbar 75% och tillbringar mellan 4-6 timmar om dagen i stallet. jag och sambon har varit tillsammans i något år nu och i början försökte jag faktiskt dra ner på stalltiden lite för jag var orolig för att han kanske tyckte det var för mycket.

Men sen kom det fram att han tyckte det var ganska skönt att kunna fixa i garaget om kvällarna utan att jag behövde lida av det, så oftast är vi nöjda på varsitt håll. :D

Sen så kommer han ner till stallet minst en gång om dagen, pussar och kramar pållan och ger henne morötter och bananer.
Ibörjan sa han att han inte var så förtjust i hästar, men jag tror han tycker om Lindy lika mycket som mig nästan :love:

Känns otroligt skönt att man kan ha både och.

För min del har det inte varit något problem. Min man började rida ganska omgående efter det att vi träffats. Dessutom är han begåvad med bil och körkort, så jag började rida mer när vi hade träffats eftersom han var snäll och skjutsade mig. Han har aldrig klagat över att jag lägger mycket tid och pengar på hästarna.

Bra tråd, och intressant att läsa era erfarenheter.
Jag sålde mina hästar innan jag träffade min pojkvän (numera sambo). Så han har aldrig varit med om hur mycket tid det tar med hästar. Nu har jag köpt en häst som snart kommer hem, och jag oroar mig för om han kommer att tycka att det tar för mycket tid, men han har verkligen stöttat mig i detta, letat stallplats etc. Till saken hör att han faktiskt påstår att han är rädd för hästar. Jag har sagt att vi ska köpa en nordvensk till honom när vi skaffat gård. Får se hur det blir med det.
Våra ponnyer hade vi kvar när vi träffades, och shettisen hade han inte så mycket emot att leda (fast att jag förklarade att shettisen var den mest egensinniga av dem). Storleken kändes nog bra. Kanske jag får köpa en shettis han kan köra istället ;).
Min förra pojkvän ställde frågan vad jag skulle välja, hästarna eller honom, och jag sa till honom att den frågan skulle han inte ställa. Och han gjorde inte om det :devil:
Men det var en mycket tålmodig man det där. Jag kan inte minnas att han klagade en enda gång! Fast han var inte ett dugg intresserad.
U

Intressant tråd!

Men tror ni att det skulle kunna finnas en sådan här tråd på t ex motorsport-forum (eller något liknande, där majoriteten är killar)???

Har inte varit så aktiv på senaste men min pojkvän tycker om hästar & tjatar alltid om att få följa med & rida så det är inga problem, enda problemet är att hitta nog pålitliga hästar för honom:angel:
När jag är sjuk lastar han hö, mockar , tar in å ut hästarna från hagen osv.:love:

Nyfiken bara, har du dina hästar på TRF eller är det ngt annat stall?tänkte bara eftersom det står att du är pajala tjej:)

Det tråkiga är inte bara att din dåvarande sambo(tro mej , jag har haft en precis likadan) inte skulle ställt upp på ditt hästande utan att han även uppenbarligen skulle ha skitit i era barn, för det gör man när man inte kan vara pappa till sina barn 3 dagar i veckan när frun ska till stallet:devil:

Men tror ni att det skulle kunna finnas en sådan här tråd på t ex motorsport-forum (eller något liknande, där majoriteten är killar)???

:o Nej, dessvärre tror jag inte det. Men nog vore det bra! :idea:

min pojkvän förstår forfarande inte att jag faktiskt måste åka till hästen varje dag. jag har hästen inhyrd i ett stall så jag behöver bara åka dit en gång per dag! han tycker fortfarande att det är konstigt men han har iaf slutat tjata om det.
vi fick kompromissa om mitt stallande. om inte jag får åka till stallet skulle han alrig få utöva sina hobbyer!
det funkar perfekt nu. jag tvingar med han till stallet ibland (under pistolhot haha) :D men han följer iaf med!
snart kanske jag kan göra en riktig häst-karl av han lol

men som har tillåstelse från sina pojkvänner....:bump:[/QUOTE]

Är detta år 2006?!
Jag som är mer ân dubbelt så gammal som de flest

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 475
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 288
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 942
Senast: Whoever
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 926
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka