Hästar jagade av okänd man i hage

Som jag skrev så tycker jag att det är läskigt med okända människor i ens hage, speciellt som den här händelsen där personen verkade jaga hästarna. Tycker inte riktigt att det hör till allemansrätten att ta sig in och jaga djur. Allemansrätten handlar väl om att man får vistas/passera på marken. Inte innebär det att man har rätt till att jaga djuren???
Var ju att någon främande var i hagen som var läskigt, att störa djuren tillhör inte allemansrätten.

Det verkar inte vara riktigt så svartvitt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6740655

Per Nilsson från Naturvårdsverket är expert på allemansrätten och han håller med i Annas resonemang.
– Anna har bra koll på läget. Allemansrätten innebär att man får vara på någon annans mark om man inte stör eller förstör. Man måste ta hänsyn till djuren och säkerheten i första hand och prioritera ner sina egna önskemål. Har du inget egentligt ärende inne i hagen då ska du inte gå in utan att ha ägarens tillstånd, förklarar han.
Det får mig att bli påmind när jag och en praktikant var ute och red. Vi red först fel och kom till en hage, vi vände provade en annan väg. Kom till en annan hage och vi var så nära stallet, jag såg inga djur i hagen så satt av öppnade/stängde gick igenom hagen (väldigt kort sträcka) öppnade och stängde nästa grind. Praktikanten tyckte att det var lite läskigt och jag sa att vi hade inte lämnat några spår efter oss och hade det kommit ur någon från huset som vi passerade i kanten på gårdsplan, så hade jag fått förklara läget. Den ridturen blev nästan 2 timmar pga felridningar. Vi mötte en bil när vi gick ut mot asfaltsvägen, stannade i kanten och släppte förbi, vinkade på dom. Inga sura miner, kanske mer snopna att det var två hästar där.

Har tältat och fikat i hagar med djur många gånger. Är det stora betesmarker så är det typ omöjligt att veta om det är djur där.
Har vaknat mer än en gång av kor som undrat vad vi är för roliga typer som sover i deras hage :D (eller hästar som undrat om vi bjuder på fika).
Där jag bor så går det hästar i en vältrafikerad hage (motionsspår) - perfekt miljöträning för unghästar.

9 gånger av 10 är det mer ägarna som stör sig än djuren faktiskt.

Det får mig att bli påmind när jag och en praktikant var ute och red. Vi red först fel och kom till en hage, vi vände provade en annan väg. Kom till en annan hage och vi var så nära stallet, jag såg inga djur i hagen så satt av öppnade/stängde gick igenom hagen (väldigt kort sträcka) öppnade och stängde nästa grind. Praktikanten tyckte att det var lite läskigt och jag sa att vi hade inte lämnat några spår efter oss och hade det kommit ur någon från huset som vi passerade i kanten på gårdsplan, så hade jag fått förklara läget. Den ridturen blev nästan 2 timmar pga felridningar. Vi mötte en bil när vi gick ut mot asfaltsvägen, stannade i kanten och släppte förbi, vinkade på dom. Inga sura miner, kanske mer snopna att det var två hästar där.

I det fallet "passerade" ni ju så det är väl inga konstigheter eftersom det inte fanns någon närliggande alternativ väg. När det gäller ridning står det bara att man ska undvika att rida i hage.

Har tältat och fikat i hagar med djur många gånger. Är det stora betesmarker så är det typ omöjligt att veta om det är djur där.
Har vaknat mer än en gång av kor som undrat vad vi är för roliga typer som sover i deras hage :D (eller hästar som undrat om vi bjuder på fika).
Där jag bor så går det hästar i en vältrafikerad hage (motionsspår) - perfekt miljöträning för unghästar.

9 gånger av 10 är det mer ägarna som stör sig än djuren faktiskt.
Tänkte ”bor du i Lund tro?” Och det gjorde du :D Tror jag gått där :)
(Som en liten parentes :angel: )

Läskigt med okända personer som går in ens hage.
Vad är läskigt med allemansrätten?
Som jag skrev så tycker jag att det är läskigt med okända människor i ens hage, speciellt som den här händelsen där personen verkade jaga hästarna. Tycker inte riktigt att det hör till allemansrätten att ta sig in och jaga djur. Allemansrätten handlar väl om att man får vistas/passera på marken. Inte innebär det att man har rätt till att jaga djuren???
Var ju att någon främande var i hagen som var läskigt, att störa djuren tillhör inte allemansrätten.
Nullo-modo Nu argumenterar du ju mot dig själv? Freazer skrev just bara att det var läskigt med okända i hagen, det var du som drog upp allemansrätten.

Nullo-modo Nu argumenterar du ju mot dig själv? Freazer skrev just bara att det var läskigt med okända i hagen, det var du som drog upp allemansrätten.
Jag hade samma tanke, om någon kommenterar att det är läskigt med folk i hagen i en incident där det handlar om att jaga hästar så är det allemansrätten man angriper, som inkluderar att passera hagar. Hästfolk är snabba till att vilja ha sina hagar i fred men gärna utnyttja resten av allemansrätten.

Det kanske var lite malplacerat i tråden, då den inte handlar om allemansrätten primärt men @Freazer var den som ledde in tråden på att diskutera folk i hagen, inte jaga hästar vilket är direkt relaterat till allemansrätten och då är @nullo-modos kommentar helt i linje med det inlägget.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En lös häst med vagn har under förmiddagen sprungit lös utanför Katrineholm. Hästen har av okänd anledning kommit lös och rört sig bland...
Svar
0
· Visningar
73
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varje år drabbas flera hästar av ekollonförgiftning, något som kan undvikas om man har bra koll på vad som finns i hagen. Här får du...
Svar
0
· Visningar
65
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mannen misstänks för ett sprängdåd, flera skjutningar – och för att ha skjutit en häst. Nu åtalas 35-åringen för fem grova våldsbrott i...
Svar
0
· Visningar
130
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mannen misstänks för ett sprängdåd, flera skjutningar – och för att ha skjutit en häst. Nu åtalas 35-åringen för fem grova våldsbrott i...
Svar
0
· Visningar
117
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka