häst vs relation

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare strösslet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 6 985
Sv: häst vs relation

men som har tillåstelse från sina pojkvänner....:bump:[/QUOTE]

Är detta år 2006?!
Jag som är mer än dubbelt så gammal som de flesta av er häpnar!

Trodde det tillhörde min generation. Detta att be mannen om lov!

Jag är gift sedan mer än trettio år med samma man och livet är en kompromiss men aldrig har jag bett min man om tillåtelse att göra något.
Han har väl heller aldrig bett mig om tillåtelse att göra något.
Man visar ömsesidig respekt tycker jag.

Fast jag kanske "märker ord".

Min man är inte hästintresserad och det är klart att han tycker att hästarna tar en lite för stor del av mitt liv ibland men han har accepterat det eftersom det är en del av mig.

Man får tänka "kvalitetstid i stället för kvantitetstid".

Och ge och ta!

Sen undrar jag också hur ett förhållande egentligen är om man föredrar stallet framför partnern. Känner man det ska man kanske tänka över situationen.

Hejsan!

Dock bara 19 år och bor inte med min pojkvän, men vi har varit tillsammans i 4 år nu och det har alltid fungerat väldigt bra med hästen.
Tror det är viktigt att den andre parten också har en sysselsättning. Min pojkvän spelar mycket data och är mycket intresserad av det, vilket gör det hela enklare eftersom det tar mycket av hans tid också, tack och lov!!

Tack för en intressant tråd förresten!

Min tidigare sambo var inte ett dugg intresserad av hästarna. Hjälpte aldrig till fast vi då bodde på mina föräldrars gård och jag hade hästarna där. Och när min lilla plutt fick fång insåg jag att det var slut i mellan oss då han inte hade någon förståelse för min oro och tyckte att det vara ju bara en häst.

Min nuvarande man kan man väl inte kalla hästintresserad men gillar att jag är hästtjej om man säger så. När vi började prata om att köpa hus var det självklart att det skulle vara på landet med möjlighet till stall osv. När vi sedan hittade vårt drömställe så tillbringade han och hans far 2 månader av kvällar och helger med att fixa till ladugården så att hästarna kunde flytta dit samtidigt som oss. Inte ett knorr en enda gång.

Han hjälper gärna till med hästarna med de enklare sakerna som in och utsläpp å så och det har blivit han som är expert att få på min något svårlastade häst på släpet.

Att jag har häst har ju givit honom en legetim anledning att ha en AUDI S6 med V8 motor så att den orkar dra släpet ( något överdrivet men han kan ju få se det så) Han har tagit e-kort för att kunna dra alla släp efter bilen. Blev ju hinder innan när jag ville ha ett boggisläp.
Och det är ju han som är lyckligt lottad av kompisgänget för det är han som har hästtjej och får köpa traktor. (Hans egen tolkning)

Man kan bara älska honom när han nu försöker lära känna vår nya lilla tjej i stallet så att han smidigt kan ta av och på grimman utan att hon blir orolig. eller som innan vi började med renoveringen av stallet och han ber mig skriva en önskelista på hur det ska vara och allt på den kommer att uppfyllas på ett eller annat sätt.

Jag tror inte man kan få ett förhållande att funka om man inte kan köpa bådas intressen. Man behöver inte ta det till sitt eget men man måste acceptera att det är så och visa åtminstånne ett visst intresse för det. Sen mår någ bara ett förhållande bra av att man har lite eget att pyssla med. Vet inte om jag skulle tycka att det vara jättekul att alltid ha med A i stallet. Det är ju min stund för mig själv. ;)

Hästarna är en STOR DEL I MITT LIV -take it or leave it.

Jag jobbar skift, det underlättar när man har häst och pojkvän:)

Min första seriösa pojkvän tyckte det var skitkul med hästen, red, tog ut den på morgnarna osv:)

Min förra pojkvän var allergisk så han kunde sällan följa till stallet.
Han klagade ibland på att stallet tog mkt tid, men ngt problem var det aldrig. För jag tog ändå inte åt mig. Och det tog inte slut mellan oss pga hästen.

Min nuvarande pojkvän tar in hästen dom dagar jag jobbar kväll. (30 min promenad till stallet).
Han kan också tänka sig att mocka.
Och har prövat rida en gång.

Han har inte klagat, ännu.:angel:

Mina pojkvänner får ta mig för en jag är!
Dom borde vara glada, vi har våra hästar och det ger dom tid att göra det dom gillar, träna och sånt:smirk:

Vi har löst det så att vi är två tjejkompisar som delar på vår häst. Vi har köpt honom tillsammans, delar alla kostnader och delar all tid. Det är helt perfekt! På så vis tar hästen min uppmärksamhet bara 3-4dagar per vecka och de övriga dagarna kan jag och min sambo ägna åt varann, gå på bio, greja med hus och trädgård eller hälsa på släkt och vänner. Det är också idealiskt med samägande för att vi har alltid 50% rea på all utrustning eftersom vi köper den ihop. Gissar att man måste ha tur för att hitta en person som man kan göra så här ihop med. För oss funkar det bra eftersom vi "drar" samma storlek på häst, har liknande ansvarskänsla och lite olika intresseriktningar i vår ridning (vältränad häst). :bump: Skulle inte kunna tänka mig att vara utan häst. Min sambo följer med lite då och då till stallet, men inte så ofta. Han gillar dock hästen.

Har aldrig varit några problem med min sambo vs. hästen/arna.

När vi träffades hade jag en hingst som jag red och tog hand om som om han var min egen = 6-7 dagar/vecka i stallet, samt en egen 1-åring som gick på lösdrift på ett annat ställe. Pojkvännen följde ofta med när jag åkte iväg på träningar och så. Tror faktiskt aldrig att han har gnällt om att jag är för mycket i stallet, han har ju massa annat han brukar göra under tiden om han inte vill följa med.

För tillfället bor vi inte ihop eftersom jag pluggar, men pojkvännen är här varannan helg och då blir det ju så att han följer med ut till stallet. Han tycker det är helt ok att vara där (har tom börjat prata om att han vill prova att rida :eek: ) så länge han kan hjälpa till med något vettigt. Mocka är han inte så förtjust i, men fixa maten/ta ut och in hästar/bära bommar och följa med ut som extra styrsäkerhet när jag tömkör unghästen är sådant han brukar hålla på med :D . Enda gången han tycker det är tråkigt är när han får stå och titta på när jag borstar eller så :angel: .

Det fungerar ju inte (i mitt tycke) att sitta ihop med varandra 24/7, men har den ena inget eget intresse så kan det nog bli så att den gnäller på den andra som har ett intresse som tar tid.

Kommentar till häst vs relation. Jag är övertygad om att man i en relation behöver även kvalitétstid för varann. Om man som jag tidigare jobbade minst 100% + egen häst 7 dagar i veckan så tar det naturligtvis från den gemensamma tiden för mig och min sambo. När man sedan har hus och familj ihop så kräver det naturligtvis sin tid och uppmärksamhet. Om då inte sambon/mannen/kvinnan ens är hästintresserad så är det ganska självklart att det frestar på relationen. Eftersom en häst som regel är dyr dessutom så kan det också minska de gemensamma möjligheterna att exempelvis resa, renovera eller annat. Jag tycker att lösningen, om det är möjligt är att dela hästen på något sätt med en medryttare eller delägare. Det kan jag varmt rekommendera! :)

Relation=Symbios med kärlek och ömsesidig respekt.

Hästar och män kan samsas om en kvinnas tid MEN det kräver att båda i relationen respekterar varandra OCH relationen. Många gånger "glömmer" kvinnorna sina män till förmån för sina hästar. Men sedan finns det dödsdömda relationer där Männen inte accepterar hästar/alt dela sin partners tid överhuvudtaget (i sådana förekommande fall tillrådes dock att man avskedar mannen från sin uppgift:devil: ). Sedan finns det män som till att börja med är "låtsasintresserade", det är dock väldigt strax genomskinligt. Sedan finns den där trevliga genren som efter en stund blir som i ett ovan nämnt exempel intresserade och utvecklar en samvaro med både kvinna OCH häst som är tillfredsställande. Sedan finns det en drös med bra män som tycker det är helt okej så länge de inte behöver hantera hästarna själva. Men en sak är helt säker, älskar man varandra på riktigt så kompromissar båda för att slutresultatet ska bli en harmonisk relation..:idea:

Knapplånar

När jag träffade min nuvarande sambo red jag just då bara på ridskolan, så jag åkte dit var borta i drygt en timme oc kom hem. Kände efter en tid att det inte räckte och blev medryttare på en häst. Först kunde han inte förstå vad som tog sådan tid, men efter att han hade vart med en gång var det lugnt. Då han själv har en hobby som tar mycket tid (motorsport) har det aldrig varit något problem för oss.

Numer har jag häst som jag är ute hos 7 dagar i veckan i snitt 3 timmar varje gång. Han är inte det minsta intresserad och vill inte följa med utan är i garaget eller hemma och trivs med det. Han följer med på tävlingar och förr har vi alltid haft någon mer hästkunnig med då han är lite rädd för hästar, men nu i vår kommer jag antagligen inte kunna få med någon mer än någon enstaka gång. Jag har därför frågat om det var ok, och det tyckte han även om det innebär att han måste hantera hästen lite mer. Älskar honom!

Har efter en tids uppehåll från häst nu återigen fått tid över att tillbringa tid med dessa underbara varelser. Just nu värmer jag upp mina gamla kunskaper (har som många andra gjort uppehåll när jag pluggat på uni. samt påbörjat min yrkeskarriär) som medryttare på ett halvblod och smider planer för framtiden....

Det är nämligen så att med ett annat stort intresse, nämligen träning, så klarar jag inte att till 200% gå upp i hästvärlden igen som jag gjorde förr. Jag vill variera mig och älskar dans för mycket för att låta bli. Samtidigt är jag seriös i min ridning (ska alltid satsa på ALLT på en gång.. suck) coh har som mål att ha egen häst igen.

Eftersom jag inte vill ha den själv så är min plan att min sambo ska bli hästfrälst.. och det har han blivit! :love: Jag håller lektion 1-2 h per vecka för honom på halvblodet jag rider och han är superduktig och älskar att pyssla i stallet och gosa med hästarna. Dessutom är han modig, mjuk i hand och förstår snabbt poängen med allt.

Målet är - såklart - att vi köper en häst tillsammans inom något år, som kanske inte är den höghoppande häst som jag vanligvis faller för, utan en mer familjär häst som vi båda kan tävla litegrann på lite lägre nivåer. Tävlingsfokuset får ligga nere så satsar vi på varandra och en gemensam karriär inom ridsporten. Det tar lite längre innan jag får hoppa högt igen, men då kanske jag har den perfekta hästskötaren med mig... och samtidigt får vi mängder med rolig tid tillsammans!:banana: Det känns som en LJUS framtid! =)))

För mig är det inga problem. Driver eget företag hemma på gården så jag hinner med hästarna på dagtid då sambon ändå är borta. Ser även till att ha både häst och hundledigt lite då och då och resa bort eller hitta på saker ihop bara vi.

Kvällssysslorna i stallet går rätt fort och jag delar stall med en syster och pappa så vi har delat upp fodrinag och hjälps åt med varandras hästar om det behövs.

Jag tycker att de flestas pojkvänner/sambos verkar vara väldigt förstående för er hobby/livsstil:)

För att få ihop våra liv är det ett ständigt pusslande, och många dagar ses vi bara i dörren, trots att jag endast har en häst:cry:

Jag läser heltid på universitetet, sambon driver en egen restaurang/nattklubb och vi har 2 gemensamma barn som är 4 o 2 år.

Jag vet att han har försakat mycket av det han gjorde innan vi fick barn, för att jag ska kunna ha hästen kvar, vilket jag är honom evigt tacksam för:love: Säger inte det tillräkligt ofta till honom bara, det måste jag komma ihåg att göra i dörrhålet nästa gång vi ses:crazy:

Vi komprimissar.. Jag följer med honom på traktor och biluställningar och race..Å han hänger med mig till stallet. Han börjar lära sig. Han har till och med kört pållen själv..

hej alla ni tjejer som gör rätt. Va med hästarna!! Män brukar ha bilar eller dylikt att mickla med. Vilken man ber om lov över att vara i garaget hela kvällar?????? Det får dom ta. Alla har rätt till sin egen tid eller "hobby". Kalla det vad ni vill. Vill dom umgås så kan dom följa med.Även om mannen är härlig så har alla rätt att ha en egen grej. Han vet ju vart vi finns eller hur?????:cool: mvh silvette

*knapplånar*

Intressant tråd, jag tänker mycket på det här. För mig är respekt väldigt viktigt i det här avseendet. Man måste respektera hela familjens inställning och engagemang.

Det är också viktigt tycker jag att skilja på att ha en pojkvän som man inte bor med och att leva i en relation där man har familj, barn och gemensamt boende.

För mig har det definitivt inte varit okomplicerat! Min man är föga hästintresserad, tycker det är helt orimligt att lägga så mycket tid och pengar på en hobby. Hästarna i sig har han inget emot. När vi träffades red jag inte alls, efter något halvår blev jag medryttare och så fort jag fick råd köpte jag en egen häst. Det här var nästan tio år sedan nu så hästarna har funnits med ett tag.

Idag bor vi ett stort gammalt hus, har två små barn och jag har en unghäst. Min första häst fick jag ta bort ungefär i samband med att jag fick vårt första barn och då var det naturligt att ta ett uppehåll från hästägandet. Min man hoppades att det skulle bli för gott och att jag kunde nöja mig med att vara medryttare 2-3 dagar i veckan. På ett sätt önskade jag också det, för familjens skull. Ett hus behöver skötsel, barn behöver omvårdnad och relationer kräver sitt... Men hästägandet är som ett gift, man får abstinens.

När yngsta dottern blev ett och ett halvt stod jag inte ut längre och började leta ny häst. Som tur är bor vi granne med stallet och det var nog en av anledningarna till att min man ändå accepterade mitt beslut. För jag hade faktiskt svårt att driva igenom ett hästköp mot hans vilja. Det handlar inte om att be om lov utan att respektera familjemedlemmarnas olika uppfattning om hur vi ska få ihop det. Här blir det också en ekonomisk fråga. Det är trots allt så att en ganska stor del av våra "fritidspengar" går till min häst. Jag har väldigt ofta dåligt samvete... Samtidigt mår jag så bra av att få ha mitt lilla projekt.

Jag tycker ändå att det är skönt att ha en man som inte sväljer mitt hästintresse med hull och hår. Det gör att vi kan ha ett normalt (?) liv utanför hästeriet. Barnen får en uppväxt där de ser något annat än hästskit och ridbyxor. Ibland funderar jag över de ungar man ser ute på tävlingar som inte verkar få göra något annat än att kajka runt i hästbussar och äta så mycket glass de orkar (för att hållas nöjda) vareviga helg (visst generaliserar lite grann :angel: ). Så vill jag faktiskt inte ha det, kanske lite, men inte hela paketet. Jag tycker det är ganska mysigt att få behålla mitt hästeri för mig själv. Fast jag älskar när min treåriga dotter sitter på min häst och ropar "trava mamma, jag vill trava!" :love:

Det blev långt men jag tycker faktiskt att det är viktigt att kunna fundera kring de här sakerna nyanserat. Jag håller med om att man inte bara kan säga att "jag skulle aldrig välja bort hästarna för min kille" - det beror liksom på situationen. Jag är ibland livrädd att min man ska säga "nu får det vara nog, jag har tröttnat på att vara din barnvakt..."

Så lyhördhet, respekt och en förmåga att snabba sig som f-n i stallet när det behövs det tror jag är viktigt.

Ja det här satte huvet på spiken... Vad gör man när det inte riktigt fungerar häst vs relation?

Jag och min sambo har varit tillsammans i sju år och i början pluggade jag och hade hästarna hos mor å far, det blev bara häst på helgerna. När vi väl flyttade ihop så hyrde jag en stallplats till en av hästarna. Det funkade ganska bra men jag var tvungen att åka dit varje dag för insläpp å mockning. Efter ett tag så tog jag hit även den andra hästen och då blev det ännu lite mer tid i stallet. Det blev lite knorr från sambon men eftersm han jobbar kväll varannan vecka så löste vi det så att de veckorna hade jag mkt häst å veckorna han va hemma tre dar ridning men fortfaranade varje kväll eftersom jag måste ta in och mocka, då blev det nån timme.

Nu har jag bytt stall och har två lediga dar per vecka och har jag varit där på fm så tar dom in och ger kväll. Funkar ganska bra men det knorras ibland trots allt.

Jag är nu arbetslös och har lite mer tid till hästarna men försöker ändå att pussla ihop det så att det inte krockar med när sambon är hemma.

Ibland är det jobbigt för han tycker att jag "bara" tänker på hästarna och att det är det enda som exicterar i mitt huvud. Visst det tar mkt tid men det är en del av mig och det visste han från början. Nu vill jag köpa hus så att jag kan ha dem hemma på gården men det är fet-NEJ! Vad ska man göra? Byta sambo eller släppa hästarna som skulle vara som att hugga av mig ena armen eller ena benet???

Sambon sa från början av vårt förhållande att vi en dag skulle skaffa hus så att jag kunde ha dem hemma men nu vekar han ha ändrat sig. Skulle vi skaffa barn säger han att då kan jag inte va i stallet, vad är det för inställning då? Jag brukar säga att då får han släppa sin skoter och bilarna... Men varför måste nån ge upp ett intresse för att ett barn skulle komma in i bilden?

Ja allt dett är ett svårt och känsligt ämne som man kan diskutera i evighet å ändå inte komma till nåt vettigt resultat... Vad säger ni har ni nåt bra svar, jag undrar precis som TS.

Ja, om man ska vara lite klok (vilket jag inte alltid lyckas med...) så tror jag att det är viktigt att det inte blir en maktkamp. Jag tror det är farligt när man börjar jämföra för mycket "om du får göra det, borde jag få göra det här" osv. Det är nog också väldigt viktigt att kunna kompromissa, att ska man skaffa barn kanske det är sunt att ta ett litet uppehåll och låna ut kusen på foder under höggraviditet och första månaderna. Det gjorde jag och det var faktiskt jätteskönt - även för mig. Jag ville kunna fokusera på att bli mamma och inte behöva oroa mig för tappskor och hältor och f-n och hans moster den första bebistiden. Om man försöker vara mindre rabiat (det är lättare sagt än gjort!) så tror jag man vinner i längden. När jag varit utan egen häst och hade två småbarn och ÄNDÅ längtade halv ihjäl mig efter en egen häst kunde inte min man säga nej.

Min man tvärvägrade också eget stall när det började gå upp för honom vad det innebar i skötsel, ansvar och passning. Idag kan jag tycka det också var klokt, det är ett himla jobb! Att hitta en bra inackorderingslösning (tyvärr kan det bli dyrt) tror jag är det bästa för familjefriden.

För att hålla relationen frisk är det viktigt att man avlägger en viss tid som är öronmärkt för att umgås med sambon.
Att hästar är en hobby, eller snarare en livsstil som äter väldigt mycket tid gör att det ibland blir påfrestande för ens partner. Men jag har märkt att ju mindre hobbys partnern har, ju mer gnäll blir det om ens hästeri. Måste man förlita sig på sin partner för att bli road, då kanske man bör söka sig en clown att slå sig ner med, eller skaffa sig en hobby. Sen möts man upp på kvällen och mår bra i varandras sällskap, den tid man har. Dock viktigt att man gör plats för just den tiden.

För att hålla relationen frisk är det viktigt att man avlägger en viss tid som är öronmärkt för att umgås med sambon.
Att hästar är en hobby, eller snarare en livsstil som äter väldigt mycket tid gör att det ibland blir påfrestande för ens partner. Men jag har märkt att ju mindre hobbys partnern har, ju mer gnäll blir det om ens hästeri. Måste man förlita sig på sin partner för att bli road, då kanske man bör söka sig en clown att slå sig ner med, eller skaffa sig en hobby. Sen möts man upp på kvällen och mår bra i varandras sällskap, den tid man har. Dock viktigt att man gör plats för just den tiden.

Ja det är PRECIS så jag känner att nån kan tänka så lika...
Sambon har ju bilarna och skotranrna som sagt och dom kan man bara ställa undan hur länge som helst utan att ens kolla till. Så är det inte riktigt med hästar dom behöver oss VARJE dag och det kan lixom inte sambon förstå...
Men samtidigt så säger han ju att han ser att jag mår bra av att få vara med hästarna så han är nog lite tvetydig trots allt.

Aja det löser sig nog och som sagt så är det viktigt att avlägga viss tid som vi bara har till varann och det har vi alltid fredag och sen en dag till i veckan som kan variera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 474
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 288
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 942
Senast: Whoever
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 926
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka