Hästar som får insekterna att tvärvända?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Var 17 lägger man denna tråd då? Hursom.

Det kan väl knappast gått någon förbi att det blivit en insekts-invasion nu i värmen. Det har dock fått mig att fundera lite på ett fenomen, som jag märkt av på H.H:

Att alla hästar är olika känsliga för insekter, och att insekter dras olika mycket till olika hästar, det är ju öht inga konstigheter. Sen har vi H.H. Trots att jag inte använder något flugmedel, och inga flugtäcken, går det knappt en enda insekt på honom! Det är liksom inte bara "han får en mindre del än de andra" utan det är verkligen knappt ett enda kryp runt/på honom. Inte ens om vi är ute i skogen på eftermiddagarna! (Då verkar allt med vingar gå på mig istället....:meh:). Funderar på om det har med att han är flugskimmel att göra, men även på den tiden när han var kritvit resp. Apelkastat blå var det samma visa tydligen. Insekterna verkar formligen avsky honom! :banana:

Är det någon annan som stött på detta fenomen? Har någon förklaring till det?
 
Var 17 lägger man denna tråd då? Hursom.

Det kan väl knappast gått någon förbi att det blivit en insekts-invasion nu i värmen. Det har dock fått mig att fundera lite på ett fenomen, som jag märkt av på H.H:

Att alla hästar är olika känsliga för insekter, och att insekter dras olika mycket till olika hästar, det är ju öht inga konstigheter. Sen har vi H.H. Trots att jag inte använder något flugmedel, och inga flugtäcken, går det knappt en enda insekt på honom! Det är liksom inte bara "han får en mindre del än de andra" utan det är verkligen knappt ett enda kryp runt/på honom. Inte ens om vi är ute i skogen på eftermiddagarna! (Då verkar allt med vingar gå på mig istället....:meh:). Funderar på om det har med att han är flugskimmel att göra, men även på den tiden när han var kritvit resp. Apelkastat blå var det samma visa tydligen. Insekterna verkar formligen avsky honom! :banana:

Är det någon annan som stött på detta fenomen? Har någon förklaring till det?
Jag vet inte om färgen påverkar men det är knappast enbart pga den, jag har sett massor av insekter på skimlar av alla de slag. Jag misstänker att det avgörande är något med lukten eller blodet. Jag är själv måttligt populär bland myggor och direkt impopulär vad det gäller fästingar. Tror jag har fått 2 totalt i mitt liv (möjligen oräknat när jag var mycket liten. Jag var med på ett evenemang tillsammans med min syster där vi sammanlagt fick 0 fästingar, samtidigt var det en mor och två vuxna barn sammanlagt 75-100 fästingar. Och nej det kan inte förklaras av var vi rörde oss, det var lite blandat och klar jämförbart. Jag förstod deras noja om att leta fästingar bättre efter det, de delar inte sina uppmärksamhet jämnt.
 
Tror också på något i lukten. Jag är älskad av myggor, medan min man inte alls får samma beskärda del av dem. Han älskar således att gå på skogspromenader tillsammans med mig om sommarkvällarna, för alla myggor väljer mig istället. :meh:
 
Min svarta unghäst är snarare motsatsen. Vet inte om det beror på färgen eller att hon har väldigt tunn och mjuk hud och päls men insekterna och speciellt fästinglarverna/nymferna älskar henne. Helt otroligt svårt att plocka minifästingar dessutom :mad:
 
Flygfän söker sig till mörka djur, men det betyder ju inte att vita slipper. Det fanns en av 5 hästar i stallet som alltid var full i kryp, flugor, mygg, knott, bromar, älglöss, men det berodde knappast endast pga färgen (mörkbrun).

Jag skulle vara väldigt nöjd om jag hade en häst som din :D
 
Garanterat något med lukten.
De två av våra som "aldrig" har insekter på sig är en svart och en ljusbrun. Resten som går från färgskalan mörkbrun - fux blir sönderbitna om man har på insektsmedlet en timme senare än normalt.
 
Jag brukade skoja att om du ville slippa insekter på din häst - släpp då in mitt förra sto i hagen. Hon hade alltid markant mycket mer insekter omkring sig än alla andra.
 
Här finns en isabell som är helt förskonad och så en skimmel som har mängder (men verkar inte lida av det) och så en hög med vanliga fuxar,bruna, svarta osv som är precis som vanliga hästar dvs rätt så besvärade av de flygande insekterna.
 
Jag tror också det har att göra med doften på hästen samt vad den har för blod,för det är väll samma med människor?
Jag har aldrig haft ett myggbett i hela mitt liv, de gillar helt enkelt inte mig :D

OT Men hur är det med fästingar? Har du haft några sådana?

Själv älskas jag av myggen men har aldrig haft en fästing trots att jag alltid rört mig mycket i skog och mark. Har haft många som krupit runt på mig, men de sätter sig aldrig.

Min sambo däremot är inte riktigt lika uppskattad av myggen, men kan knappt gå förbi ett buskage utan att det sitter fast en fästing när han kommer hem.

Har hört andra observerat liknande så min ovetenskapliga hypotes är att de har motsatt smak. :D
 
OT Men hur är det med fästingar? Har du haft några sådana?

Själv älskas jag av myggen men har aldrig haft en fästing trots att jag alltid rört mig mycket i skog och mark. Har haft många som krupit runt på mig, men de sätter sig aldrig.

Min sambo däremot är inte riktigt lika uppskattad av myggen, men kan knappt gå förbi ett buskage utan att det sitter fast en fästing när han kommer hem.

Har hört andra observerat liknande så min ovetenskapliga hypotes är att de har motsatt smak. :D

Jag är inte särskilt populär varken bland mygg eller fästingar, men min mamma drar till sig alla sorters insekter och hon får stora kliande bölder. Pappa har inte ont av insekter alls, så jag är en blandning av dem men närmare pappas egenskaper. Min bror är som mamma. Vill man slippa insekter så ställer man sig en bit från mor eller bror för där är det helt insektsfritt :D
 
På samma tema: Jag och H.H var ute i skogen tidigare idag. Det började bli kväll och mycket flygfän av alla dess slag i luften. Så var det *någon stor äcklig sak med vingar* som hade tänkt attackera H.H, men som ca. 2 cm från honom gjorde en U-sväng och försvann :eek: :rofl:

Jag själv har på de dryga 20.5 år jag levt aldrig haft en fästing, och verkar inte överdrivet populär bland andra flygfän heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 526
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 342
Senast: Fille
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 006
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp