Hästar plågas till döds i ridsport

Läste detta i min lokala tidning idag och kan inte låta bli att undra om bakgrunden hos de som skriver liknande debattinlägg? Är de själva aktiva i sporten och har insikt, eller är de av den klanen som absolut inte får ha någon form av djur domesticerat av människan? Jag menar inte att man måste vara i eliten själv, men man bör ha tillräcklig insikt och kunskap för att avgöra om en häst far illa när den ser andfådd ut eller om den de facto sprängt lungorna. Tillåt mig att fundera.

Klart det finns rötägg överallt, i alla sporter och även i sporter utan djur inkluderade. Se bara det nationella dopandet av ett helt lands (mänskliga) idrottare för inte alltför längesedan. Men generellt vill jag nog ändå påstå att det är förhållandevis få hästar i toppsporten som far illa om man jämför med hur det kan se ut på kreti och pletis bakgård och leriga "lösdrifter" utan nån desto bättre tillsyn...
 
Vem bryr sig om dom stollarna? Förutom att de ställer till en hel del oreda o skada, samt vars yttersta mål är att inga djur skall kunna ägas o att alla skall vara veganer. Släpp ut alla hästar, kor, minkar etc..

De skapar ju rubriker och försöker skapa debatt.
Av och till lyckas de ju skapa debatt bland andra "djurvänner".

Jag tycker att det är problematiskt att debatt skapas på ett väldigt polariserat sätt - visst finns det saker inom häst-tävlande som går att diskutera. Exempelvis såg en av de svenska VM-distans-hästarna väldigt tanig ut på ett foto som lades ut. Inte fin, faktiskt. Och det var inte ens aktivister som lade ut den bilden.

Betslingar som är hårda, nosgrimmor som dras åt hårt.

Det finns skäl att ifrågasätta en del skick och bruk, och vi borde välkomna debatt.

Samtidigt som "skandalskriverier" och överdrifter inte ger ett speciellt positivt diskussion/debattklimat och därför riskerar att förstöra och polarisera i stället för att öppna.
 
Nu handlar väl denna artikeln om den internationella tävlingsscenen och alla hästsporter? Trav, gallopp, distans, körning, dressyr, hoppning, fälttävlan, voltige etc. Kan inte uttala mig om i närheten av en liten % ens om villkoren för alla sporter i alla länder där hästsporterna uttövas. Det jag tror är att Sverige har mycket bättre lagar och kontroller jämfört med många andra land och att alla länder säkert kan bli bättre. Det tråkiga är att få höra dessa radikala meningar om att hästar som rids plågas, vilket långt ifrån alla gör, och att det är djurplågeri oavsett 😐 håller med @vallhund , får pröva hålla dom stollarna på gott avstånd 😊
 
De skapar ju rubriker och försöker skapa debatt.
Av och till lyckas de ju skapa debatt bland andra "djurvänner".

Jag tycker att det är problematiskt att debatt skapas på ett väldigt polariserat sätt - visst finns det saker inom häst-tävlande som går att diskutera. Exempelvis såg en av de svenska VM-distans-hästarna väldigt tanig ut på ett foto som lades ut. Inte fin, faktiskt. Och det var inte ens aktivister som lade ut den bilden.

Betslingar som är hårda, nosgrimmor som dras åt hårt.

Det finns skäl att ifrågasätta en del skick och bruk, och vi borde välkomna debatt.

Samtidigt som "skandalskriverier" och överdrifter inte ger ett speciellt positivt diskussion/debattklimat och därför riskerar att förstöra och polarisera i stället för att öppna.
Internationell djurvälfärd skulle må bättre utan dessa stollar.
 
Internationell djurvälfärd skulle må bättre utan dessa stollar.

Kanske.

Svensk djurvälfärd, helt klart. Här behövs inte stollerier och extremister eller aktivister, som regel.

Men vi ska tänka på att de flesta länder har mycket mindre sentimental syn på djur i allmänhet, jämfört med hur det är i Sverige.
Så det är också tänkbart att det kan behövas rätt grova exempel för att få människor att vakna upp.
Är det inte i en stad i Italien som det nyligen varit någon kapplöpning på ett torg igen, med skadade och avlivade hästar som resultat, igen.

För att inte tala om att tjurfäktning (nej, jag vet; inte hästar men väl offentligt sanktionerat djurplågeri)...
 
Borde finnas ett mer jordnära alternativ än denna typ av organisationer. Någon som vet om en internationell djurrättsorganisation som har mer fokus på kunskap, djur, natur och kretslopp?
Finns flera, utmärkande för dem är att de inte länkar till, eller skriver om PETA.
 
Jag tror Ridsport ska ha respekt för folks åsikter och lyssna.

Jag lyssnar gärna på påläst folk som är sansade. Jag tycker absolut hästsporten kan bli bättre.
Men den sakfrågan skjuts ju tyvärr i sank när de som lyfter den är både okunniga och rabiata. Det gör bara frågan en otjänst. Man stänger ju av gentemot såna iom att man inte orkar lyssna på all skit de kommer med. De bra sakerna drunknar i skiten.
 
För att inte tala om att tjurfäktning (nej, jag vet; inte hästar men väl offentligt sanktionerat djurplågeri)...
Bara som ett exempel på hur svårt det är med diskussioner om djurvälfärd...

En tjurfäktingstjur som dör i arenan är sex år gammal. Den har gått ute i flock hela sitt liv (man håller dem sju och sju. Det går åt sex tjurar för en tjurfäktning och man har en i reserv). De lever ett avsevärt bättre och längre liv än den stora majoriteten av nötboskap i den globala livsmedelsproduktionen. Transporterna sköts normalt OK - eftersom tjurarna måste komma fram hela. De har mat och vatten och reser med djur de känner- till skillnad från många nöt som ska bli mat. Slutet på slutet är dock gräsligare.

Produktionen av tjurfäktningstjurar ger som biprodukt också ett OK nötkött. Man håller även kor och kvigor ute. Marginalland - våtmarker - utnyttjas, ofta utan utdikning (att fåglarna finns kvar i Camargue är också till del en biprodukt av boskapsskötseln, som kan drivas som den görs pga tjurfäktningarna i Spanien och i Frankrike).

Nu är jag naturligtvis mot tjurfäktning - andra varelsers dödskamp SKA inte vara ett nöje! Men jag ströp inte en enda fransk bonde när jag besökte deltat. Och jag lät inte som PETA
 
Bara som ett exempel på hur svårt det är med diskussioner om djurvälfärd...

En tjurfäktingstjur som dör i arenan är sex år gammal. Den har gått ute i flock hela sitt liv (man håller dem sju och sju. Det går åt sex tjurar för en tjurfäktning och man har en i reserv). De lever ett avsevärt bättre och längre liv än den stora majoriteten av nötboskap i den globala livsmedelsproduktionen. Transporterna sköts normalt OK - eftersom tjurarna måste komma fram hela. De har mat och vatten och reser med djur de känner- till skillnad från många nöt som ska bli mat. Slutet på slutet är dock gräsligare.

Produktionen av tjurfäktningstjurar ger som biprodukt också ett OK nötkött. Man håller även kor och kvigor ute. Marginalland - våtmarker - utnyttjas, ofta utan utdikning (att fåglarna finns kvar i Camargue är också till del en biprodukt av boskapsskötseln, som kan drivas som den görs pga tjurfäktningarna i Spanien och i Frankrike).

Nu är jag naturligtvis mot tjurfäktning - andra varelsers dödskamp SKA inte vara ett nöje! Men jag ströp inte en enda fransk bonde när jag besökte deltat. Och jag lät inte som PETA


Jag förstår inte riktigt vad du vill säga ang tjurfäktningsdjuren ? 😳 hur menar du ?
 
Trav, galopp och passgångarrace involverar tusentals hästar eller hur. Vad händer med dessa när de inte presterar och inte kan säljas över slaktvärdet?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Med dold kamera har amerikanska PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) under fyra månader följt en välkänd tränare, vars...
Svar
12
· Visningar
1 553
Senast: Pigalle
·
  • Artikel
Hästnyheter Djurrättsorganisationen PETA, People for the Ethical Treatment of Animals, anmäler nu Totilas ägare Paul Schockemöhle och ryttarfamiljen...
Svar
0
· Visningar
1 465
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 631
Senast: Lazy Lady
·
Hästmänniskan Saxat från www.tidningenridsport.se " Grymma hästslagsmål i Asien På Filippinerna och delar av Kina organiseras hästslagsmål där...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 753
Senast: skuggan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp