hästar + får?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare explosiv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 248
E

explosiv

hejsan, har en väldigt angelägen fråga till er bukisar...
I hagen jämte där min häst går, går det får (bää). 2 av dessa får har idag + igår envisats med att hoppa över får-hagen och beta i hästhagen istället...
men jag har hört att hästar ABSOLUT inte får beta efter får, pga blodmask eller vad det nu var?! Någon som hört/sett/vet något om det här? :confused:

sucka.... vill ju inte direkt riskera livet på min allra bästa vän för ett par fårskallar...

Sv: hästar + får?

Dom betar jättebra tillsammans! Dom tar varandras rator så med god planering och vila emellanåt får du parasitfria hagar med hjälp av får. Det finns massor av trådar om detta med bete på "Andra djur".Kolla där!

Var glad!! Sambete med får är bland det bästa man kan ha för att SLIPPA blodmaskproblem.

Japp, beta med får är super! Men alla hästar jag stött på är rädda för får... Ingen aning varför?

Det är jätte bra att får och hästar sambetar.

Om dom innte gör som min mara, vallar fåren och även kossor i hagen. kanse skulle börja med westen med henne.

Kram

Vi har haft häst och får ihop i 16 år utan problem. Allt från en häst och 40 får till 13 hästar och två får.
Som sagts tidigare i tråden är det nog bara fördelar....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

okej... fick för mej att det kanske inte var så lyckat att de gick o betade i samma hage, eftersom de absolut inte får bo i samma stalldel. i stallet jag hyr in hästen hade de fåren och hästarna var för sej, men fåren bodde oxå inne i stallet.
sen var de tvungna att sätta upp en dörr mellan får/häst för hästarna kunde bli riktigt sjuka av fåren sa veterinären.....
...men vad skönt att det är annorlunda "utomhus" då :banana:

tack för era svar...

Ehum, vad skulle de bli för sjuka? Min kompis som har får i hagen har hästarna i stamma stalldel som fåren, och varken får eller hästar har blivit sjuka.

Hej!

Min mara brukade också valla får och kor, när hon gick med dom. Vad är det för stam på din? Kan dom vara släkt?? En viss typ av mara som gillar att flytta kor o får?? / Lavinia, vars mara till sist inte fick gå med korna för kalvarna fick inte vara ifred.

Jag tror din vetrinär hade fått något om bakfoten, jag undrar vad det skulle vara för sjukdom som överförs. Möjligtvis att fåren gjorde det för varmt i stallet så att luften blev dålig men för övrigt låter det fantasirikt....

Jag har också bara hört fördelar om att olika gräs ätare delar bete. Inget om att det skulle bli sjuka hästar :(

hon är efter Prince river xx och undan efter Flight RNF.

Ja hon tyckte det va skoj men det tykte inte ägaren till fåren så vi fick stänga av halva hagen så fåren kunde gå in till hästarna en inte hästarna till fåren (hade bara en övertråd) fast det va bra när fåren skulle klipppas för då öppnade dom hela hagen så valla hon in dom i fårhuset.

Kram

Var bara lugn... Hästar och får är ypperliga komplement betare till varandra. Fårens parasiter går inte på hästar och tvärt om... Alltså kan de inte smitta varandra.

Anledningen till att man inte brukar ha får och hästar i samma lokaler beror på att fåren alstrar mycket värme. Alltså försämrar det luften i ett stall. Detta är ju inget problem om stallet är ordentligt ventilerat eller att fåren inte är så många i antal.

Sen brukar man ju inte mocka fårens kättar annat än på sommaren. De går i riktigt djupa ströbäddar. Får urinerar förhållandevis liten mängd. Därför brukar deras bäddar blir ordentligt torra... och därmed dammiga.
Kan kanske varit något sådant som veterinären hade i åtanke när den rekommenderade separation av djurslagen?

Några enstaka får i ett välventilerat stall där man regelbundet lyfter ut bädden däremot är ju inte något problem.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har för flera år sedan fått mitt ledbrosk i ena foten söndertrampat av min käre Kanalj som hade bråttom in från hagen en...
Svar
15
· Visningar
395
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 936
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 375
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka