Hästars utevistelse, tyskland

Sv: Hästars utevistelse, tyskland

Hastar som kommer fran boxvila begransas i sin framfart.
Beroende pa varfor de stod sa och hur langt i lakningsprocessen de kommit.
Tex op for benbitar borjar de med skrittmaskin innan de far hage alls. Oftast vantar vi med hage tills dess de borjat motionera lite smatt igen.
Senor och liknande far oftast vanta ratt lange med hage da vi vill ha kontrollerad rorelse relativt lange = maskin, vagn och simning.
Vi har aven en sjukhage (ca 40 x 20 meter) och mojlighet att stanga av "gangarna" sa de blir boxstora. Rejalt med gras i gangarna men inget alls tyvarr i sjukhagen.
Sen beror det givetvis ocksa pa hurpass "vild" hasten ar normalt. Min ena marr kommer inte fa ga ut pa mkt lange med sitt daliga kna. Just for att hon springer i timmar aven normalt. Inte stressat men hon motionerar sig sjalv ratt rejalt. Hade hon varit lat ute hade hon fatt ga ut nastan direkt men nu blir det tyvarr box istallet (daligt kna).

Eller så springer den för att den blir extremt stressad för att den aldrig varit ute i hagen förr.

Vilket håller som förklaring men inte som ursäkt till att inte låta hästen vara ute.

Sprang sig stressad till löddrigt svett gjorde mitt ena halvblod som unghäst - när det kom in en fjording i hagen med flugtäcke.
Hon löpte som besatt längs ena långsidan medan fjordingen stod och titta på. Hon lyckades tom göra en vurpa mitt i all hets.
Den täckta fjordingen fick gå kvar, unghästen slutade stressa framåt kvällen och dagen efter tog hon kontakt.
Sedan var det lugnt.

Senast ändrad:

*knapp*

En liten fundering är: Förändras utevistelsen beroende vilken gren hästen tävlas i (nu menar jag elithästar) Alltså är det vanligare att Fälttävlanseliten har sina hästar ute än tex. Dressyr-, Hopp, Körning- eliten?

Jag har bara noterat dressyrryttare som utmärkande även om dessa idéer existerar inom samtliga discipliner.

kl

För 2 dagar sedan släpte vi ut 2 boxlevande hästar i hagen med senskydd fram, OJ vilken syn!
Separata hagar då valacken ej kan gå med andra hästar, sist högg han av en stor köttbit på sin kompis vid lek så att den fick sys (då har hästarna stått vägg i vägg i stallet i 4 år). Döm själva varför...
15 minuter galopperade alt sparkade bakut och rullade hästarna innan dom slog sig till ro och började beta.

Ute var dom sammanlagt ca 1 timme tyvärr... Men ägaren (som även jobbar här som hästskötare/beridare) vill ha ut dom 1 timma i veckan nu.

Ena hästen sparkade av 2 bakskor av allt spring. ;)

Har en tysk imp. som kom till Sverige som 3-åring, Hon var rädd för allt i hagen, såg pöken hela tiden. Rädd för alla djur hon ser på håll, då sprang hon som en galning i timmar !
Idag 5 år senare går det fortf. inte att rida ut med henne då hon är rädd för alla skogslevande djur. Räcker att hon känner doften av deras närvaro för att stänga av mentalt & flippa över............. enda stället hon är trygg i är paddocken. I hagen så håller hon utkik, ser hon något på håll så börjar hon springa & frustar fenetriskt, medan dom andra i hagen tittar på.
Kan ge ett exempel. Härom dagen bytte jag hagen, då fick hon se en annan flock med hästar 400 m bort som inte brukar gå där. Hon sprang & trumpetade som en hingst i 2-3 timmar i full galopp, då överdiver jag inte. Hon blir lite lugnar då jag går in i hagen & pratar med henne på håll, saktar ner farten till trav i ytterligare 2-3 timmar.Hela tiden springer hon utefter staketet för att hålla koll på dom hela tiden. Vid 2- tiden ger hon sig & börjar beta.

Ser hon älg vill hon krypa ur skinnet, idag står hon still i andra änden av hagen & stänger av helt mentalt. Så det har blivit lite bättre. Förr fick jag ta in henne snabbt för att hon inte skulle gå igenom hagen.
Skulle jag iväg någonstans fick jag ta in dom under tiden. Det går en hel del älg på baksidan av ladan, ser hon älgen genom fönstret blir hon galen & springer omkring som en galning !!
Så det känns som hon är märkt för livet pg.av uppväxten i Tyskland.Så unghäst åren är viktigare än man tror.

vi har älgar precis bakom privathäst hagarna där jag står också...kan säga att även våra hästar kan springa och vara livrädda när älgarna kommer,,,alltså även hästarna som brukar vara lugna i hagen...det är inte helt ovanligt att hästar kan reagera så även om dom faktiskt är vana. tom vår gammeltant på 21 år som har gått i hage hela sitt liv (även lösdrift) som aldrig springer i hagen nästan, sprang och flämtade när hon såg älgfamiljen passera förbi senast.

Men du skriver att din häst blir konstigt när hon ser andra djur......men har den aldrig fått gå med annan häst? för att komma över det så måste den ju få lära känna tillit av ngn annan. Hon kanske helt enkelt känner behovet att få frigöra energi med andra hästar.

*KL* och risk för upprepning

Tycker det är skrämmande att det finns de som inte tycker att hästar behöver få röra sig fritt. Visst har hästar utvecklast ganska mycket från vildhästar, de är nu sport-/arbetsdjur men DE ÄR FOTFARANDE HÄSTAR, DJUR och jag hatar tanken på att vi har blivit så tävlingsinriktade/rädda att vi inte vågar/bryr oss om att tillgodose deras naturliga behov!

Om hästen dagligen får gå i en bra, stor hage så kommer den (till 99,9% iaf) inte att springa sönder sig. Visst KAN den skada sig ändå, men det kan ju alltid hända. Hade en bekant vars häst har varit skadad 6 månader efter en olycka i transporten, inte slutar man köra hästar i transporten bara därför? Jag tror snarare att skaderisken minskar om hästen får bra med utevistelse (vilket det också finns en hel del studier om). Att de får röra sig mycket och på olika underlag, lyfta på tassarna mm ger en tåligare häst, utevistelse = mindre överskottsenergi = mindre risk för skador (både för hästen men även på ryttaren =mindre olycksrisk) och framför allt, en glad häst är en hållbarare, trevligare och mer lättjobbad häst!

Sedan om man tittar på hästar i en hage kan man sa att de ha VÄLDIGT bra koll på sina fötter och väldigt bra balans. Minns en gång när min ponny gick på bete och det hade regnat. Hagen är både kuperad med lite 'hinder' ganska branta backar osv och öppna fält. Som de flesta väl vet är blött gräs ganska halt och när de började springa runt som galningar i hagen blev jag först väldigt rädd. Tänkte att nu kommer hon garanterat gå ikull på det blöta underlaget (tänk er full fart i en hyfsat brant backe) eller snubbla på något. Men efter att jag hade iakttagit i ett par minuter insåg jag att hon hade full kontroll på läget och hon var aldrig i närheten av att gå ikull. Visst hade hon kunnat dratta ikull men generellt så stor jag att vi är lite väl nojiga, en häst som får gå ute lär sig att kontrollera olika underlag!

Sist men inte minst, argumentet att man kan låta hästen promeneras/gå på rullband köper jag inte alls. Tänk dig själv att det enda du kan röra sig är antingen i en lite box där du bara kan ta ett par steg, på rullband eller i ett snöre. Inte alls så kul...

Vi får inte glömma att vi faktiskt får låna deras liv för att tillfredsställa våra behov, kan vi verkligen inte ge något tillbaka genom att så gott som vi kan tillfredsställa deras?

Senast ändrad:

*KL* och risk för upprepning

Tycker det är skrämmande att det finns de som inte tycker att hästar behöver få röra sig fritt. Visst har hästar utvecklast ganska mycket från vildhästar, de är nu sport-/arbetsdjur men DE ÄR FOTFARANDE HÄSTAR, DJUR och jag hatar tanken på att vi har blivit så tävlingsinriktade/rädda att vi inte vågar/bryr oss om att tillgodose deras naturliga behov!

Om hästen dagligen får gå i en bra, stor hage så kommer den (till 99,9% iaf) inte att springa sönder sig. Visst KAN den skada sig ändå, men det kan ju alltid hända. Hade en bekant vars häst har varit skadad 6 månader efter en olycka i transporten, inte slutar man köra hästar i transporten bara därför? Jag tror snarare att skaderisken minskar om hästen får bra med utevistelse (vilket det också finns en hel del studier om). Att de får röra sig mycket och på olika underlag, lyfta på tassarna mm ger en tåligare häst, utevistelse = mindre överskottsenergi = mindre risk för skador (både för hästen men även på ryttaren =mindre olycksrisk) och framför allt, en glad häst är en hållbarare, trevligare och mer lättjobbad häst!

Sedan om man tittar på hästar i en hage kan man sa att de ha VÄLDIGT bra koll på sina fötter och väldigt bra balans. Minns en gång när min ponny gick på bete och det hade regnat. Hagen är både kuperad med lite 'hinder' ganska branta backar osv och öppna fält. Som de flesta väl vet är blött gräs ganska halt och när de började springa runt som galningar i hagen blev jag först väldigt rädd. Tänkte att nu kommer hon garanterat gå ikull på det blöta underlaget (tänk er full fart i en hyfsat brant backe) eller snubbla på något. Men efter att jag hade iakttagit i ett par minuter insåg jag att hon hade full kontroll på läget och hon var aldrig i närheten av att gå ikull. Visst hade hon kunnat dratta ikull men generellt så stor jag att vi är lite väl nojiga, en häst som får gå ute lär sig att kontrollera olika underlag!

Sist men inte minst, argumentet att man kan låta hästen promeneras/gå på rullband köper jag inte alls. Tänk dig själv att det enda du kan röra sig är antingen i en lite box där du bara kan ta ett par steg, på rullband eller i ett snöre. Inte alls så kul...

Vi får inte glömma att vi faktiskt får låna deras liv för att tillfredsställa våra behov, kan vi verkligen inte ge något tillbaka genom att så gott som vi kan tillfredsställa deras?

bow::bow::bow::love:

Inte om man inte är beredd att ställa in tävlingssäsongen eller inte har råd med en A1 som täcker fetare köpesumma.

Jag inbillar mig att det till största del handlar om ekonomi men det döljs bakom argument om att man fattar knepiga beslut "för hästens skull".

Inte om man inte är beredd att ställa in tävlingssäsongen eller inte har råd med en A1 som täcker fetare köpesumma.

Jag inbillar mig att det till största del handlar om ekonomi men det döljs bakom argument om att man fattar knepiga beslut "för hästens skull".

Ekonomi eller annat eget intresse (läs: tävling.. man vill inte ha tävlingssäsongen förstörd på bekostnad av hästen)

känns som en ond cirkel då det är hästen som ska prestera också....

De flesta travhästarna går ute ett par timmar varje dag, även de på elitnivå. Sedan kanske de står inne mer direkt inför en tävling. Ofta har de långa viloperioder under året också där de får gå och lulla i hagen och sedan joggas ut några gånger i veckan... Inte som en dressyrmaskin som harvar i ridhuset hela vintern också

och nog 17 är de avdankade travarna mer friska än de avdankade halvbloden oavsett diciplin (mycket generellt sett)

När jag var i Tyskland och jobbade var nästan alla hästar ute dagligen. + att de var i skrittmaskinen+ att de reds ett pass varje dag. Gärna med en tur i byn innan och/eller efter varje ridtur när de reds i ridhuset på vinterhalvåret.
Men visst- där var gott om personal till hästarna :)
De var inte heller ute så länge men visade klart o tydligt att de visste att de skulle komma in. De stod o väntade vid grinden- det gör inte mina hagmonster som är ute längre...

Dessa hästar har ju betydligt bättre kondition än mina. Utevistelsen är väl inte alltid optimal. Mina hästar rör sig inte nämnvärt om det är trist väder.

Jag tycker det är bra om hästarna klarar av att stå på stall. De blir inte stirriga om de blir sjuka, eller inte får åka med på samma tävling som de andra... Framförallt klarar de väldigt bra av att åka långa sträckor lastbil för att bo i garage på tävlingsdagarna vintertid. Då snackar vi 1h promenad på bildäck ;)
Så jag vet inte.... De blir nog lite vana av det vi gör de till :)

Jag kallar Bamora för min asfaltshäst ;) Hon är van vid att gå i hage, köpte henne pga en 40 sekunder lång film där hon faktiskt springer lös i hagen. Hon är dock inte van vid nån sorts lutning eller sten! Första natten här så var hon i en hage med ett litet skogsparti, dagen efter hade hon iaf 5 små sår! O när jag gick med henne uppför en liten liten liten backe så sänkte hon huvudet o stönade till så in i helvete o tog sats för o komma upp hahahhha! Dock är hon lite slö o lat av naturen, om man inte rider henne. Plus att hon har nåt innanför pannbenet så hon blir liksom inte rädd i onödan! Däremot så springer hon som en tok när de är för mkt insekter. Hon är otroligt känslig, hon tål inte switch, hon får skav av allt efter några timmar, grimman, täcket.. Får lätt mugg, har solskyddsfaktor 30 på mulen trots de är hon lite rosa.. så nästa år blir de faktor 50! men hon är iaf lätt o spraya! så flugmedel funkar! :)

Ekonomi eller annat eget intresse (läs: tävling.. man vill inte ha tävlingssäsongen förstörd på bekostnad av hästen)

känns som en ond cirkel då det är hästen som ska prestera också....

Typ så ja.
Har senast idag haft en dialog där motparten talade om att hästen inte kan gå ute så många timmar för den blir så trött då.
Ska den tränas får den stå inne hela dagen.
Även det ett argument jag hört till leda.
Måste haft fantastisk tur som haft hästar som varit energiska nog för träningspass även när de gått ute dygnet runt i flera månader.
Riktigt heta dagar på bete har jag blivit tvungen att ha dem inne bortåt 8-12 timmar innan träning men thats it.
Feta har de inte heller blivit så, ja, jag måste haft en gudomlig tur med mina sista tre :D

Usch vad hemskt! Hur kan hästarna överhuvudtaget må bra av att bara stå inne?!
Min häst är ute dygnet runt på lösdrift, i en stor, kuperad hage, med träd, öppet landskap, ganska branta upp&nedförs backar, en stor fors att dricka vatten (och bada) ur. Sen har han sina 10 hag kompisar i olika åldrar, från 3-22år.

Visst kan jag ta in honom ibland, om det ex. har ösregnat i flera dygn, eller om jag ska rida tidigt nästa dag eller om jag ridit sent och han är svettig (på vintern)..
Men jag mådde väldigt dåligt och hade dåligt samvete när han var halt och fick gå i en sjukhage och stå inne på natten. (Troligtvis så var hans sjukhage större än många hästars vanliga hagar).. men tur i oturen blev en annan häst halt och dem kunde gå ute dygnet runt tillsammans i sjukhagen.

Tycker att det är väldigt bra med våra lagar i Svergie, nu måste hästarna ha daglig utevistelse.
Och det där med att hästarna skulle skada sig om dem var i hage är bara rent skit snack!! Där rör dem sig fritt och det påverkar ben, leder, muskler osv positivt. Tänk själva vad som skulle hända med oss om vi var instängda i ett rum hela dagarna? och sen tränade ca 1tim riktigt hårt på fm och sen ett till hårt pass på em. men restrerade 22h om dygnet står vi bara i princip på samma ställe! Man skulle bli super stel och tillslut skulle man få värk i kroppen. Vet själv nu när jag varit skadad och fått varit stilla några dagar, -jag är inte i form.

Ja, jag tycker det är hemskt när hästarna får stå inne hela dygnet, nästan lika hemskt att bara låta dem gå ut 2h om dagen i en liten "rasthage", då tar man bort allt som är naturligt för dem. -den ända kontakten dem har med det naturliga är höt dem äter (torkat gräs) och när dem får ridas i skog och mark. (vilket som kanske inte händer så ofta?) Jag tycker det låter helt hemskt.. blir riktigt upprörd när jag får höra hur vissa hästar har det.
Förstår på ett sätt när folk som äger elit hästar värda flera miljoner låter dem stå inne.. men samtidigt, jag har jobbat med hästar som är värda så mycket och går ute på lösdrift. ex. En vallack som jag fick låna och tävla en gång, han har flera guld i SM, NM osv och en 7:e plats på VM.
Ett annat sto som fick 10 i tölt på avelsbedömning (islandshäst och den högsta bedömningen man kan få) -hon blev VÄRLDENS högst bedömnda 4-gångs sto. -hon är ute på lösdrift året om. Har många, många fler exempel på välmående elit hästar som kan gå på lösdrift utan att skada sig, tror snarare dem mår bättre av att vara ute mycket -vilket leder till bättre resultat!

*KL*

Har en tysklandsimport som har fått lära sig vara ute. Jag vet inte så mycket om hans bakrund men van vid att vara ute i hagen verkar han inte vara.

Har fått öka på antalet timmar succesivt. Nu går han i en stor gräshage med en kompis och de gillar att klia varandra. Varje morgon drar han en repa ut i hagen och sedan betar han helt frenetiskt. Gräs är gott!!

Efter 5-6 timmar står han o skriker o vill in igen, så då får han komma in.
Kommer det en fluga eller en regndroppe på honom blir han helt förstörd. :D

benen på hästarna där jag var var jätte svullna. "men svullnaden gick ner när man red"

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 723
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 741
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 470
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31