Hästar som ogillar att bli borstade.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Hovdam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 633
H

Hovdam

Har ett halvblodsto som helt enkelt avskyr att bli borstad. Undantaget hård borste i ansiktet! Rycka manen är också helt ok! Har över trettio års erfarenhet av hästar men här går jag bet. Piggborste eller bara en fårskinnsvante - spelar ingen roll! Hon skulle aldrig göra mej illa och är underbar att rida. MEN...varje dag samma sak...vevar med bakbenen och hugger i luften. Prövat det mesta utan särskilt långvarigt resultat. Hon vänder dock från "muräna" till "ängel" på en halv sekund. Samtidigt är hon mycket nyfiken och kelig. Är bekant med uppfödaren och enligt henne är flertalet hästar i denna linje stallmodiga men samtidigt med hög ridbarhet, vilket jag kan skriva under på. Kanske ska jag bara fortsätta ignorera henne som jag gör nu? Det blir ju inte bättre men inte heller värre. Min man kallar henne för "nippertippan", vilket nog stämmer rätt väl. Skäller man på henne blir det bara etter värre. Någon som har liknande problem och har något tips? :bow:

Jag har varken samma problem eller några tips, men jag tror faktiskt att hon är så fruktansvärt kittlig att hon bara inte kan stå stilla och vara en trevlig liten pålle. :)
Tänker mig själv in i situationen (är väldigt kittlig), där någon kittlar mig hela tiden. Jag hade ALDRIG kunnat vara stilla. :D
Tror du inte att det kan vara något i den stilen???

Jag tänkte tipsa dig om att byta borste men det hade du visst redan provat. Det finns en jättemjuk natur-borste på hööks som alltid har fungerat för mig, men vill hon inte ens att du använder fårskinnsvante så accepterar hon nog inte den heller. Annars brukar ju problemet vara att man borstar på fel sätt. Vissa saker kan vara riktigt obehagliga, prova på ex. armen.

Får du smeka henne med handen? Får du stå som när du borstar och bara ha handen liggande mot henne?
Det kan ju nämligen vara så att det är du som är problemet. En osäker häst kan tycka att det är obehagligt bara att du står i den positionen, speciellt om den blivit illa bahandlad så tidigare. Sedan kan hon ju även vara kittlig och även om det inte kittlar jämt att bli borstad så kanske hon förknippar det med borstningen.

Prova på olika saker - som inte behöver ha med borstar att göra. Använd händerna och dig själv för att försöka hitta problemet. Du kanske tom. får börja med att bara stå, hur reagerar hon på att ha dig intill sig så?
Om det är din position som är problemet så spelar det ju ingen roll hur mycket du än funderar på borstar. Det är bättre att hitta problemet innan man börjar söka efter en lösning.

Har en fullblods valack som är likadan, nåja nästan. Han hatar att bli borstad men med en mjuk mjuk borste så går det bra. Då accepterar han det iaf, men inte är han nöjd :crazy: och nåde den som tar fram en ryktborste, då är man inte populär.

Han är väldigt känslig i huden så det är bara att acceptera att han aldrig kommer bli överlycklig över att bli borstad.
Det får jag acceptera, det är bara så han är :)

(inte mkt till tips, bara lite tankar)

Har du provat med att ta en mjuk borste med gethår??
Jag skulel nog ha täcke på denan häst för att slippa borsta så mkt=) finns ju täcken med hals å allt=) bara benen som behövs borstas om det är geggigt och övrigt kan du ju ta en mjuk borste!
Det bästa är nog att bara skita i henne iggnorera och borsta på=) Acceptera att hon är lite kittlig=)

Har träffat på sådana hästar.

De har inte haft ro att bli borstade MEN efter ett hårt ridpass har de stått som små lamm och njutit av att bli ompysslade.

Har själv en häst som älskar att bli borstad men hatar att bli ryktad.... :confused:

Har nu kommit underfund med, att hon inte gillar att man trycker för hårt med ryktborsten mot henne, så nu accepterar hon iaf det. :D

Tyckte själv ett tag att det var helskumt, att vilja bli borstad men inte ryktad, men som sagt var nu funkar det. ;)

Jag har en likadan, hon hatar ALLA ryktborstar, urkul de gånger man ska städa henne ordentligt. Men under hårfällninen kom jag på att jag slipper både tänderna och hovarna om jag använder ryktsten så det är det som gäller för henne hela tiden nu. Mjuka borstar gör henne helt tokig och hårda borstar går så där...

/// ghost

Mitt ena sto är inte heller förtjust i borstar. Piggborsten går an, men ju mjukare borste, desto värre. Däremot så älskar hon att bli kliad och smekt. Kommer i hagen och kan stå hur länge som helst och bli klappad och masserad. Piggborsten får gärna även vara med. Det går även utmärkt att svampa av henne. Har kommit fram till att jag låter hennes muskler få massage av mina händer istället för borstar, och ren gör jag henne snabbt under sadeln före ridning och sedan svampar av henne efter ridtur. Som tur är, så är hon inte mycket för att rulla sig.
Man får väl försöka hitta den lösning som passar just den individuella hästen.
Hälsning Maja

Det är väl inte i mina ögon ett jätteproblem, jag får ju henne ren, men lite trist att inte kunna göra henne riktigt glänsande någon gång eftersom det är ett mindre krig varje gång. Förutom när hon är brunstig, då är det mesta ok för "madam". Jag tror att hon helt enkelt är väldigt känslig och inte så van att bli "fin-putsad". Köpte henne från uppfödaren när hon var åtta. Har som sagt prövat alla typer av borstar, fårskinn, min egen hand....piggborste är ok ibland, ryktborste ibland...Prövat att "gnubba" manken samtidigt som jag borstar (det som funkat bäst hittills), bli bestämd i rösten och kroppen (funkar ibland), berömmer henne jättemycket när hon inte gör motstånd (funkar ibland)... Hursomhelst, tänkte att någon kanske hade något tips, men det känns skönt att se att jag inte är ensam om detta problem. :smirk: I övrigt är hon en av de roligaste hästar jag haft - myckdet humor, stark personlighet och underbar att rida. Man får väl ta det onda med det goda.

Glansen har ändå inte med rykten att göra. Det är snarare rätt mat och god hälsa som ger en glänsande häst. Så om din häst inte glänser när den går där i hagen och är nyrullad, så kanske du behöver se över foderstaten.
Riktigt ren gör jag mitt griniga sto före en tävling, med vattenslangen.
Hälsning Maja

Jodå, hon glänser och jag har full koll på foderstaten. Jorddammet däremot får man leva med.

Min häst är, och har alltid varit precis som din!
Han är både väluppfostrad och tillräckligt snäll för att inte "mosa" de som hanterar honom med en spark eller ett rejält hugg, men man kan inte missta sig på hur mkt han avskyr att bli ryktad!

Det är bara elden som fattas, annars ser han ut som en fullfjädrad drake vid rykt! :D

Precis som din så är det ok att borsta hans huvud.
Likaså så är han det keligaste man kan hitta!
Men han har irriterat nafsat efter både "förbipasserande" och den som ryktar, så jag har fått "bråka" om det.
Aldrig hårt, men som en markering vill han nafsa i kläderna. Vilket jag ju inte tillåter.
Ibland får jag även "påminna" honom om "nafsförbudet" fortfarande, även om det är mkt sällan.

Han är hysteriskt kittlig. Förutom att han avskyr rykt, så avskyr han allt man "drar" på honom. Täcken, sadlar osv.

Och jag måste erkänna fast jag tycker han är min drömhäst, att han är rätt korkad som är så grisig som han är! :D
Har aldrig i hela mitt liv träffat på en häst som smetar ner sig mer än honom i hagen!
Finns det lera eller damm, så ska han rulla sig så man inte ser hans ursprungsfärg, och det 99 dagar av 100!
Och sedan grina illa när skiten måste bort från hans kropp! :smirk:

har du provat att borsta utomhus? Vissa tycker inte om att bli borstade i stallet.. :smirk:

Jag har en teori ,kan det vara så att dessa hästar som hatar att bli borstade gör det för att dom inte vill bli av med sitt "camoflage" som de skaffar sig dels genom att rulla sig och grisa ned sig,för att dölja sig mot "fienden".
Min ena väldigt dominanta häst hatar att bli borstad på alla sätt han kan till o med bli riktigt äcklig,han är för övrigt en ängel.
Min gamla häst är en hysterisk "rullare" kanske för han känner sig mer utsatt p.g.a sin ålder?!
En liten tanke ,vänl.Stally :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Pluggtråden
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka