Hästägare och student

Finess

Trådstartare
Ni som är studenter (högskola/universitet/heltidsstudier) och samtidigt hästägare.. Hur får ni ihop er vardag?
Går det med rätt prioriteringar, eller är det praktiskt taget omöjligt?
Vill höra en massa synpunkter och upplevelser av detta. :bump:

Sv: Hästägare och student

Jag tyckte faktiskt att det var lättare att vara hästägare och student (!).
Som student hade man kanske inte direkt mer fritid, men det var lättare att disponera tiden som man ville. Skönt att kunna komma in i ridhuset när det inte är fullt o.s.v. Jag klarade mig bra ekonomiskt eftersom jag bodde billigt (bostadsrätt) och jobbade extra. Jag har alltid varit bra på att hålla i pengar...

Och du pluggade också heltid? Jag kan tänka mig att du har rätt! Man får lära sig att ta tillvara på tidiga mornar och så kan jag tänka mig? :)

Jag pluggar på heltid (doktorand) och har en halvtidstjänst som adjunkt (heter det det på svenska?) ovanpå det. Hästen hinner man alltid med. :) Dock håller jag mig enbart till stall med fullservice. Om jag vore tvungen att vara i stallet varje dag for mockning, fodring, in- och utsläpp skulle det absolut inte gå - jo, kanske om jag slutade laga mat, rätta skrivningar, gå på gymmet och sova. :D

Jag har pluggat i stort sett hela tiden efter studenten, visserligen bara fristående kurser, men det har inte varit några problem att hinna med hästarna också. Jag har två hästar, visserligen inga tävlingshästar, utan det är min gamla tävlingsponny och ett halvblod, som på grund av en operation som föl inte kan ridas mer än max fem gånger i veckan. Fördelen med det är att jag kan uttnyttja hennes vilodagar de dagar det är extra körigt.

Ekonomiskt har man ju inga direkta möjligheter till utsvävningar, men det tror jag du känner till. Jag har fördelen av att kunna bo kvar hemma (pluggar i min hemstad), då dras kostnaderna ner ganska rejält. Plus att min syster är lite delaktig i hästarna också, så mamma och pappa betalar hyran och hovslagarräkningen för ponnyn.

Står i ett stall där jag sköter ALLT själv utom den tidiga morgonfodringen, den tar pappa när han ändå kör förbi när han ska till jobbet. Litar inte på att de andra i stallet skulle sköta halvblodet på rätt sätt (lite av en problemhäst), så jag gör hellre allt själv. Stallet ligger lite drygt en mil från vårt hem, men på vägen in till stan.

Det handlar mycket om att prioritera vad man tycker är viktigt. Hästarna, bilen och hockeyn är det jag lägger pengar och tid på utöver skolan. Det funkar för mig, för att jag anser att det är värt det.

När jag puggade hade jag tid men sämre med pengar. Med extrajobb och hästarna boende hos föräldrarna så gick även det ekonomiska. Jag pluggade på heltid i fem år och hade hästar hela tiden och skötte alltihop själv med fodringar osv.

Tror dock att det här med tiden är olika på olika utbildningar. Vissa är schemalagda väldigt mycket, jag var inte det men hade massor av självstudier istället. Jag kunde alltså nyttja ridhuskort väldigt bra eftersom jag ofta kunde åka på förmiddagen vanliga vardagar. Är man schemlagd mycket går ju inte det men å andra sidan har man kanske kvällarna fria då.

Pluggade heltid, hade två extrajobb, var kåraktiv och hade hästen i kollektivstall. Och hade ändå mycket schemalagt.
Nu i efterhand förstår jag inte riktigt hur jag fick ihop det, men det gick hur bra som helst!

Men jag vill också poängtera att det inte på något sätt är ett misslyckande att inte få tillvaron att gå ihop som student och hästägare! Jag gissar att jag har förträngt de perioder då det var som tuffast och då energin tröt.

Pluggar heltid på universitetet, är gift och har 2 barn samt häst till mig och ponny till barnen, jobbar extra för att få det att gå runt. Tycker att det funkar super! Har lättare att pussla med tiden än när jag jobbade heltid.

Har dock medryttare till både min och barnens 2 dag/veckan både ur den ekonomiska och tidsmässiga aspekten.

Tack för alla svar.
Jag har fått en chans att ta över en häst efter sommaren.
Det som gör mig osäker är just det att jag är student.
Jag måste även ha hästen inackorderad då jag pluggar i en stad 30 mil hemifrån Skåne..
Jag räknar på det för fullt (har stöd om det skulle krisa)..
Men som sagt, jag har ju mer möjlighet att prioritera min tid :)

hur har du tänkt få ihop ditt eget leverne+häst+studier på 8000spänn?

jobba extra, javisst.. men när? hur? jag skulle inte orka eller ha tid att både plugga, ha häst och jobba samtidigt. dessutom sätter csn käppar i hjulet rejält med sina jävla fribelopp.. 1½ månads sommarjobb, sedan är fribeloppet uppnått o man börjar få avkall på studiemedlet.. vilket gör att man måste ha än mer egna pengar för att få det att gå runt... och ju mer man jobbar, desto mindre får man via csn..

man får nog välja hur man ska göra.. har man inte någon som betalar för en så får man nog glatt välja bort något, hästen eller studier... o då vet jag vad jag själv väljer iaf.

Jag är fullt medveten om det. Du har en väldigt negativ klang, men du vet ju inte hur jag har det, eller hur?
Bor såpass billigt att jag faktiskt har en hel del pengar över, har stöd hemifrån och en buffert jag jobbat ihop.
Jag skulle aldrig ens fundera på att skaffa häst om jag inte hade tillräckligt med pengar för alla utgifter. Förutsedda som oförutsedda.

Kan tillägga att jag redan pluggat halva tiden av mitt program, så det blir 1,5 år av snålt leverne sen är jag klaar.

Jag har pluggat heltid i 1,5 år och haft häst under hela tiden. Jag skulle aldrig i livet välja bort hästen. Jag har CSN och jobbar extra på ett arbete som är relativt välbetalt. Jag klarar mig gott och väl och det blir över. Lever bra och bor riktigt bra.

Skulle jag förlora jobbet skulle jag fortfarande ha råd att ha kvar hästen men då behöva flytta till annat boende och inte ha lika stora utsvävningar vad gäller maten. För oförutsedda händelser finns det pengar undanstoppade som är öronmärkta för hästen.

Jag anser att det handlar om prioriteringar. Vill man tillräckligt mycket så går det.

Ni som är studenter (högskola/universitet/heltidsstudier) och samtidigt hästägare.. Hur får ni ihop er vardag?
Går det med rätt prioriteringar, eller är det praktiskt taget omöjligt?
Vill höra en massa synpunkter och upplevelser av detta. :bump:

Jadu... jag tycker det är svårt att hinna med allt. Jag har två hästar, studerar heltid och äger ett hus tillsammans med sambo. Dock (tur kanske?) har vi inga barn.
Iofs får jag pendla långt, har 4 mil till hästarna och 6,5 mil till Högskolan, så det går ju åt en massa tid för bilkörandet. Hade det varit praktiskt möjligt hade jag hellre åkt kommunalt för att kunna utnyttja pendlartiden mer effektivt med att studera på tåget/bussen.

Det är tufft att hålla igång två hästar, ta hand om huset och studera. Eftersom ekonomin är ganska låg (men stabil) så kan jag inte köpa mig saker som skulle ha underlättat allt jobb, så som man kan göra om man har en högre inkomst.

En dag för någon vecka sedan så valde jag att inte motionera djuren, men åkte ut tidigt och fixade allt. Jag var hemma igen kring 09.00 och det kändes konstigt att ha så mycket tid över hela dagen, så mycket tid över för hemmapyssel, umgänge och studerande. Det var verkligen jätteskönt! Då kom jag att fundera över hur lugnt och skönt det vore att inte äga häst, att ha så mycket mer tid över :)

hur har du tänkt få ihop ditt eget leverne+häst+studier på 8000spänn?

.

Det är inga problem om man ser till att prioritera rätt.
Tar ett billigare boende (oftast mindre centralt), lär sig laga billig nyttig mat, ser över hästkonstnaderna och ska bör man ha en jäkla koll på pengarna!

Det finns några stora utgiftsposter man kan påverka för en så billig livsstil som som student/hästägare:

Boende. För några år sedan bodde jag i en lägenhet. Liten-men billig. Där fick jag alltså prioritera, om jag skulle ha hästarna blev jag tvungen att lösa boendet för mig, alltså bodde jag några år i en liten etta på 27 kvm.
Maten - jag klarade att försörja mig och mitt ex på 1000:- i månaden. Vi gick aldrig hungriga, det var svensk mat och allt var ekologiskt om det var möjligt, men man får se över hur man handlar.
Installning av hästarna. Såg mig runt i byarna runt omkring för att hitta ett bra men billigt ställe, vilket jag till slut gjorde. Det var bra ställe för hästarna, anledningen till att det var billigt att det var lite mer krångel för mig som hästägare, men superbt för djuren.
Foder är en stor utgift, det är bara att ringa runt till olika bönder och leta efter det mest prisvärda höet med bra näringsvärden så man inte behöver komplettera så mycket.
Mobil/kommunikation: Billigt abbonnemang/kontantkort. Ingen tv (saknade den ej, man hinner ju ändå aldrig titta :p )
Bil . Jag hade en billig skrutt, men den var rejäl och gick nästan aldrig sönder. Däremot så drog den rätt rejält med soppa = jag fick tänka till varje gång jag skulle använda den. Cykel är bra :banana:

Sen alla andra utgifter, kläder (rea), festande (billigaste ölen) etc ...
Så det går absolut att ha häst samtidigt som man studerar, men det är mycket uppoffringar. Iofs hade/har jag två hästar, det är nog enklare med en :)
Tycker man att det är värt uppoffringarna är det inga problem

Alternativet är att stalla in hästen på ett fullskötsel-stall och sen se till att jobba extra :)

Tiden tycker jag faktiskt inte alls är något större problem, tycker man har mer tid när man pluggar än jobbar, mitt program åtminstone, för jag har inte så mycket schemalagt. (Däremot har man ett ständigt dåligt samvete för skolan).
Mitt problem om jag haft häst hade snarare varit pengarna. Men det har löst sig riktigt bra, istället för att ha egen häst jobbar jag extra i ett stall :D

...Jag var hemma igen kring 09.00 och det kändes konstigt att ha så mycket tid över hela dagen, så mycket tid över för hemmapyssel, umgänge och studerande. Det var verkligen jätteskönt! Då kom jag att fundera över hur lugnt och skönt det vore att inte äga häst, att ha så mycket mer tid över :)

Det brukar inte funka så, ju mer tid man har desto mindre hinner man på nåt konstigt vänster :confused: :D

man får nog välja hur man ska göra.. har man inte någon som betalar för en så får man nog glatt välja bort något, hästen eller studier... o då vet jag vad jag själv väljer iaf.

Måste svara på detta också. Dumt att påstå att man måste ha någon som betalar för att det ska gå runt.
Jag köpte mina hästar vid 18 års ålder (7 år sedan). Ingen annan än jag har någonsin behövt betala för mina djur -mitt ansvar- .
De två sista åren på gymnasiet hade jag alltså två hästar och betalade allt själv. Iofs bodde jag hemma hos mamma och pappa och fick därmed boende och mat betalt. Men resten betalade jag själv med ett studiebidrag på 950:-/månaden, samt extrajobb varenda lovdag. Det var klart värt det.

Det brukar inte funka så, ju mer tid man har desto mindre hinner man på nåt konstigt vänster :confused: :D

Ja jag har också märkt av det ibland. Helst bland folk som har så mycket att göra -enl dem själva. Haha. Fast det kanske de har -om de har en väl undangömd hobby som tar mycket tid.
Nej nu ska jag inte vara sådan .. . . :p

Jag har läst 1/3 av min utbildning som ges på "typ halvdistans" på heltid. Vi har föreläsningar, exkursioner och praktiska moment varannan vecka och därimellan självstudier och praktiska uppgifter. Dagarna brukar sträcka sig från 8 till 16, ungefär och vi jobbar rätt mycket de praktiska dagarna. Hemmaveckorna har vi fullt upp med inläsning av litteratur, uppgifter och praktiska delmoment. Hemmaveckorna är dock rätt lättorganiserade efter egna behov och önskemål.

Jag har en unghäst, 3 år i år, så hon har inte mått dåligt av att få ta det lugnt de jobbigaste perioderna, Vardagshanteringen har kommit automatiskt ändå. Nu börjar hon dock mogna så pass mycket mentalt att jag kommer att hålla ett lite "högre" tempo i träningen, så vi kommer att göra mer och oftare. Förhoppningsvis orkar jag själv hänga med i schemat, trots tunga dagar i skogen eller i snickeriet.

Förra året jobbade jag ca 10 timmar per vecka på ett schema och eftersom jag var i skolan varannan vecka jobbade jag 3 kvällar på hemmaveckorna. (Arbetspassen var kvällstid, 5 timmar per gång.) Jag orkade inte med det i vintras (både tidsmässigt eftersom jag inte hann plugga så mkt som jag ville och fysiskt då arbetet är tungt), så jag sa upp mig. Jag har hoppat in vid behov på där några gånger under våren och planerar att fortsätta med det. Samtidigt letar jag efter andra extrajobb, för att fylla plånboken lite mer. Jag har sen några månader tillbaka städat på ett företag, 4 timmar per vecka, vilket lättat mycket på det ekonomiska trycket, men jag behöver mer om jag ska ha råd att köpa utrustning till hästen, verktyg och litteratur till skolan och annat som kostar. Några månader har jag verkligen levt på gränsen, men på nåt sätt lyckats få ihop det ändå. (Har alltid, på nåt magiskt sätt, dykt upp pengar från oväntade håll. *ta i trä* )

Jag har en sambo som betalar hyran medans jag betalar maten. Vi delar på allt det andra gemensamma, men våra dyra hobbys betalar vi själva. Så det är tight, men det går.

Jag står rätt billigt. Jag har 7 km till stallet (och cykelväg hela vägen) och en stallhyra på 800 kr/månad som det ingår en del utsläpp och fodringar i. Hur många insläpp och helgpass jag får vet jag inte än, då stallet är nytt för både mig och hästen. (Vi flyttade hit för sommarbete och blev sen erbjudna en plats i stallet.) Tidigare har stallhyran legat mellan 500 (bara stallplats) och 1500 (stallplats, foder, utsläpp/insläpp).

Så jag får ihop det, men det kräver planering, organisationsförmåga och ett jävlar anamma de där jobbiga dagarna. Och det gäller att inte förslappa sig de softa dagarna...

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 038
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 277
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 648
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 492
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025