Hästar och unga fruktträd

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Den här sommaren låter jag mina shettisar då och då äta på ena gräsmattan någon timme för att minska behovet av att jag klipper gräs. Jag har en lite större yta till där jag funderar på om de kan gå - men där finns några unga fruktträd (äpple, plommon, körsbär). Hur gärna äter hästar på sådana träd? Om det finns gräs, vad väljer de helst?

Mina islänningar skulle jag aldrig låta gå bland unga körsbärsträd, de har tagit död på rätt stora träd med sitt gnagande. Misstänker att de egentligen är 50% get.
Fast äppelträd/grenar brukar de inte vara så intresserade av iofs.
Tror körsbärsträ är väldigt smakligt.

Du kan vara glad om något enda överlever, även äldre träd måste ha skydd för att inte riskera avbarkas.

Shettisar är ju detsamma som förklädda bävrar så jag skulle inte släppa den i närhetenav några träd du inte vill bli av med.

Bara för det blev jag sugen på en tur längs "Memory Lane" och letade ta på hur det såg ut i min shettishage när jag försökte banta dem:
Screenshot_20260604_222035_Facebook.webp

"Hovförsedda bävrar" kallade vi dem då...😂

Mina hästar rör inte äppelträd i alla fall, dem har ett vinterhagen som dem aldrig gnagt på. Vet inte hur det är med andra fruktträd, men är det bara ett par timmar borde dem väl välja gräset 😇

Jag har haft shettis i trädgården med flera olika fruktträd, både äldre och yngre träd och flera somrar. Risken med yngre träd är att de används för att klia sig under magen med om de är väldigt unga. Mina shettisar valde gräsmattan alla gånger och gnagde aldrig på några träd öht.

Det landade i att jag satte stängslet i trädgården så att de inte kunde gå fram till träden, men i vissa fall sträcka sig över tråden och nå någon gren. Summa summarum så tycker hästar om körsbärsträd, precis som @Teilani skrev. Den grenen de nådde på körsbärsträdet är helt bar nu utan löv, men de verkar inte ha varit på några av äppelträden eller plommonträdet. Och det har alltså då aldrig varit någon brist på gräs, utan de har gått där en timme då och då när gräset varit lite högt så att jag inte ska behöva klippa så mycket gräs.

Liknande trådar

• Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Lättuggat som ej behöver blötas
  • Låta gräset växa sig högt?
  • Inbetning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat