Hästars utevistelse, tyskland

C

calamityjane

Hej!
Det är såhär att jag har vart runt en del och jobbat som hästskötare i Tyskland(mest för internationella hoppryttare)
På det senaste stället jobbade jag bara i 2 veckor för jag gillade inte alls det stället.

Saken är att under de 2 veckor jag var där så gick inte några av hästarna ut över huvud taget! "De kunde ju skada sig"
Den enda som var ute var en del unghästar, de var ute ca 2 timmar om dagen kanske.
Jag försökte mocka åt de hästar ja hade hand om varje dag för så tycker jag att man gör, men de andra mockade en gång i veckan. de slängde bara in nytt halm när de behövdes.

Finns det inga regler för sånt där i Tyskland? Någon som vet något? vad kan man göra?

Sv: Hästars utevistelse, tyskland

I Tyskland är det inte ett dugg ovanligt att tävlingshästarna inte går ute i hage. För dem är det mer normalt att ha hästen inne, inte ute. För det mesta får de istället rörelse genom promenader för hand, skrittmaskin eller skrittband.

De kanske hade bädd? Vissa bäddar fyller man bara på halm över. När det blir för mycket kör man bara ut bädden med traktor.

mjo jag fick släppa dem i ridhuset ibland när de blev för hispiga för att ridas.

jo en slags bädd skulle det nog va, men det luktade väldigt illa och stort sett allt var blött. och det var många som hade svullna ben..

Det är synd att det ska behöva vara så:(

Där jag jobbade i tyskland gick tävlingshästarna inte ut, unghästarna gick ut de helger då tävlingshästarna var på tävling.
Hästarna motionerades två ggr/dag istället.
I boxarna skottade vi skiten mot kanterna och fyllde på med halm. Ca en gång i månaden mockades stallet ut genom att man öppnade ena kortsidan och boxväggarna på stallet och man körde in med traktor och tog ut allt. Boxarna var lägre än stallgången så det var väldigt lätt att hålla snyggt. Hästarna åt hö/gräs på gången, genom en ca 30 cm glipa i boxdörren som gick att stänga. Mycket smidigt!
Sen hade jag gärna sett att hästarna fick komma ut i hagar ett par timmar per dag, men det ser olika ut i olika länder!

I höstas var jag en sväng i Tyskland hos en känd ryttare. Där var det inte lång tid hästarna var ute, men alla hästar var ute varje dag. Tävlingshästarna var i antingen rasthage eller på löpband utöver ridningen, och unghästarna gick på jättefält.
En pensionerad tävlingshäst (guldmedaljör i VM) gick oklippt, otäckad som "lekfarbror" i en flock med 6 föl.
I stallet stod de på bädd som mockades först på morgonen+ströddes, sedan under dagen höll man efter i boxarna, och på eftermiddagen ströddes det igen. Om jag inte minns fel fick de kraftfoder 2ggr/dag och hö 4-5ggr.

Var även en sväng till ett annat ställe i Tyskland i våras där det inte var en enda häst som var ute.....

Briar går väl inte i hage heller trots han är pensionär nu...

En del hästar på Flyinge går inte heller ut i hage..

Men såklart, det mockas ju till pållarna säkert och de får komma ut och röra sig under ryttare eller ledas på promenad...

Säkerligen är det många fler hästar, tävlingshästar, i Sverige också, som aldrig får gå i hage än dom jag nämnde ovan

*KL*

Och jag som får dåligt samvete om inte mina hästar får vara ute minst 14 timmar per dag :crazy:

min ena häst står gärna inne, när vi stod hos proffstränare gick han i hage några timmar per vecka, kördes och gick på skrittband.

Min häst är uppfödd på lantbruk i Tyskland. Eftersom det var lantbruk så fanns det ju såklart hagmarker och han har fått vara ute. Uppfödaren ville inte sälja hästen till ngn i Tyskland just för att den troligen inte skulle få hagvistelse.

Jag har gjort praktik där och sett själv och pratat med dom som jobbar där permanent.

Värst är det när det om det är dåligt väder ute

Dessutom är jag inte imponerad av 2h i sandhage med samma mått som en rundcorall för dom pållarna som väl får komma ut (när dom inte glömts bort att skrivas upp i hagschemat förstås :angel: )

Men det är ju imponerande att studera hästhållningen där och hur man kan trycka bort instinkter hos hästar så grovt att dom inte protesterar mer än vad dom gör...

Senast ändrad:

min ena häst står gärna inne, när vi stod hos proffstränare gick han i hage några timmar per vecka, kördes och gick på skrittband.
Tycker inte du att det är väldigt orättvist mot hästen?
Och hur vet du att hästen vill spendera sitt liv inne?

Men det är ju imponerande att studera hästhållningen där och hur man kan trycka bort instinkter hos hästar så grovt att dom inte protesterar mer än vad dom gör...
Håller med :crazy:

nu vet jag ju inte om han fick spendera sitt liv inne, så vidare han inte dog under de veckorna han stod där..

Alla känner sin häst bäst, och jag som ägare till min häst ser när han mår bra och är lycklig, därav vet jag det.

Här hemma går han i stor hage, och kommer ut vid sex på morgonen, vill alltid gå in oavsett om man kommer en eller tio timmar senare, lat häst som gärna står udner tak och äter hö!

*kl* och lite OT, men..

Mina hästar skulle bli tokiga om de inte fick gå ut! Jag skulle flyga över huvet på dem inom 2 min och landa mindre snyggt på backen ;)

en annan intressant synvinkel är också hur mag- och tarmsystemet ändå fungerar på hästarna och att benen inte svullnar upp helt när dom står inne så pass mycket...

Rent teoretiskt borde hela hästens kropp krasha inifrån....

jag vet en tio årig häst som stått inne mer eller mindre hela livet sen unghästbetet, och den är en mycket framgångsrik tävlingshäst på travbanorna, så där verkar ju allt fungera.

Ja det var ju precis det jag menade. Rent teoretiskt borde det inte fungera men det gör det ju, uppenbarligen.

Frågan är om den träningen hästen utsätts för varje dag är tillräcklig för att hålla igång hästens system resterande timmar på dygnet... Eller vad det är nu som gör att dom faktiskt överlever ett liv i box.

de hästar som är bland eliten, eller inte bara de, har du en starthäst som startar kontunerligt så gör de i stort sett ingenting mellan starterna, inget tuffare jobb eller så. Naturligtvis olika men vanligtvis är det så.

de finns många skräckexempel o tänker jag mer på hästar som står i en låda utan fönster, för att de ska bli gladare när de kommer ut o presterar mera.... MEN! Jag tycker man ska göra de som passar sin häst bäst! Unga hästar ska vara ute så mkt som möjligt anser jag. Men om man har en häst som efter en halvtimme står vid grinden o bara vill in, så kanske de är bättre att med en sån häst motionera den mer, eller sätta den i skrittmaskin om man har möjlighet. En häst som man släpper ut o som bockar järnet anser jag är ute för lite. För alla hästar kan tycka om att busa, men om de blir farliga för sig själva så beror det nog mest på överskottsenergi. Om man nu har hästen inne över 20 timmar om dygnet tycker jag ändå att boxen skall tillåta hästen att ha ordentlig rörelsefrihet. nån 3x3 m box är inte aktuellt för mina hästar om de skulle stå inne så mkt! Trots mina åsikter så är jag väldigt medveten om att hästar som betingar ett högt värde inte får vistas ute speciellt mkt, man riskerar hellre en skada på en människa än på hästen. Jag skulle kanske med en häst som är värd åtskilliga miljoner tänka likadant om den skulle vara helvild. Åsikterna om hur hästar skall hållas finns det många av. Jag har sett ganska många stall o sett hur olika rutiner funkar. O jag tror att de bästa är att alla får göra som de vill så länge de håller sig inom lagliga gränser.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 723
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 741
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 466
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18