Hästar klarar sig bättre utan täcke än du tror

Redan vid fem plusgrader behöver hästar inget täcke. Men det behöver inte bli mycket varmare för att hästar ska ha obehag av ett täcke visar en avhandling, som presenterades vid ISES-konferensen i Rom nyligen.
 
Sen beror det mycket på hur hagen ser ut, om hästen har möjlighet att välja skugga, lä eller stå i sol eller vind. För något år sedan blev en häst som står på ett större stall i närheten mycket dålig, veterinär tillkallades och det konstaterades att hästen fått värmeslag. Det var på våren då morgnarna var kyliga men mitt på dagen gassade solen rätt bra. Den aktuella hästen stod med dubbla täcken, helhals i en liten grusad hagruta utan möjlighet till skugga och dessutom saknade hästen vatten. Sammantaget blev detta för mycket för hästen.
 
Sen beror det mycket på hur hagen ser ut, om hästen har möjlighet att välja skugga, lä eller stå i sol eller vind. För något år sedan blev en häst som står på ett större stall i närheten mycket dålig, veterinär tillkallades och det konstaterades att hästen fått värmeslag. Det var på våren då morgnarna var kyliga men mitt på dagen gassade solen rätt bra. Den aktuella hästen stod med dubbla täcken, helhals i en liten grusad hagruta utan möjlighet till skugga och dessutom saknade hästen vatten. Sammantaget blev detta för mycket för hästen.

Och åt andra hållet. Min oklippta värmekamin (lätt att överhetta) står otäckad inne i plus 8 och uppåt. Men täckad med 100 gram ute i samma temp. Helt enkelt för att hon ute står i sjukhage, utan skydd, bredvid en havsvik där det blåser ofta, utan fri mat och - ja du fattar själv.

Sen tycket jag det är bra att göra dylika studier. Det får förhoppningsvis många som slentriantäckar att tänka efter. Det jag saknar i studien är om hästarna hade mat hela tiden eller ej?
 
Och åt andra hållet. Min oklippta värmekamin (lätt att överhetta) står otäckad inne i plus 8 och uppåt. Men täckad med 100 gram ute i samma temp. Helt enkelt för att hon ute står i sjukhage, utan skydd, bredvid en havsvik där det blåser ofta, utan fri mat och - ja du fattar själv.

Sen tycket jag det är bra att göra dylika studier. Det får förhoppningsvis många som slentriantäckar att tänka efter. Det jag saknar i studien är om hästarna hade mat hela tiden eller ej?

Och jag som inte har i sjukhage, har lä och träd som skyddar mot rätt mycket regn tänker så klart tvärtom. Nu är mina fullpälsade i år men om det skulle bli -20 inne är det kanske så att jag täckar inne och tar av täcket ute bara av den enkla anledningen att ute kan de gå och håla sig varma medan de ju inte kan röra sig lika mycket i boxen.
 
Jag ser faktiskt ingenstans i texten där det hintas ens om att ägaren bör lära känna sin häst och utgå från vad individen vill och behöver.

På ett ställe står det att det är generellt, men det är inte att mena på att det viktigaste är att ägaren lär känna sin häst och kan se när hästen behöver täckas.

En dålig artikel tycker jag då det riskerar att folk låter sina hästar frysa pga att dom ska klara vissa temperaturer. Överhuvudtaget så förstår jag inte varför dom går efter temperaturer egentligen alls då det inte är temperaturen i sig som avgör huruvida en häst fryser eller inte.

Generellt sett så tycker jag att folk känner sina hästar för dåligt helt enkelt. Eller helt enkelt inte tänker tillräckligt långt som tex på våren när många täckar sina hästar pga att det är lite kyligt på morgonen och inte tänker på att det blir otroligt varmt på dagen under täcket.

Varför skulle det vara en dålig artikel? Den är ju så objektiv som det bara går, och dessutom så är ju folk inte idioter/slavar under vad som skrivs/publiceras/forskas på så hur artikeln skulle få folk att totalt missköta sina hästar har jag oerhört svårt att se.
 
Min häst får ont i ryggen om det regnar på henne när det är under 15 grader iaf. Hon är inte klippt och kommer inte klippas. Hon har täcke dygnet runt, och henne har jag hellre lite extra varm istället för för kall och inte kunna rida på ett tag.

Fast eftersom din häst helt etablerat redovisat av dig i andra sammanhang har en stor problematik/historik med ryggen så är det väl ändå rätt självklart att det då är ett annat läge för din häst, liksom övriga liknande hästar /svar från andra med liknande historik på sina hästar .

Kl
Jag förstår verkligen inte hur sådana här studier sticker så mycket att så många dels läser helt uppåt väggarna vad som egentligen står att läsa, och dels känner att de i sammanhanget behöver motivera/försvara sin egen rutin om den avviker osv 😳
 
2E35A996-4C05-40FE-830F-C4B835B770A8.jpeg


Oklippt, dubbla (100g+skal) täcken i +8. Hon blir så satans grinig utan. Klipps när hon arbetas, blir så himla svettig, då blir det också tjockare liner vid behov.

I hagen går två till utan täcken, den ena brukar behöva klippas för att inte svettas fast hon bara går i hagen (men inte förra vintern, börjar bli gammal).

Jag tror det är svårt att uttala sig om andras täckande och klippande.
 
Fast eftersom din häst helt etablerat redovisat av dig i andra sammanhang har en stor problematik/historik med ryggen så är det väl ändå rätt självklart att det då är ett annat läge för din häst, liksom övriga liknande hästar /svar från andra med liknande historik på sina hästar .

Kl
Jag förstår verkligen inte hur sådana här studier sticker så mycket att så många dels läser helt uppåt väggarna vad som egentligen står att läsa, och dels känner att de i sammanhanget behöver motivera/försvara sin egen rutin om den avviker osv 😳

Problematiken är inte så stor egentligen, däremot så är hon en fuxmärr, så om ett hårstrå ligger fel så talar hon om det ;)

Men jag har haft ett gäng andra hästar som detta inte har stämt på. Mest talande var en valack jag hade, var det 20 grader, lite fuktigt i luften liiiiite blåst och sedan 3 regndroppar på det så skakade han som ett asplöv.


Jag tror att man vill försvara sig eftersom man konstant bombarderas med att man minsann inte ska ha täcke osv osv. Folk i stallet som kanske hintar om att man borde ta av det eller liknande saker. Till slut så blir man ganska defensiv.

Och min häst går ju ändå barfota, rids bettlöst och bomlöst, men går med täcke jämt. Så folk vet ju inte vart de ska placera mig = Det snackas mkt.
 
Visa bifogad fil 21541

Oklippt, dubbla (100g+skal) täcken i +8. Hon blir så satans grinig utan. Klipps när hon arbetas, blir så himla svettig, då blir det också tjockare liner vid behov.

I hagen går två till utan täcken, den ena brukar behöva klippas för att inte svettas fast hon bara går i hagen (men inte förra vintern, börjar bli gammal).

Jag tror det är svårt att uttala sig om andras täckande och klippande.

Fast det är ju ingen som sagt att alla hästar klarar sig utan täcke jämt? Det är ju liksom nått ni tolkat in själva.
 
Jag har eventuellt något övertäckade hästar, då mina går på lösdrift skulle dom många gånger kunna vara utan täcke dagtid, men jag vill ha dom täckade på nätterna och hinner inte täcka av på morgonen. Dock har dom 50g fodring, och blir det "riktigt bra" väder så åker det av. Dom flesta som jag frågar i området har tjockare täcken redan. (Vi hade -15 några dagar, då fick min ena ha 100g)

Min går också på lösdrift, fri tillgång på grovfoder. Halvklippt och går med 50gr, jag själv tycker det borde vara för varmt när vi har ca 10 grader varje dag. Känner under täcket varje dag på olika tider, inte alls varm utan sval som hästen ska vara under täcket.
Vet ju dock att han är känslig så fort det kommer nederbörd, stallet ligger på höjden så det blåser näst in till varje dag. :meh:

Vet vissa som redan har 200gr på sina hästar i små hagar:( man undrar ju vad de har vintertid när vädret är riktigt dåligt... Jag tror min kommer klarar sig med 300gr i år(eller hoppas :angel: )

Och en annan svettas av att mocka i tröja:angel:
 
Vet vissa som redan har 200gr på sina hästar i små hagar:( man undrar ju vad de har vintertid när vädret är riktigt dåligt...
Varför bekymra sig över detta. Generellt vet man ju ingenting om andra hästars historik och att Oja sig över att de är påklädda är så tröttsamt. Har en facebookvän som gärna ondgör sig över att hästar står med regntäcke fastän det är mer än 10 + liksom. Ingen kan vara lika bra och klok som hen. Och alla som gör som hen inte tycker är dumma huvudet och stackars hästarna 😴 prata med ägaren eller anmäl djurplågeriet. Eller tänk att det kanske är bäst för just denna häst att ha det på detta sätt.
 
Oj då,...........hos oss märker jag att det är helt annorlunda.

1. Jag skiter i att hästen är blöt när jag ska rida. Hästen är oftast torr vid huden och jag har aldrig upplevt skav eller annan obekvämlighet för att hästen är blöt.

3. Här skrittas heller aldrig hästarna torra. Vi skrittar av hästarana den sedvanliga tiden. Hur den ser ut i blöta efter det skits det fullständigt i. Som du skriver, våra hästar svettas när vi skrittar dem eftersom det också sker i träningsform, så det skulle inte fungera.

Dessutom skickar jag ut hästarna svettiga i hagen utan täcke om det är -5 eller varmare förutsatt att det inte blåser snålblåst eller är väldigt dåligt med sol.

Däremot har jag täcke så fort det regnar mer än 4 timmar oavsett väder (förutom på varmaste sommaren). Då har jag ändå fjordhästar.

Jag tror det där är relaterat till typ av häst, och i viss mån den mänskliga kultur som omger den typen av häst.

Du har fjordhästar, jag har islandshästar. De sätter ju "lite" mer vinterpäls än vad stora ridhästar (typ halvblod) gör. Skulle jag vänta tills en regnvåt islandshästpäls torkar innan jag rider skulle jag få vänta i två dagar med fint väder, typ... Och jag har samma erfarenhet som du - hästen far inte illa av att jag rider (snarare tvärtom, att den blir varm gör att pälsen torkar upp fortare). Samma sak med att skritta en häst torr - det skulle ta flera timmar med en vinterpälsad islandshäst. Jag skrittar istället tills hästen har normal andning och är lugn och tillfreds.

Precis som du använder jag täcke på mina (delvis klippta) hästar när det är ihållande regn eller blötsnö - skönt för både dem och mig!
 
Jag tror det där är relaterat till typ av häst, och i viss mån den mänskliga kultur som omger den typen av häst.

Du har fjordhästar, jag har islandshästar. De sätter ju "lite" mer vinterpäls än vad stora ridhästar (typ halvblod) gör. Skulle jag vänta tills en regnvåt islandshästpäls torkar innan jag rider skulle jag få vänta i två dagar med fint väder, typ... Och jag har samma erfarenhet som du - hästen far inte illa av att jag rider (snarare tvärtom, att den blir varm gör att pälsen torkar upp fortare). Samma sak med att skritta en häst torr - det skulle ta flera timmar med en vinterpälsad islandshäst. Jag skrittar istället tills hästen har normal andning och är lugn och tillfreds.

Precis som du använder jag täcke på mina (delvis klippta) hästar när det är ihållande regn eller blötsnö - skönt för både dem och mig!

ett tillägg ang. blöt päls (blöt pga svett) är ju dessutom att pälsen är blöt just för att den fungerar..... svetten transporteras ut via hårstråna, dvs några korta minuter efter att hästen slutat svettas så är den torr längst in vid kroppen, och svetten lämnar den via hårstråna som då givetvis är blöta längre innan även de torkar.
Tycker många verkar glömma bort detta och tror att hästen är superkall/blöt inne vid huden.

Det kom ju någon studie för ngt år sedan som hade mätt hästarnas värmereglage/torkförmåga som fastställde att det är bättre för hästen att INTE slänga på ett täcke efter att den svettats klart men fortfarande var blöt, för det hämmade nedkylningen och torkningen på ett negativt sätt, tvärt om vad man tidigare trott.
 
ett tillägg ang. blöt päls (blöt pga svett) är ju dessutom att pälsen är blöt just för att den fungerar..... svetten transporteras ut via hårstråna, dvs några korta minuter efter att hästen slutat svettas så är den torr längst in vid kroppen, och svetten lämnar den via hårstråna som då givetvis är blöta längre innan även de torkar.
Tycker många verkar glömma bort detta och tror att hästen är superkall/blöt inne vid huden.

Det kom ju någon studie för ngt år sedan som hade mätt hästarnas värmereglage/torkförmåga som fastställde att det är bättre för hästen att INTE slänga på ett täcke efter att den svettats klart men fortfarande var blöt, för det hämmade nedkylningen och torkningen på ett negativt sätt, tvärt om vad man tidigare trott.

Japp, detta är ett fenomen som är rätt lätt att studera på mina islandshästar. När de blivit så varma efter träning att de inte är genomblöta (det rinner inte om dem), men ändå svettiga, så ser man tydligt hur fukten kondenserar längst ut på hårstråna och bildar en våt "matta" längst ut i pälsen, medan de är torra längst in om man känner med fingrarna. Att i det läget lägga täcke på hästen riskerar ju att "trycka ner" fukten i pälsen igen, så det brukar jag försöka undvika.

Är däremot hästen helt genomvåt, t.ex. genom kombination av svettning och fuktigt väder, så upplever jag att de torkar fortare av att få på sig ett fleece- eller ulltäcke en stund (då ser man också oftast en rand på halsen där täcket slutar, och hästen är torrare där täcket legat). Men det beror ju också på omgivande temperatur och luftfuktighet. Är det (som det ofta är på Västkusten där jag bor) hög luftfuktighet i kombination med få plusgrader, så torkar typ ingenting i luften, utan det blir bättre med täcke som får "suga upp" det värsta! Är däremot luften torr så funkar pälsen bättre i sig själv, utan täcke!
 
ett tillägg ang. blöt päls (blöt pga svett) är ju dessutom att pälsen är blöt just för att den fungerar..... svetten transporteras ut via hårstråna, dvs några korta minuter efter att hästen slutat svettas så är den torr längst in vid kroppen, och svetten lämnar den via hårstråna som då givetvis är blöta längre innan även de torkar.
Tycker många verkar glömma bort detta och tror att hästen är superkall/blöt inne vid huden.

Det kom ju någon studie för ngt år sedan som hade mätt hästarnas värmereglage/torkförmåga som fastställde att det är bättre för hästen att INTE slänga på ett täcke efter att den svettats klart men fortfarande var blöt, för det hämmade nedkylningen och torkningen på ett negativt sätt, tvärt om vad man tidigare trott.

Folk är uppenbarligen väldigt rädda för att deras hästar ska bli svettiga. Tror att just brist på kunskap om pälsens funktion och att vi är sämre på att skritta av våra hästar (så de hinner torka lite) är orsak. Eller nått.
 
Folk är uppenbarligen väldigt rädda för att deras hästar ska bli svettiga. Tror att just brist på kunskap om pälsens funktion och att vi är sämre på att skritta av våra hästar (så de hinner torka lite) är orsak. Eller nått.

Jag vet att det var ett himla snack jämt när vi kom hem med svettiga hästar. Det var liksom tabu och fult och taskigt för hästen. Vi tränade för att tävla (distans, hoppning, dressyr) och det var viktigt med konditionsträning. Att skritta hästarna torra har jag aldrig lyckats med om inte hästen ska gå en timme i sådan skritt att den segar sig fram.

Att travhästarna i stallet bredvid alltid kom in dyblöta av svett och sedan duschades av var helt naturligt och inte alls konstigt, enligt dem.
 
Jag vet att det var ett himla snack jämt när vi kom hem med svettiga hästar. Det var liksom tabu och fult och taskigt för hästen. Vi tränade för att tävla (distans, hoppning, dressyr) och det var viktigt med konditionsträning. Att skritta hästarna torra har jag aldrig lyckats med om inte hästen ska gå en timme i sådan skritt att den segar sig fram.

Att travhästarna i stallet bredvid alltid kom in dyblöta av svett och sedan duschades av var helt naturligt och inte alls konstigt, enligt dem.

Inte ens torra närmast skinnet? Det har jag gjort hur många gånger som helst. De är såklart inte alltid snustorra i pälsen, men närmast skinnet har oftast inte varit några problem alls.
 
Inte ens torra närmast skinnet? Det har jag gjort hur många gånger som helst. De är såklart inte alltid snustorra i pälsen, men närmast skinnet har oftast inte varit några problem alls.

Jo, det tror jag att de är några gånger men vi segrider inte i skritt så det är nog sällan de är torra innerst när vi kommer hem.
De eftersvettas oftast en halvtimme efter hemkomst också vilket ju är svett ända inifrån. Men, efter det är ju inte långt efter det sedan som de börjar torka.

Vi släpper ut dem utan täcke om det är vindstilla, +5 grader och gärna lite sol.
 
Oj då,...........hos oss märker jag att det är helt annorlunda.

1. Jag skiter i att hästen är blöt när jag ska rida. Hästen är oftast torr vid huden och jag har aldrig upplevt skav eller annan obekvämlighet för att hästen är blöt.

3. Här skrittas heller aldrig hästarna torra. Vi skrittar av hästarana den sedvanliga tiden. Hur den ser ut i blöta efter det skits det fullständigt i. Som du skriver, våra hästar svettas när vi skrittar dem eftersom det också sker i träningsform, så det skulle inte fungera.

Dessutom skickar jag ut hästarna svettiga i hagen utan täcke om det är -5 eller varmare förutsatt att det inte blåser snålblåst eller är väldigt dåligt med sol.

Däremot har jag täcke så fort det regnar mer än 4 timmar oavsett väder (förutom på varmaste sommaren). Då har jag ändå fjordhästar.

Låter väldigt vettigt i mina öron (och ögon).
 
Låter väldigt vettigt i mina öron (och ögon).

Jo, men det kändes jäkligt fel första gången jag släppte ut dem så här. Det var efter artikeln.

När vi skaffade häst ´84 då stod ju hästarna alltid inne och torkade innan man släppte ut dem. Då stod vi i ett stall med fullservice så det var ju lätt. :)

Nu orkar jag inte hålla på så artikeln kom precis i rättan tid.;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 443
Senast: Sootie
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 194
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp