HästAuktion i Höst

stallhh

Trådstartare
Som Hopphästklubben anordnar,är det nån som ska anmäla sin häst?
Visar man hästen själv,eller finns det folk på plats som fixar allt sånt?
Hur pass högt ska de kunna hoppa?
visas de ridna också?

Sv: HästAuktion i Höst

Jag var där förra året då visades de ej ridna. Kan ej se att det satts upp någon speciell höjd de ska klara.
Citat från HH klubbens hemsida angående hur det gick till vid visningen förra året "I ridhallen visades de unga hästarna först elegant för hand av Fredrik Jönsson och Mårten Walters. Löshoppningen genomfördes proffsigt under Peder Fredricsons, Ragnar Bengtssons och Henrik Ankarcronas ledning så att spekulanterna fick en god uppfattning om hästarnas balans och hoppförmåga. Jens Fredricson kommenterade deras härstamningar och Royne Zetterman deras teknik och förmåga."

Det man behöver göra är att skicka in en DVD eller VHS till HH klubben på hästen ifråga. De väljer sedan ut de hästar som får vara med på auktionen. Som säljare måste man vara medlem i HH klubben.
Så som jag har förstått det är det andra som visar och löshoppar hästarna.
Är du intresserad finns all info på HH klubbens hemsida.

ska man först gå med som medlem för att kunna skicka in filmen?
blir hästen inte uttagen,så har man ju betalat 300 kr i onödan.
Gällande löshoppningen, vi har löshoppat vår på 120 som högst.... frågan är om de har en viss höjd de hoppar dom på ,liknande 3-årstestet? min går på bete nu och är riktigt tjock,man kanske skulle ta en gammal filmsnutt på henne,för en tjockis vill de kanske inte se,då ratar de väl filmen direkt?

Jag vet inte om man måste vara medlem innan uttagning. Men det som står är att uttagen häst måste säljaren vara medlem i HH-klubben.

De vill se hästen uppställd, trava från sidan samt löshoppa på videon man skickar in.
Jag tror inte att själva höjden är avgörande om hästen kommer vidare till live-selektionen. De kan nog avgöra om hästen är tillräckligt bra även fast den hoppar lite lägre hinder.

All info finns på:
www.hhklubben.se klicka sedan vidare till Auktion - Anmäl din häst. Där står allt utförligt beskrivet.

/ Qbaby

jag och min arbetsgivare hade med en häst på den akutionen, det var vi själva som tränade inför och hade genrep kvällen inann, men på självaste uppvisningen finns det folk som sköter allt, vi stod med inne på barnan och hörde hur pengarna rasade in ;)

kl

Nu är hästarna som är uttagna till auktionen publicerade
klipp från Tidningen Ridsport

"22 hästar klara för auktion

Lördag den 20 oktober äger Swedish Select Horse Sales (SSHS) auktion rum för andra året i rad. 22 unghästar som anses vara hopptalanger visas i den Stora Ridhallen under Breeders i Flyinge.

Hästarna kommer att stå i ett auktionsstall under tävlingarna där det finns möjlighet att se dem. Samtliga hästar är veterinärbesiktigade och röntgade. Under auktionsdagen visas hästarna en och en, först för hand och därefter genom löshoppning. Direkt efter löshoppning börjar budgivning.
200 hästar anmäldes till årets auktion och det är Lisen Bratt Fredricson, Jens Fredricson, Pia Levin, Erik Jerneld och Royne Zetterman som valt ut de 22 hästarna som visas på auktionen."

Auktionskatalog http://www.hhklubben.se/film/auktionskatalog_2007.pdf

*kl*
Har ni kollat in videon på auktionshästarna? Jäklar vad en del av dem hoppar! Kolla in Optic VT e: Orlando-Carthago!:love:

Optic VT är ju halvsyskon med Flyinges Ronaldinho H, dom har samma mamma!

oj vad det skiljer mellan hästarna när man tittar i katalogen, en del ser inte alls roliga ut medans vissa är väldigt välutvecklade. Mrn det är ju unga hästar så det hinner ändras en del.

Jag ska inte visa nån häst, men ska dit och titta tror jag. Men de flesta hästar är nog alldeles för dyra.

Ja, det ska bli väldigt intressant att se auktionen i år. Den var bra redan förra året, och jag tror inte att den blir sämre i år.

Håller med - en del hästar ser inte roliga ut, ett par väldigt omusklade och nästan magra, men de är ju inte där för att vinna skönhetstävlingar, utan för att visa hopptalang!

Men ganska intressant ändå att studera exteriören på hästarna. Inte många hästar av den högställda typen, fortfarande ganska långa ryggar och korta ben. Detta är ju unga hästar så jag tycker man borde sett mer hästar enligt avelsmålet. Men sedan kanske man luras lite av att flera hästar står med hovarna i gräset, de blir extra kortbenta då.

Visas auktionen på web-TV också? Hade varit väldigt kul att följa.

*KL

Optic VT var grymt fin och kommer säkert kräva mkt pengar på auktionen.
Men min favorit är tveklöst Undicci, hoppar jättefint och med en rysligt bra hoppstam på både fäderne och möderne! Att jag sedan var den som såg honom födas och fick ge honom det vackra namnet Undicci, det har ju inget med saken att göra heller:p eller att jag körde in honom som tvååring och han var en liten buse med egen vilja trots att han var minst, gör ju inget till heller:angel:

Nä tillbaka till det seriösa, han hoppade ju jättefint!

Av hästarna var det bara Optic VT som var intressant. Jag undrar om det inte går att få fram bättre hästar? Vissa hoppade helt bedrövligt, och andra var knappt i visbart skick.

Sen hur ser filmen ut? Är det omöjligt att lägga ut individuell film på hästarna? De är inte särskilt många? Vissa av dem hoppar dessutom i rätt så friskt tempo, så då hade man velat kunna se det i slowmotion för att kunna se hur de verkligen hoppar.

Kul att det är på gång med auktioner, men det finns mycket som går att förbättra så det iaf verkar vara LITE professionellt jämfört med andra länder...

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
735
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 646
Senast: Gunnar
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 689
Senast: Raderad medlem 149524
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 265
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka