Hästar med sadelläge långt fram?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Smultron92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 328
S

Smultron92

Släng in lite bilder på hästar med sadellägen långt fram och berätta lite vad det är för häst & så. Skulle vara kul att se andra hästar som ahr sadelläget långt fram också:)

Sv: Hästar med sadelläge långt fram?

Det förstår jag:angel:, hade alldeles för bråttom när jag skapade tråden.
men skulle vara roligt om ni slängde in lite bilder på hästar med kort rygg & som har sadelläget långt fram. Hoppas du förstår bättre nu.

Jag förstår men jag har inga kort.
Du menar att hästen är byggd så att den ska ha ryttarens tyngdpunkt långt fram.
Hästen behöver inte ha kort rygg för den sakens skull.

Dessutom kan det vara svårt att se exakt på kort om man inte ex ritar med krita och talar om måttet som blir.

Tycker min häst har tyngdpunkten ganska långt fram, iaf under arbete så det kanske är svårt att se på denna bilden. Ryggen är dessutom kort 43 cm.

Jag håller med dig, om man tittar på bilden verkar det så.
Nu vet jag att du kan och vet mycket om sadlar, men för trådens skull så innebär detta att du måste ha en sadel som har sin tyngdpunkt långt fram.
Så att den stämmer överens med hästens tyngdpunkt.

Annars kan bara det göra att sadeln åker fram.

Precis, därför är det inte många vida sadlar som funkar heller (för mig). De har oftast tyngdpunkten längre bak..

Här är en till med kort sadelläge långt fram
16526154.jpg

Mer tränad rygg, mindre svank, men dock är sadelläget långt fram

19022126.jpg

Med en bredd som inte är nådig så har jag inte mycket att välja på. Men Griffin cob fungerar i de flesta lägen och har tyngdpunkten ganska bra fram, det bästa är att sätet är rakt så jag kan följa hästens tyngdpunkt varefter den kommer att förläggas bakåt. För djupaste punkten är ju inte var hästen alltid kommer ha sin tyndpunkt i rörelsen.

9779104.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: iNHALE
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
464
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka