Hästar och kor??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JGA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 997
J

JGA

Nu har jag fått tag på stallplats...ska nu bara hitta någon lämplig häst för mig att köpa... Stallplatsen är jättefin! Med stora fina hagar. Dock finns ingen plats eller möjlighet att spola av hästen, så jag funderar på hur man ska gå tillväga för att göra det...

Men det var inte det jag skulle ta upp här allra fräsmt utan att hästarna där går hela sommaren och hösten med kor. Ett gäng med kossor plus en stor tjur. De säger att detta fungerar jättebra och att korna går undan och hästarna undan tjuren. Jag undrar bara om det är farligt att ha hästarna ihop med kor i samma beteshage? Är det någon mer som har det så? Kan korna ge hästarna sjukdomar? Har inget meot kor egentligen, men tjurar skrämmer mig... Dock undrar jag om det är så nyttigt för hästarna? Och om kor brukar skada hästar? Skrämdes mycket för ringorm när jag var liten och vi hade hästar hemma och red förbi kohagar hos grannarna. Man fick absolut inte röra en ko som kom fram till staketet. Nu gjorde jag det en gång ändå men aldrig mer, för mamma skrämde upp mig rejält för ringorm och hur det gick på både hästar och människor. Det gick bra dengången och sedan har man inte tänkt på det mer, och heller inte tagit reda på fakta... Alla kor har väl givetvis INTE ringorm!? Men kan de påverka hästens hälsa?

Bara en nojjig fråga från en tjej som inte ogillar kor men som är lite bekymrad över den nya situationen.

Jag har haft pålle i kohagarna eller sida vid sida i sju åtta år och aldrig haft en "kobaserad" sjukdom på pållarna. Däremot har vi haft finare på betena. :) Jag har fodret i ett rum så att man måste gå in i kalvstallet (kalvarna har också sitt foder där) och när man går ut igenom stalldörren står man nästan på tjurarnas foderbord. Använder samma kläder också och mina pållar mår bara bra...

Det kan vara lite spooky att hämta pållen om den stora tjuren står och blänger så ett tips är att ha med en annan människa som kan avleda uppmärksamheten eller ett kort rör så att man kan drämma till tjuren (korna med för den delen) på skallen om han blir för närgången... (men fråga ägarna först så att det är ok att du vill "skydda" dig själv på detta vis, dom kanske har ngn annan metod som är fungerande för dom)

Du kan ju alltid be ägarna vara med i början när du ska hämta hästen så att du får lite koll på vad djuren tycker om att en människa är i hagen.

Det enda jag skulle oroa mig för är att hämta hästen i hagen med en tjur i med tanke på hur nyfikna kor är plus att tjuren kanske vill beskydda sina kor men det kanske är en supersnäll tjur. Jag är nämligen jätterädd för kossor för jag vet inte hur de fungerar! Om de andra hästarna brukar gå med korna så fungerar det säkert utmärkt.

Se till jättejätte nog att inte ett enda djur har ett enda horn bara!!!! Vet en fin häst som blev ihjälstångad av en ko i somras... Både hästen och kon var van att gå tillsamman både med varandra och med andra hästar och kor... Men det gick illa ändå...

Jag skulle inte vilja ha min häst med kor, hellre med får isf!!

Är det en vuxen tjur så vet jag inte om jag skulle vilja gå in i hästhagen :eek:

På mitt förra stall gick hästarna ihop med kvigor. Det var inga problem!

Jag misstänker/tror att tjuren har horn... De hanterar dem inte förstod jag det som för kvinnan på gården är själv rädd för dem. De verkar inte ha haft problem att hämta hästarna i hagen...men jag kommer vara livrädd för tjuren... Tänk att gå in och hämta hästen långt inne i hagen med den där *RYYSER*... Funderar på att fråga mer om det men vet inte riktigt hur jag ska fråga på ett fint sätt, platsen förövrigt är kanon så är lite rädd att mista den emd...

Men hur kanon är det om din häst blir ihjälstångad!
Hon kan hamna mellan tjuren och en brunstig kviga i sommar och han blir arg och skadar henne, han kan skada henne utan anledning om ahn inte gillar henne och det behöver inte hända isamband med hopsläpp!

Annars kanske han tycker jättemycket om din häst och allt går bra, så blir han sur när du kommer och hämtar "hans" häst och stångar dig! Konstigare saker har hänt!

Tjurar blir ALDRIG pålitliga! De kan vara snälla men aldrig pålitliga!

Måste din häst gå med korna???

Går alla kor ihop??

Kanske hon kan gå med en lite flock kalvar eller kvigor som inte har horn!

Jag skulle inte våga riskera min hästs liv sådär!!

Att de går ihop med kor och kalvar skulle inte bekymra mig det minsta.
Däremot skulle jag VÄGRA att ha en tjur i hagen. Detta trots/tack vare att jag arbetat som avbytare på mängder med gårdar. Då FICK vi inte ens gå ut i en beteshage med tjur....
Det finns inte opålitligare djur än tjurar, och har man en påk med sig för att försvara sig blir de bara ännu mer taggade.
Det blir människor ihjälstångade varje sommar, så varför inte försöka få ägaren att ha djuren i två olika hagar?

Om de säger att det brukar fungera bra så gör det säkert det. Det enda är, som de andra också säger, att korna och tjuren inte bör ha några horn.

I övrigt är det bara bra att ha hästar och kor på samma bete med tanke på masksmittan. Den blir ju mycket mindre om där går kor.

Den enda nackdelen som jag ser, förutom hornen, är just det här med ringorm. Men, jag hade själv min häst på bete ihop med kvigor förra året och hon fick minsann ingen ringorm. Visst är ringorm jobbigt, men det är ju trots allt inte livshotande ifall din häst nu skulle råka få det.

Det finns inte opålitligare djur än tjurar, och har man en påk med sig för att försvara sig blir de bara ännu mer taggade

Jag skulle vilja påstå (som djurskötare och "bonnjänta") att kor och tjurar kan vara precis lika lömska, har sett olyckor av båda slag dessutom kan det vara påken/rörstumpen som räddar ditt liv om dom skulle gå till anfall!!! Får du in en bra träff på skallbasen/hornen så hinner du oftast få ett par sekunder (och det kan räcka) att ta dig åt ett eller annat håll.

Man måste respektera djuren och ha ögon i nacken..

men du vågar ha din häst med anndra hästar???
där kan det oxå hända vad som helst...min häst fick benet avsparkat så dom fick avliva henne.... :cry:

Jag vill inte att min häst ska må dåligt...därför vill jag ge den hästkompisar. Men jag säger inte att jag inte är orolig för riskerna med att låta den gå med andra hästar. Däremot så måste jag för mitt samvetes skull låta hästens välbefinnande gå före min oro...

Men angående tjuren (och ev även korna) så är JAG rädd för att hämta min häst i hagen om det är så opåöitliga djur, jag har ingen erfarenhet av dem och är en djurvän sedan barnsben så ville inte ha fördomar...men visst sjuttom är jag rädd för både min egen del och för hästens del :(

Himla synd bara på ett så himla fint stall och stora hagar:( Vet inte om jag vågar ringa dit och ställa kravet att min häst inte ska gå med något djur med horn...det känns lite väl magstarkt när man precis fått platsen *ledsen*

Du har ju tre alternativ.
1. Leta ett annat stall
2. Förklara läget för ägarna, du gillar stallet, känner oro inför kor/tjurar pga att du inte är van och att du kan tänka dig att ha pållen tillsammans med ett par stycken utav ungdjuren eller nåt.
3. Ta dit hästen och vara rädd varje gång det ska hämtas i hage.
Alternativ två är det bästa i mina ögon. Så farliga kan dom väl inte vara? Kan dom inte ta att du är ärlig så kanske dom blir svåra att ha o göra med i framtiden också???

Vi har alla våra hästar ihop med kor, kalvar + tjur eller kvigor + tjur när de går på sommarbete. Det fungerar alldeles utmärkt och de verkar trivas alldeles utmärkt ihop. De vilar tex tillsammans och främst unghästar utan vuxen häst verkar ty sig till koflocken. Enda problemet är att unghästarna kan jaga nötkreaturen ibland för att det är kul och de uppskattar inte alltid den leken... :)
Hos oss är det hästarna som är högst i rang och om man lägger ut foder så är det hästarna som äter. Inte ens tjurarna vågar sig fram.
För många år sedan hade vi en folkilsen tjur och enda sättet att flytta honom var att driva honom till häst a la cowboy.
Vi har aldrig fått ringorm på våra hästar och inga skador heller, så det kan du nog vara lugn för.
Dock är kor nyfikna djur som gärna blir lite närgångna och det kan ju vara skrämmande om man inte är van eller känner djuren. Våra vill gärna bli lite kliade i pannan och de kan säkert skrämma livet ur någon som inte vet vad de är ute efter ;).

Får du in en bra träff på skallbasen/hornen så hinner du oftast få ett par sekunder (och det kan räcka) att ta dig åt ett eller annat håll.

:rofl:

Ja, det säger väl allt! :D

Jag skulle aldrig ens GÅ IN i en hage till en okänd tjur!
Lite självbevarelsedrift får man ju ha!
Med kor skulle man ju kunna tänka sig att ha hästen, även om jag är lite tveksam, eftersom det kan bli olyckor med horn. Ringorm är ju väldigt vanligt bland nötkreatur, men det är ju inte farligt, men det kan vara ett helsike att bli av med. Men jag är inte säker på att det smittar så himla lätt ändå?

Jag vet inte så mycket om kor.
Men därimot fick vi ringorm o stallet och det var dessutom utan att ha några kor där så det kan man minsan få ändå.
Klart det var inget vidare kul speciellt inte med tanke på att man var tvungen att tvätta allt så noga och vara noga med vad man rörde. Men man dog inte precis av det och vi lyckades till och med hålla smittan till ett fåtal hästar i stallet genom att isolera de som hade blivit smittade (inte själva utan med varandra då).
Man fick bara lite medel man skulle tvätta hästen med och efter det så tog det inte så lång tid innan det var över och ingen av oss männskor fick de i heller. :smirk:
Klart det var kanske inte så snyggt med kala fläckar på hästarna men men... man kan inte få allt :D

Jag har aldrig haft en hornolycka på mina djur. Det är ju farligt för en häst att gå i en hage med pinnar eftersom att pinnen (grenen snarare) kan gå av och spetsa hästen (vilket hände en tjej i närheten)...

Jag behandlar alla okända djur med en stor respekt (oavsett om ägaren säger att "min bla bla bla är världens snällaste"). Sen spelar det ingen roll om det är kor, tjurar, hästar, hundar..you name it..

Som en parantes kan jag tillägga att vi har aldrig behövt "skydda oss" mot våra djur ute i hagarna. Vare sig om det har varit kalvningssäsong eller brunster.
Vi har fått använda röret vid enstaka tillfällen inne i lösdriften eftersom att tjurarna går i grupper om åtta och åtta och har en mycket mindre yta att röra sig på...
Respekt, ögon i nacken och att man försöker ha ryggen fri (inte endast för tjurar, det fungerar bra på andra djur också) är en stor hjälp på vägen.

Unga tjurar brukar vara riktigt mariga, men de äldre tjurar som jag träffat har varit väldigt sävliga. Häromåret var det tvivelaktigt värsta kreaturet i kohagen en ung kviga, som måste ha haft nåt fel i hjärnan - hon attackerade allt som rörde sig. :crazy: Tjuren var däremot bara lugn och snäll och ville följa med och titta överallt.

Jag är rätt så rädd för kor, trots att jag växt upp med dem, men det är också det; KOR. Tjurarna har aldrig muckat med mig, kan dock inte räkna gångerna jag blivit halvt mördad av en kviga/ko.

Säger de att det har gått bra så gör det säkert det. Klart att det finns risker med allt, men man kan ju bli överkörd när man går över gatan också. :smirk:

Om du känner dig osäker hur man bemöter kor, kvigor och tjurar så fråga gärna. Ha någon med dig de första gångerna så vet du hur man gör.

Är hagen stor? Om hagen är liten kanske det är större chans att djuren går på varandra. Är hagen stor är det nog ingen större fara.

Jag har haft mina hästar ihop med kor, kvigor och tjurar. Just nu går det två ungtjurar i hagen. De har aldrig gjort något. Kvigorna är väldigt nyfikna när man kommer in i hagen, tjurarna står ofta lite i bakgrunden. Men när de väl kommer fram gillar de att bli kliade i pannan.

Hästarna och kvigorna+tjurarna håller sig ofta på varsitt håll så det är inget problem för mig i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 043
Senast: Blyger
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 573
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka