- Svar: 31
- Visningar: 2 621
Ett par cyklister fick syn på en man som jagade flera hästar i en hage utanför Kalmar på söndagskvällen. Efter konfrontation försvann mannen från platsen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är läskigt med allemansrätten?Läskigt med okända personer som går in ens hage.
Som jag skrev så tycker jag att det är läskigt med okända människor i ens hage, speciellt som den här händelsen där personen verkade jaga hästarna. Tycker inte riktigt att det hör till allemansrätten att ta sig in och jaga djur. Allemansrätten handlar väl om att man får vistas/passera på marken. Inte innebär det att man har rätt till att jaga djuren???Vad är läskigt med allemansrätten?
Här ränner det väl svampplockare både nu o då i mina hagar. Nog mest läskigt för dom om mina pållar hittar dom. Jag skulle inte vilja stå mitt i min hage med en hink eller korg när dom kommer lufsande. Hinkar/korgar innehåller godis till dom punkt slut. Skulle väl sluta med nertrampad svamp och förskräckta människor som blivit provsmakade..Vad är läskigt med allemansrätten?
Vad är läskigt med allemansrätten?
Det är bara att gå in. "Du har rätt att vistas i naturen oberoende vem som äger marken. Det är allemansrättens grund."Är det så att allmänheten helt utan anledning får gå in på betesmark?
De ställen jag hittar står det att man har rätt att passera genom betesmark.
Jag kan inte hitta det nu, men har för mig att man endast får passera om det inte finns en alternativ, närliggande väg/stig.
Det är bara att gå in. "Du har rätt att vistas i naturen oberoende vem som äger marken. Det är allemansrättens grund."
Fast nu är det så att om jag vill plocka svamp i grannens kohage så får jag det enligt Allemansrätten.Och ändå står det "passera" överallt gällande betesmark. Att man har rätt att vistas i naturen är inte samma sak som att man kan göra som man vill överallt.
Fast nu är det så att om jag vill plocka svamp i grannens kohage så får jag det enligt Allemansrätten.
Så länge djuren inte blir störda så är det ju inget problem? Ser du att de störs så får du ju gå därifrån.Fast det är väl inte helt utan anledning?
Å andra sidan hittade jag en sida där friluftsfrämjandet skriver att det är helt ok att både fika och tälta i hage med betesdjur.
Hur man nu ska kunna göra det utan att riskera att skrämma eller skada djuren.
Jag har aldrig haft en häst som skulle blivit rädd för att någon fikar eller tältar i hagen. Och jag har haft mååånga hästar på bete här av alla de sorter. Däremot hade nog tältet och fikakorgen inte blivit långvariga.Fast det är väl inte helt utan anledning?
Å andra sidan hittade jag en sida där friluftsfrämjandet skriver att det är helt ok att både fika och tälta i hage med betesdjur.
Hur man nu ska kunna göra det utan att riskera att skrämma eller skada djuren.
Jag har aldrig haft en häst som skulle blivit rädd för att någon fikar eller tältar i hagen. Och jag har haft mååånga hästar på bete här av alla de sorter. Däremot hade nog tältet och fikakorgen inte blivit långvariga.
Fast du behöver inte förstå varför, det enda du behöver förstå är att det är tillåtet att fika i hagen.Det har jag haft. Dom jag har nu skulle väl käka upp all fika, vilket definitivt skulle vara skadligt för dom.
Jag är helt för att man ska kunna passera genom betesmark om det inte finns andra vägar. Nu har jag ingen svampbacke inne i hagen, men hade kunnat leva med svampplockare också så länge dom sköter sig och skiter i djuren
Varför man ska fika i en hage om det finns alternativ förstår jag däremot inte.
Jag har haft folk som knallat in på min uppfart och tyckt att det är en bra idé att låta deras små barn mata shettisar med vetebröd genom elstängsel. Två fel av två möjliga. Inget av det är tillåtet enligt allemansrätt.
Fast du behöver inte förstå varför, det enda du behöver förstå är att det är tillåtet att fika i hagen.
Så länge de inte stör eller förstör, att fika i en hage ser de nog som ett egentligt ärende om de nu skulle göra det och finns det bättre alternativ så är det en icke-fråga.Det verkar inte vara riktigt så svartvitt.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6740655
Per Nilsson från Naturvårdsverket är expert på allemansrätten och han håller med i Annas resonemang.
– Anna har bra koll på läget. Allemansrätten innebär att man får vara på någon annans mark om man inte stör eller förstör. Man måste ta hänsyn till djuren och säkerheten i första hand och prioritera ner sina egna önskemål. Har du inget egentligt ärende inne i hagen då ska du inte gå in utan att ha ägarens tillstånd, förklarar han.
Mina hagar ligger så det finns vackra områden att sitta i. Så en svampplockare som gått in i hagen och inte ser hästarna då hagen är på 6 hektar kan väl mycket väl få för sig att fika där. Jag har också hagar en bit från gården som inte används under långa tider men som har staket och stängda grindar, lätta att gå igenom. Så ett år kan en gå där ostört - ett annat år går det kanske nötter där.Det verkar inte vara riktigt så svartvitt.
Per Nilsson från Naturvårdsverket är expert på allemansrätten och han håller med i Annas resonemang.
– Anna har bra koll på läget. Allemansrätten innebär att man får vara på någon annans mark om man inte stör eller förstör. Man måste ta hänsyn till djuren och säkerheten i första hand och prioritera ner sina egna önskemål. Har du inget egentligt ärende inne i hagen då ska du inte gå in utan att ha ägarens tillstånd, förklarar han.
Bra, bara att hängna in skogen och släppa 5 får och det är slut på söndagspromenader på markenDet verkar inte vara riktigt så svartvitt.