Hästar och får på rymmen

Sv: Hästar och får på rymmen

Men herregud... är väl inte första gången som ett omhändertagande är katastrofalt, heller? Man kunde ju tycka att de som har rätt att besluta om sådant här också klarar av resten av hanteringen...

Men herregud... är väl inte första gången som ett omhändertagande är katastrofalt, heller? Man kunde ju tycka att de som har rätt att besluta om sådant här också klarar av resten av hanteringen...

Det är Länsstyrelsen som tar beslut om omhändertagande, det kan i vissa fall vara polisen också, men det är alltid polisen som verkställer besluten. Länsstyrelsens personal har alltså inget ansvar för den praktiska delen av ett omhändertagande, men de ombeds ibland vara med, vilket sker då polisen vill ha hjälp med olika saker i samband med ett omhändertagande.

I detta fall verkar det röra sig om en psykiskt instabil djurhållare, i efterhand kan man tycka att denne borde tagits omhand så att denne inte kunde påverka själva verkställigheten, men i sådana här fall är det svårt att veta hur människor i en trängd situation, som denne uppenbarligen tyckte att den var i, reagerar. Polisen får aldrig göra mer än vad som behövs, så är det en plötslig reaktion så är den ofta svår att förhindra.

Fåren är ju lätt att ordna, bara att ta dit några vallhundar... Hästarna och ägaren däremot! :crazy:

KL

Jag blev uppringd ikväll av polisen som ville veta om jag visste något om lösa får eller ev också några getter och dess ägare. Jag bor visserligen 2 mil norr om Örebro men kan de verkligen knatat så långt? Som jag förstod det skulle djuren vara på södersidan om mig. Har någon hört något om får springande lösa norr om Örebro?

JennyB

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En förrymd häst hjälpte, utan att själv ana det, den brittiska polisen att hitta en efterlyst man i tisdags. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under söndagsmorgonen fick polisen i området ett väldigt ovanligt ärende när de kontaktades angående en häst som var på rymmen i...
Svar
3
· Visningar
849
Senast: MissFideli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var fel att förbjuda hästar på strandskyddade områden, det har mark- och miljööverdomstolen konstaterat i en dom i dag. Domen kommer...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med flera bränder i området kring det nationella centrumet för hästsport i Avenches, Schweiz, dog 23 hästar. Bränderna...
Svar
2
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka