Hästars utevistelse, tyskland

Sv: Hästars utevistelse, tyskland

Jag är nog en av dom inte har förståelse att en "dyr" häst har större rättigheter än andra att stå inne utan hagvistelse.

Ett problem som finns där hos tävlingsryttare är ofta att en dyr häst = en ägare som i någon form av avtal låter ryttaren tillhandaha hästen = att den som bestämmer över hästen inte alltid är hästmänniska eller ser till djurets bästa utan även ser en vandrande pengahög = ryttaren har inte råd att varken mista hästen eller kunden och måste alltså göra som tillsagd.

Tycker själv att det är synd och skam men det är så tyvärr så det kan se ut.

ja i såna fall så förstår man ju att ryttaren inte får slänga ut hästen i en hage när den inte äger hästen. I såna lägen får man som ryttare även prioitera vilka hästar man tar emot - eller rättare sagt, vilka hästägare man väljer att samarbeta med. Hästar som betinger väldigt höga värden kanske man får se till att ha väldigt bra hagar till där skaderisken är minimal.

tur med den nya lagen, att alla hästar måste ut o kunna röra sig fritt i alla gångarter

dock finns väl inga föreskrifter på hur länge (läs hur kort) en häst måste vara ute?

och det finns inga föreskrifter på hur många timmar/dygn hästen max får stå i box. (spilta finns, det är 16h/dygn max, men berätta om jag har fel nu. Om jag har min häst 16h i spilta, 7h i box och 1h i rasthage álá rundpaddock, så är jag laglig)

Dvs du kan ta ut din häst i en rundpaddock 15 minuter varje dag och resten av tiden på box. Då har du givit hästen möjlighet att röra på sig fritt i alla gångarter?

Eller?

Det finns mer hästregler om utevistelse och kompisar än för pensionärer... det är också skrämmande..

Senast ändrad:

självklart tar jag inte åt mig :) Mina hästar är ute så mkt som de bara går! för tillfället 24/7 :P

och vem kan bevisa hur länge du har din häst ute/inne?

Har nyss kontaktat djurskyddsinspektör i ett fall av vanvårdade djur, de hade inte minsta aning om vissa regler och godkände sådant som inte borde vara godkänt.

Men om hästen kommer ut i en hage 15min om dagen så är det ändå bättre än att den ståt inne 24 timmar i en box eller leds i grimskaft en sväng varje dag

Men han får inte behovet av utevistelse/rörelse tillgodosett. Klart som fasen han springer utan snöre! Han är ju glad över att få en av de mest grundläggande beteendena tillgodosedda!

Håller med!

Hippocampus skrev:
Jag tror att hästmänniskor överlag måste lära sig mer om beteende.
Jag tror också att fundera på vad orsaken är och inte behandla symptomen.
I min värld är det så att om hästen står vid grinden efter 30 min och bara hänger där så
1) Den vill det. Den trivs med det och det har inget med att vilja in att göra
eller
2) Något är fel i hagen. Hästen får bevisligen ingen stimulans, den kanske inte trivs i hagen, med kompisarna, whatever.

Istället för att utröna det säger man att hästen vill komma in.
Jag kan aldrig tänka mig, ur ett beteende perspektiv, att hästar inte vill vara ute. De må då vara så grymt hjärntvättade och jag tror inte ens det är möjligt att trycka bort ett sådant behov.

Kan man inte ha sin häst utomhus, ska man inte ha häst (inget mot dig nu). Punkt slut.

:bow:Du är klok!:bow::love:

Jag är inne på samma spår. Problemen uppstår när man köper en tysk häst som stått inne hela sitt liv och försöker släppa ut den i hagen.

Problemet är när man köper en häst van vid daglig utevistelse i hage och sedan importerar den hit, till hoppstall i Tyskland. Nu har den börjat krubbita, vi får se hur det slutar...

I vårt stall rider jag hälften ena dagen (1 timmes arbete per häst), andra halvan går 1 timme i skrittmaskinen, sen byter man nästa dag. Ibland rider jag alla under en dag eller maskinwalkas alla hästar eller 2/3 delar under en dag istället. Jag får inte rida ut annat än till och på utebanan.

Jobbade i ett annat stall här i tyskland innan, där reds hästarna 30 min i ridhus, några gick på löpband 30 min istället. Här fick man inte rida ut.

Jobbade i ännu ett stall, där reds dom "vanliga" hästarna 30 min, gick i skrittmaskin 10 - 15 min. GP hästarna gick på löpband morgon och kväll samt reds 1-2 timmar och betades/promenerades 30 min. Reds "ut" på galoppslingan.

Samtliga stall med NOLL hagvistelse, dvs all annan tid spenderad på box (otroligt grymt men sant). :crazy:

Eller så springer den för att den blir extremt stressad för att den aldrig varit ute i hagen förr.

Om min häst kunde lära sig äta gräs genom att titta på hur den andra hästen gjorde, nog fasen borde en annan häst kunna coola ner sig i en hage tillsammans med en annan -cool- hästkompis

*knapp*

En liten fundering är: Förändras utevistelsen beroende vilken gren hästen tävlas i (nu menar jag elithästar) Alltså är det vanligare att Fälttävlanseliten har sina hästar ute än tex. Dressyr-, Hopp, Körning- eliten?

Om min häst kunde lära sig äta gräs genom att titta på hur den andra hästen gjorde, nog fasen borde en annan häst kunna coola ner sig i en hage tillsammans med en annan -cool- hästkompis
Är du verkligen helt säker på att din häst aldrig hade varit ute på gräs när den kom från England?

Det låter väldigt galet i mina öron. England brukar vara bra på utevistelse, speciellt för unghästar.

Om ingenting så vill man ju inte ha avelsston inne så de brukar ju gå ute och då torde ju fölet också ha lärt sig äta gräs.

Jag har varit med om mycket hästar i mina dagar, men aldrig någon som inte velat äta gräs eller fattat att man äter gräs från backen. Det fattar ju typ alla hästar även om de stått inne hela livet.

Jovsist, hastar som inte gatt ute mkt springer garna nar de val far chansen.
Det ar bara att "padda" upp dem ordentligt. I mitt fall fyra lindor och bellboots som tacker val. Slapp hasten och titta inte pa den under ett par timmar! Ser du hur den springer kommer du garanterat att fa hjartslag men i 99 fall av 100 hander inget varre an en ryckt sko eller ev ett litet skrapsar.
Tyvarr sitter vi i den situation som en del beskrivit har. Agarna ar folk med mkt pengar och stor villa i stan. De flesta ser inte hastarna annat an pa TV. De anser inte att hasten behover springa av sig i en hage utan box borde racka mer an val.
For att da undvika en skadad hast = resten far hagforbud har vi tvingats till att begransa hagkompisar ratt rejalt. Allt for manga av vara gar i egen hage men det ar iaf battre an inget alls.
Dessutom talar vi oftast inte om hur lange de ar ute. Vara gar ute 24/7 vid bra vader (= inte for varmt).
Angaende prislapp pa hasten.
En av hingstarna vi har i traning just nu gar ute dygnet runt pa rejalt med gras. Egen hage pa dryga hektaret. Han har nattbandagen ute men gar oftast naken (= inga lindor, boots eller grimma) och ja, han kan dra ratt rejalt dar ute. Tre ar gammal och i kulltoppen. Agaren tackade nej till dryga 2 miljoner...

Jag skulle aldrig våga låta en häst springa benen av sig.

Senast det hände var nu i sommras, hästen toksprang så att vi var rädda att benen skulle gå av på grund av att den blev utsläpt i fel hage i max 10-15 minuter.
Hästen är nu så skadad att man på UL ett par dagar efter inte ens kan se hur skadad hästen är, utan ALLT i en kota fram är så svullet som det maximalt går att bli.
Hästen ordinerades minst fyra veckors boxvila och rejält med butta, för att sedan komma på återbesök för att se om det går att ta reda på hur mycket som är trasigt i benet.
Man vet inte om hästen kommer att bli bra igen, någonsin, mycket trist då detta är en väldigt ung häst. Och då handlar det om en häst som är van att gå ute,
vuxit upp i stora hagar och varit ute dygnet runt. En häst som är van vid att leka.

Hur illa det kan gå om man låter en häst som aldrig varit i hage eller sprungit fritt tokspringa, vågar jag inte ens tänka på.
Hagarna i nästan alla stall är sällan tillräckligt stora för att de ska kunna tokspringa utan tvärnitar och svängar.

Senast ändrad:

Vad ar det for typ av hagar?
Vara ar slata (inga hal och inga stenar - folk har ar paranoida)
Stora nog att gora rejala rundor - finns inget varre an start och slidestop var tionde meter.
Vanligtvis tar det para nagon minut innan graset ar mer intressant an ytan.
Sjalvklart ser man till att hastarna ar motionerade rejalt innan man slapper ut dem. Ren idioti att ta en hast rakt fran tex boxvila ratt ut i freedom.
Man har ett par, tre lugna hastar i hagarna omkring. De ar flockdjur och anammar mkt snabbt hag grannarnas feel.
Och sjalvklart bra staket! Vi har diamondmesh med plastskiva (val synlig) och eltrad. De forsoker varken ga igenom eller hoppa.
Forstar inte hur en del verkar ha sa svart att vanja dem nar vi far upp tiotalet hastar per ar med dessa "problem".

De hästar som inte varit ute som jag har stött på har fått börja med att gå i sjukhage, som sedan ökas med en liten bit varje dag.
Precis som med hästar som varit sjuka och stått på box/i sjukhage.

Som unghästen gick i? En ganska rejäl hage, relativt plan, gräs och högt trästaket.

Tja, hur han hade det i England kan jag naturligtvis inte veta säkert men han importerades till Sverige när han var 2,5 år.
Innan dess stod han i alla fall i träning hos en tränare som hade omkring 200 hästar i träning (jag har fått ett handskrivet brev av denna tränare när jag sökte min hästs förflutna). Jag vet inte hur länge han stod i träning där men antagligen i 6 månader - 1 år.

Där han stod i träning och tävling i Sverige finns det inga gräshagar och inga "uteritt-slingor" heller mer än tränings-rundbanan som det växer lite träd i mitten av...

Och hästen kom till mig som 6,5-åring. Mitt i sommaren, vi släppte ut honom i en stor hage (stor = i alla fall 5-6 gånger större än vad som han gått i innan) med gräs i.

Han sprang inte, han åt inte, han stressade inte.
Han gick omkring och nosade på gräset och träden. Han tittade på oss, han tittade sig omkring....

Men inte en enda tugga av gräset tog han.

På kvällen hade fortfarande ingen sett honom äta så då la stallägaren ut hö i hagen. Hästen högg in direkt och åt upp allt hö!!

Så nog har jag sett mycket men denna häst började inte äta gräs förrän han 2 veckor efter ankomst fick gå tillsammans med en annan häst i hagen (en normal häst ;) ) som åt gräs. Och efter det såg vi honom pilla i gräset...
Men sen kom ju också fånget...:cool:

KL

Generellt sett tycker jag att alla hästar ska gå ute i hage dagligen.
Men jag har ändå viss förståelse för att dyrbara tävlingshästar inte alltid får den möjligheten - vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där pengar har betydelse..
Tycer också det beror på vad för stall hästarna står i. I ett stort tävlingsstall händer det ofta saker hela dagarna så hästarna får en viss stimulans även när de står på box, likväl som om de gått ut själva i en liten rasthage. Men i ett litet privatstall med 3 hästar där knappt något händer blir det mer långtråkigt att stå inomhus hela dagen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 723
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 741
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 470
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31